MEDIALNA REWOLUCJA

John Gutenberg, ok. 1450r

Co wpłynęło na rozwój DRUKU:

  • reformacja
  • nauka
  • zarządzanie
  • ogólnodostepne prawo
  • rozwój literatury
  • przechowywanie i przekazywanie informacji
  • udostępnianie wiedzy, efekt kulminacji
  • wiedza towarem
  • rozwój nauki, kultury = szkoły publiczne
  • nie ma kapitalizmu bez druku
  • człowiek liter: a, b, c...
  • podwozie hegemonii kościoła (reformacja, prywatyzacja wiary, wojny religijne)
  • archetyp mechanizacji - powtarzalność, początek mechanizacji
  • architekt racjonalizmu - bo rozwój języków, literatury
  • proch dla umysłu - człowiek łaknie wiedzy z literatury, uniwersytety, literatura naukowa w narodowych językach. Ogólnodostępne. Budowa poglądów i opinii
  • Światowy dialog - tłumaczenia na cały świat, „media”, „globalizacja”, likwidacja barier
  • stworzenie świata
  • oddzielenie myśli od uczuć, powtarzalna precyzja, oddzielenie informacji od emocji; „podstawa dziennikarstwa”; kultura biurokratyzacji

Druk NIE zabrał emocji!

Połowa XVIw

  • Wylągarnie nowinek (Fogli d’avvisi)
  • 1536r - sprzedaż pierwszej gazety
  • Listy zmieniają się w gazety, obok aktualności pojawia się periodyczność
  • Pierwsze korporacje dziennikarskie, biura korespondencyjne
  • Rozwój „gazet kupieckich”, biuletyny handlowo-giełdoe

Nie ma prasy bez periodyczności!

Gazeta Fugger Zeitungen - 1575r

W Polsce: gazety ulotne:

  • „nowyny’, „relacje”, „opisy” - nie są periodyczne
  • gazety ulotne zwykle niewielkiej objętości
  • Gdańsk, Kraków, Warszawa, Wilno