Siedlce, dn. 14 kwietnia 2003 r.

Szanowna Pani Minister!

My, uczący się w szkołach podstawowych, gimnazjach, a także w szkołach ponad gimnazjalnych, zwracamy się do Pani w prośbą, by podjąć kroki mające na celu nowelizację systemu polskiej oświaty. Zauważamy, że przeprowadzona w 1998 r. reforma szkolnictwa nie polepszyła znacząco systemu edukacji w naszym kraju, a wręcz stworzyła parę nowych problemów. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez OBOP w okresie od września 1998 do marca 2000 roku, odsetek ludzi, którzy pozytywnie wypowiadali się na temat skutków wdrożenia reformy szkolnictwa, zmniejszył się z 51% aż do 39%, z kolei ilość osób, które negatywnie oceniły reformę, zwiększyła się z 15% aż do 22%. Naszym zdaniem, tego rodzaju zmiana opinii społeczeństwa jest uzasadniona i wypływa ona z błędów w systemie szkolnictwa. Twierdzimy, iż odpowiednie jest kształcenie młodych, które ma za zadanie rozwijać ich umiejętności poszukiwania oraz rozumienia wiadomości, zaś nie tylko ich zapamiętywanie, a później odtwarzanie, lecz niezwykle ważnym błąd, stanowi zmiana oraz usunięcie z programu szkół, zajęć takich, jak przykładowo: technika, bądź zastąpienie lekcji plastyki, lekcjami wiadomości z dziedziny sztuki oraz błędne wdrożenie lekcji przyrody. Dodatkowo nie jesteśmy zbyt zadowoleni z o wiele za dużej liczby uczniów w poszczególnych klasach oraz za małych dotacji finansowych na lekcje dodatkowe.

Prosimy o zmiany w reformie oświaty w kwestiach:

1. Ponownego wprowadzenia lekcji techniki i plastyki, ponieważ są to lekcje rozwijające umiejętności manualne uczniów, jak np. rysowanie oraz tworzenie. W teraźniejszym programie kształcenia nie ma tego rodzaju lekcji i jedynym sposobem rozwijania takich umiejętności są lekcje dodatkowe a na nie nie ma pieniędzy. Istniejący system kształcenia, zmienił się tym sposobem w jałowy, nauczający tylko myślenia oraz dostarczającym wiadomości, zaś nie dostarcza żadnych umiejętności manualnych.

2. Stworzenie nowego kierunku na studiach, mianowicie przyrody. Dzisiaj uczniów szkół podstawowych naucza się przedmiotu, noszącego nazwę przyroda, która stanowi połączenie zajęć z chemii, fizyki oraz biologii, a także geografii. Same zajęcia są bardzo dobre, lecz w szkołach uczy go niewykształcona w tym zakresie kadra nauczycieli. Dzisiaj uczą przyrody nauczyciele wcześniej wspomnianych przedmiotów, do doprowadza do znacznych różnic wiedzowych uczniów, czego przyczyną są braki wiedzy w późniejszych etapach kształcenia, w gimnazjum, w których te zajęcia są już odrębne.

3. Pomniejszenia liczby uczniów w klasach. Teraz w szkołach istnieją klasy, które liczą nawet ponad czterdzieścioro dzieci, co niezwykle utrudnia lub wręcz uniemożliwia prawidłową naukę. Poprzez te zbyt liczne klasy, nie istnieje praktycznie indywidualny sposób traktowania ucznia przez nauczycieli.

4. Zwiększenia nakładów finansowych na zajęcia dodatkowe oraz sportowe. Chyba nie potrzeba wyjaśniać, że większe nakłady finansowe spowodują zwiększenie liczby godzin lekcji dodatkowych w szkołach. Lekcje takie bardzo pomagają w rozwijaniu oraz odkrywaniu umiejętności, a także sprawiają, że zmniejszy się liczba wykroczeń karnych ze strony młodych ludzi.

Jesteśmy zadowoleni z pomysłu zwiększenia ilości godzin lekcji innych języków, a także informatyki. Bardzo się takż e cieszymy z programu o nazwie "Internet w każdej szkole". Wzbudza w nas mobilizację i napawa optymizmem również kwestia zamiany nazwy "mierna", co jest według nas, niepoprawne politycznie i zastąpienie jej nazwą "dopuszczająca".

Uważamy, że nasze sugestie będą w stanie polepszyć funkcjonowanie systemu oświatowego w naszym, kraju, a także doprowadzić do zmiany poglądów opinii społecznej.

Z wyrazami szacunku

polscy uczniowie