Transportem samochodowym, kolejowym i lotniczym oraz żeglugą śródlądową i morską nazywamy przewóz osób i ładunków środkami lokomocji należącymi do powyższych dziedzin transportu. Transportem możemy określić również przesyłanie energii elektrycznej za pomocą linii wysokiego napięcia oraz paliw gazowych i ciekłych za pomocą rurociągów.

Drogi kołowe w Polsce w znacznym stopniu odbiegają od dróg zagranicznych pod względem jakości i ich przepustowości, nie różni się natomiast gęstość dróg kołowych, wynosząca w kraju 76km/100km2.

Dane statystyczne podają 9 milionowy udział samochodów z 12 milionów ogólnej liczby pojazdów, poruszających się na drogach. W co drugiej rodzinie znajduje się własny samochód. Wzrost powszechności i znaczenia motoryzacji indywidualnej ograniczył znaczenie przewozów pasażerskich do 1 mld w 1997 roku - prawie o 50% w porównaniu z rokiem 1990. Transport autobusowy jest 2 razy bardziej popularny i powszechny wśród ludzi w stosunku do transportu koleją.

Na drugim miejscu w klasyfikacji przewoźników towarów i ludzi jest kolej o długości 22 tys. kilometrów, która przewozi 16% ogólnej liczby ładunków, a także 305 ogólnej liczby pasażerów. Gęstość sieci kolejowej w Polsce to 7,1km kolei/100 km2 i nie jest to wynik zbytnio odbiegający od średniego wyniku w Europie. W Polsce przewozi się koleją ładunki masowe w postaci:

  • Surowców mineralnych
  • Nawozów
  • Zboża, itp.
  • Oraz pasażerów

Liczba kurujących pociągów w ujęciu dobowym to 5 tysięcy pociągów pasażerskich/24h. Najdłuższy odcinek linii kolejowej posiada długość 1000km, biegnie ze Szczecina do Przemyśla a podróż pociągiem pospiesznym tej relacji trwa 14 godzin.

Zalety transportu kolejowego:

  • Stosunkowa szybkość transportu
  • Wydajność
  • Niski stopień kolizji
  • W zestawieniu z transportem samochodowym jest mniej szkodliwy dla środowiska