Spis treści:

Petycję nauczycieli religii podpisało ponad 6 tys. osób

Nauczyciele religii wystosowali do ministry edukacji narodowej Barbary Nowackiej petycję o niewprowadzanie zmian w prawie, które mają doprowadzić do niewliczania ocen z przedmiotów religia i etyka do średniej ocen końcoworocznych. Nie chcą też, by zmniejszono liczbę godzin z tych przedmiotów. Petycję jak do tej pory podpisało ponad 6 tys. osób.

Swoją prośbę katecheci argumentują tym, że oceny z tych przedmiotów są odzwierciedleniem wysiłku ucznia włożonego w naukę, pełnią także rolę informacyjną i motywacyjną. Nauczyciele wskazują również na to, że ocena z religii lub etyki, zgodnie z podstawą programową, nie jest wystawiana za formację.

Zdaniem pedagogów usunięcie oceny z religii ze świadectwa jest wyrazem nierównego traktowania uczniów uczęszczających na przedmiot o charakterze wyznaniowym, marginalizowaniem go i umniejszaniem jego wartości, a „(...) obecność lekcji religii w przestrzeni szkolnej ma swoją wartość dodaną poprzez wspieranie szkoły w jej funkcji dydaktycznej, wychowawczej, profilaktycznej, socjalizacyjnej”.

Nauczyciele domagają się również, by wprowadzony został obligatoryjny udział uczniów w jednym z przedmiotów – religii lub etyce, ponieważ obecnie można nie uczęszczać na żaden z tych przedmiotów dodatkowych. Swoją prośbę argumentują tym, że jest to „wyraz troski Narodu o wychowanie człowieka wartościowego”. 

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z wyjaśnieniami? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Zmiany dotyczące oceny z religii – propozycje ministerstwa

Petycja jest odpowiedzią na prace Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nowelizacją Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Zgodnie z nową wersją rozporządzenia, oceny z religii i etyki miałby nie być liczone do średniej ocen

„W związku z tym, że zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest zobowiązany uczęszczać, nie jest uzasadnione, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen” – przeczytamy w wykazie prac legislacyjnych MEN.

Barbara Nowacka wysunęła też propozycję zmniejszenia wymiaru godzinowego zajęć z religii i etyki. Powód tej zmiany podała natomiast wiceministra Katarzyna Lubnauer:

– Nie chcemy zmniejszać liczby przedmiotów, tylko zależy nam, żeby dzieci i młodzież mieli więcej czasu na przetworzenie sporego przecież materiału. I nie ma żadnego powodu, żeby lekcje religii były bardziej priorytetowo traktowane niż lekcje np. fizyki – wyjaśniła w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną.

W części warszawskich szkół, za zgodą miejscowego biskupa, taka modyfikacja już została wprowadzona właśnie ze względu na przeciążenie młodzieży innymi przedmiotami.

Źródło: petycjeonline.com, men.gov.pl, ekai.pl, twitter.com, bryk.pl

Oprac.: Joanna Cwynar

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników znajdziesz tutaj:

Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z chemii

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z fizyki