MEDIALNA REWOLUCJA
John Gutenberg, ok. 1450r
Co wpłynęło na rozwój DRUKU:
- reformacja
- nauka
- zarządzanie
- ogólnodostepne prawo
- rozwój literatury
- przechowywanie i przekazywanie informacji
- udostępnianie wiedzy, efekt kulminacji
- wiedza towarem
- rozwój nauki, kultury = szkoły publiczne
- nie ma kapitalizmu bez druku
- człowiek liter: a, b, c...
- podwozie hegemonii kościoła (reformacja, prywatyzacja wiary, wojny religijne)
- archetyp mechanizacji - powtarzalność, początek mechanizacji
- architekt racjonalizmu - bo rozwój języków, literatury
- proch dla umysłu - człowiek łaknie wiedzy z literatury, uniwersytety, literatura naukowa w narodowych językach. Ogólnodostępne. Budowa poglądów i opinii
- Światowy dialog - tłumaczenia na cały świat, „media”, „globalizacja”, likwidacja barier
- stworzenie świata
- oddzielenie myśli od uczuć, powtarzalna precyzja, oddzielenie informacji od emocji; „podstawa dziennikarstwa”; kultura biurokratyzacji
Druk NIE zabrał emocji!
Połowa XVIw
- Wylągarnie nowinek (Fogli d’avvisi)
- 1536r - sprzedaż pierwszej gazety
- Listy zmieniają się w gazety, obok aktualności pojawia się periodyczność
- Pierwsze korporacje dziennikarskie, biura korespondencyjne
- Rozwój „gazet kupieckich”, biuletyny handlowo-giełdoe
Nie ma prasy bez periodyczności!
Gazeta Fugger Zeitungen - 1575r
W Polsce: gazety ulotne:
- „nowyny’, „relacje”, „opisy” - nie są periodyczne
- gazety ulotne zwykle niewielkiej objętości
- Gdańsk, Kraków, Warszawa, Wilno
Katrina
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0Katrina
Użytkownik