Spis treści:
MEN planuje zmiany w ocenianiu
Nowy sposób oceniania może pojawić się w szkołach wraz z reformą edukacji planowaną na rok szkolny 2026/2027. Zanim zapadną ostateczne decyzje resort edukacji chce zrobić ankietę dla nauczycieli przez System Informacji Oświatowej.
Wyborcza.pl informuje, że mają się w niej pojawić różnorodne pytania, m.in.: „Czy oceny bieżące w trakcie semestru powinny być cyfrowe, czy opisowe? Czy w klasach I-III szkoły podstawowej oceny cyfrowe powinny być dopuszczalne, skoro stosuje się tam ocenianie opisowe? Czy w starszych klasach ocena cyfrowa na półrocze jest potrzebna? A może powinna być opisowa? Czy wszystkie przedmioty, zwłaszcza w szkołach średnich, powinny być na ocenę, czy może na zaliczenie?”.
Resort nie ograniczy się tylko do pisemnej wypowiedzi pedagogów, prawdopodobnie przygotuje też konferencje merytoryczne. Dyskusja nad zmianami w systemie oceniania ma trwać do wiosny 2025 roku. „Nie chcemy niczego narzucać” – zapewnia Kacper Lawera, dyrektor w Departamencie Komunikacji MEN.
Sprawdź również: Przeciek na maturze próbnej. CKE wyciągnie konsekwencje?
Co o systemie oceniania mówią eksperci?
Temat systemu oceniania w szkołach powraca co jakiś czas. W czerwcu 2024 r. dr Gabriela Olszowska, małopolska kurator oświaty, w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” mówiła: „ocenianie jest informacją. Nigdy nie powinno być ani nagrodą, ani karą, a system, w którym uczeń otrzymuje stopień – właśnie tym staje się. Jaką informację niesie za sobą cyfra 4? No żadną. Powinny temu towarzyszyć informacja zwrotna”.

Zauważa to też dr Iga Kazimierczyk, pedagog, obserwator edukacji, prezeska Fundacji „Przestrzeń dla Edukacji” w grudniowej rozmowie, która została opublikowana się na stronie PortalSamorzadowy.pl. Ekspertka podkreśla, że „ocenianie jest jednym z elementów porządkujących prace ucznia, ale też częścią kultury szkoły. Jest formą komunikacji pomiędzy uczniem, rodzicami i nauczycielami. I tego nie można zmienić mechanicznie, że nagle coś usuwamy i liczymy, że od tego będzie lepiej, bo za tym, jak za każdym procesem w szkole, stoją emocje, przyzwyczajenia, obawy, własne ambicje, ale też różne strategie, które przyjmują uczniowie w walce o oceny. Jest też problem egzaminu ósmej klasy i tego, że uczniowie się po prostu ścigają o dobre oceny na świadectwie”.
Źródło: portalsamorzadowy.pl, gazetaprawna.pl
Sprawdź również:
Matura próbna 2024 z języka angielskiego rozszerzonego. Zobacz arkusz CKE
Coraz mniej uczniów na lekcjach religii. Znaczny spadek w kilku diecezjach
Matura próbna 2024 z matematyki rozszerzonej. Zobacz arkusz CKE z rozwiązaniami