Spis treści:

MEN planuje zmiany w ocenianiu

Nowy sposób oceniania może pojawić się w szkołach wraz z reformą edukacji planowaną na rok szkolny 2026/2027. Zanim zapadną ostateczne decyzje resort edukacji chce zrobić ankietę dla nauczycieli przez System Informacji Oświatowej. 

Wyborcza.pl informuje, że mają się w niej pojawić różnorodne pytania, m.in.: „Czy oceny bieżące w trakcie semestru powinny być cyfrowe, czy opisowe? Czy w klasach I-III szkoły podstawowej oceny cyfrowe powinny być dopuszczalne, skoro stosuje się tam ocenianie opisowe? Czy w starszych klasach ocena cyfrowa na półrocze jest potrzebna? A może powinna być opisowa? Czy wszystkie przedmioty, zwłaszcza w szkołach średnich, powinny być na ocenę, czy może na zaliczenie?”.

Resort nie ograniczy się tylko do pisemnej wypowiedzi pedagogów, prawdopodobnie przygotuje też konferencje merytoryczne. Dyskusja nad zmianami w systemie oceniania ma trwać do wiosny 2025 roku. „Nie chcemy niczego narzucać” – zapewnia Kacper Lawera, dyrektor w Departamencie Komunikacji MEN. 

Sprawdź również: Przeciek na maturze próbnej. CKE wyciągnie konsekwencje?

Co o systemie oceniania mówią eksperci?

Temat systemu oceniania w szkołach powraca co jakiś czas. W czerwcu 2024 r. dr Gabriela Olszowska, małopolska kurator oświaty, w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” mówiła: „ocenianie jest informacją. Nigdy nie powinno być ani nagrodą, ani karą, a system, w którym uczeń otrzymuje stopień – właśnie tym staje się. Jaką informację niesie za sobą cyfra 4? No żadną. Powinny temu towarzyszyć informacja zwrotna”. 

szkoła test
Koniec z ocenami liczbowymi w szkole? / fot. 123RF/PICSEL

Zauważa to też dr Iga Kazimierczyk, pedagog, obserwator edukacji, prezeska Fundacji „Przestrzeń dla Edukacji” w grudniowej rozmowie, która została opublikowana się na stronie PortalSamorzadowy.pl. Ekspertka podkreśla, że „ocenianie jest jednym z elementów porządkujących prace ucznia, ale też częścią kultury szkoły. Jest formą komunikacji pomiędzy uczniem, rodzicami i nauczycielami. I tego nie można zmienić mechanicznie, że nagle coś usuwamy i liczymy, że od tego będzie lepiej, bo za tym, jak za każdym procesem w szkole, stoją emocje, przyzwyczajenia, obawy, własne ambicje, ale też różne strategie, które przyjmują uczniowie w walce o oceny. Jest też problem egzaminu ósmej klasy i tego, że uczniowie się po prostu ścigają o dobre oceny na świadectwie”. 

Źródło: portalsamorzadowy.pl, gazetaprawna.pl

Monika Wąs

 

Sprawdź również: 

Matura próbna 2024 z języka angielskiego rozszerzonego. Zobacz arkusz CKE

Coraz mniej uczniów na lekcjach religii. Znaczny spadek w kilku diecezjach

Matura próbna 2024 z matematyki rozszerzonej. Zobacz arkusz CKE z rozwiązaniami