Spis treści:

Lekcje religii – wyniki ankiety

W związku z proponowanymi przez nowy rząd zmianami w zakresie niewłączania ocen z religii i etyki do średniej ocen wśród uczniów ze szkół ponadpodstawowych w diecezji tarnowskiej przeprowadzono ankietę na temat ich stosunku do lekcji religii. W ankiecie wzięło udział 4020 uczniów liceum, 2838 uczniów technikum i 482 uczniów szkół branżowych, czyli łącznie 7340 osób.

Uczniowie mieli w swobodnych wypowiedziach dokonać oceny lekcji religii. 3169 uczniów, czyli 43 proc. ankietowanych, oceniła te zajęcia pozytywnie, określając je jako: przydatne, ciekawe, super/fajne, przydatne, ważne dobre. Negatywnie oceniło je natomiast 568 uczniów, czyli 7,7 proc. wszystkich ankietowanych. Ta grupa scharakteryzowała je jako nudne lub niepotrzebne, bądź wyrażała zdanie, że powinny być to zajęcia dodatkowe, odbywające się w kościele lub tylko raz w tygodniu.

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi z wyjaśnieniami do podręczników? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Uczniowie chcą czy muszą chodzić na religię?

Uczestników ankiety zapytano również, jaka jest ich motywacja do tego, by uczęszczać na lekcje religii. Na pytanie odpowiedziało 4296 uczniów. W tym przypadku głosy młodzieży zostały przyporządkowane do siedmiu kategorii i rozłożyły się następująco:

  • jestem osobą wierzącą – 47,3 proc.,
  • chcę/chcę zdobywać wiedzę – 14,8 proc.,
  • muszę – 12,9 proc.,
  • brak odpowiedzi – 12 proc.,
  • rodzice mnie zapisali – 8,5 proc.,
  • lubię chodzić – 3 proc.,
  • ciekawią mnie – poniżej 1 proc.

Uczniowie zostali też zapytani o to, dlaczego ich zdaniem część ich rówieśników nie uczestniczy w lekcjach religii. Odpowiedzi na to pytanie udzieliło 2873 osób, a ich wypowiedzi również zostały podzielone na siedem kategorii i ukształtowały się następująco:

  • są niewierzący/inna wiara – 45,7 proc.,
  • nie chce się im/lenistwo – 23,2 proc.,
  • nie wiem – 18,1 proc.
  • mają taką możliwość – ok. 4 proc.,
  • wychowanie – ok. 4 proc.,
  • nie czują potrzeby – ok. 4 proc.,
  • ze względu na nauczyciela – 0,5 proc.

Przeczytaj również: Katecheci zabrali głos: ocena z religii powinna być wliczana do średniej

Ocena z religii wliczana do średniej – tak czy nie?

Ostatnie pytanie, jakie zostało zadane uczniom, dotyczyło tego, czy uważają oni, że ocena z religii powinna liczyć się do średniej ocen. Większość z nich, chociaż nie znaczna, bo 60,3 proc. było na tak, natomiast pozostała część, czyli 39,7 – na nie.  

Tę kwestię uczniowie poruszali także w swobodnych wypowiedziach, z których można było wywnioskować, że ocena z religii stanowi dla nich „element informacyjny i motywacyjny” oraz „pokazuje trud, jaki uczniowie włożyli w zdobywanie wiadomości i umiejętności”. Te same wartości płynące z ocen z religii wskazywali katecheci, którzy wystosowali kilka dni temu petycję do ministry Barbary Nowackiej w sprawie zaniechania zmian dotyczących niewliczania religii i etyki do średniej ocen.

Źródło: katechezatarnow.pl, bryk.pl

Oprac.: Redakcja

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników znajdziesz tutaj:

Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z chemii

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z fizyki