W tym artykule przeczytasz o:

Oddychaj głęboko i policz do dziesięciu

Chociaż ta metoda jest stara jak świat, to naprawdę działa. Głęboki oddech aktywuje współczulny układ nerwowy. Taki zabieg określany jest często „hamulcem” dla stresu. Kiedy jesteśmy zestresowani, oddychamy szybko i płytko, co powoduje nieprawidłowe dotlenienie mózgu, a to z kolei wpływa na nasze problemy z koncentracją. Wykonując ćwiczenia oddechowe, możemy zapobiec temu problemowi. 

Przeczytaj również: Terakotowa Armia cesarza Qin. Czego pilnuje najsłynniejsza armia chińska?

Nie pij kawy! 

Kawa ma za zadanie pobudzić nas do działania. Zawarta w niej kofeina nie zawsze działa w ten sposób na nasz organizm. Picie kawy, niestety, ma również skutki uboczne — możemy stać się niespokojni, zdenerwowani i mieć problemy z zaśnięciem, co uniemożliwi nam odpoczynek i odprężenie w noc przed ważnym egzaminem. Na dzień przed egzaminem warto ograniczyć picie napojów zawierających kofeinę (dotyczy również mocnej herbaty i napojów energetycznych) oraz wód gazowanych, które również działają na nas niekorzystnie.

Idź na siłownię lub wykonaj ćwiczenia w domu

Uprawianie sportu to doskonały sposób na uwolnienie endorfin, czyli hormonów szczęścia, które są odpowiedzialne m.in. za redukcję stresu w naszym organizmie. Jeśli nie możesz iść na siłownię, wybierz się na dłuższy spacer, pobiegaj lub wykonaj kilka ćwiczeń na macie. Ćwiczenia fizyczne obniżają poziom kortyzolu, który w dużej mierze odpowiada za stres. Jeśli przed egzaminem zostało ci niewiele czasu i nie możesz pozwolić sobie na wykonanie powyższych aktywności fizycznych… spróbuj przez chwilę pożuć gumę. Dzięki niej jesteśmy w stanie w miarę szybko rozluźnić mięśnie żuchwy. To też doskonały sposób na rozluźnienie przed egzaminem ustnym! Żucie gumy poprawia także ukrwienie mózgu. Ważne! Nie zapomnij pozbyć się gumy, jeszcze przed wejściem na salę! 

Przeczytaj również: Znani Polacy z ukraińskimi korzeniami

Spotkaj się z przyjacielem lub odwiedź babcię! 

Człowiek to istota społeczna, która potrzebuje wsparcia innych osób. Jeśli czujesz, że ściska cię w żołądku przed ważnym egzaminem, umów się na spotkanie z bliskimi. Szczera rozmowa w otoczeniu ulubionych osób sprawi, że będzie ci o wiele lżej. Jeśli nie możesz spotkać się z kimś bliskim, przytul psa lub kota. Te zwierzaki potrafią zabrać naszą negatywną energię i przelać na nas swój wewnętrzny spokój. Przytulanie uwalnia oksytocynę. Jest to hormon, który między innymi łagodzi napięcie i wywołuje pozytywny nastrój.

Potraktuj egzamin jako wyzwanie

Pamiętaj, że egzamin jest tylko sprawdzeniem twojej wiedzy. Jeśli solidnie się do niego przygotowałeś, naprawdę nie musisz się niczym martwić. Przed testem z matematyki poćwicz wzory, spróbuj za ich pomocą rozwiązać różne zadania. Rozwiązywanie łamigłówek otwiera nasz umysł i sprawia, że chcemy więcej. Nie martw się, jeśli czujesz, że stan twojej wiedzy jest ubogi. Stres nic w tym nie pomoże, a może sprawić, że zapomnisz wszystko, czego się nauczyłeś. Spróbuj wykorzystać wiedzę, którą masz i podejdź do rozwiązywania każdego zadania z otwartą głową. 

Stres jest zjawiskiem normalnym i towarzyszy każdemu w codziennych wyzwaniach. Nie możemy jednak pozwolić mu przejąć kontrolę nad naszym ciałem i umysłem. Aby wyjść zwycięsko z sali egzaminacyjnej, warto pozbyć się stresu tuż przed jej drzwiami. 

 

RAPORT MATURA 2022

Aktualności, arkusze i rozwiązania – Matura 2022

Matura 2022 z Brykiem

Podróż w czasie. Tak kiedyś wyglądały matury w Polsce