Spis treści:
- Ile powinien ważyć tornister?
- Cyfrowe podręczniki. Jak to wygląda w praktyce?
- Cyfryzacja podręczników szkolnych. Jaki problem rozwiązuje nowelizacja?
- Co z potrzebami uczniów z niepełnosprawnościami?
- Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji
Ile powinien ważyć tornister?
Zbyt ciężki tornister może powodować m.in. bolesne napięcie w mięśniach, bóle w okolicach karku i wymuszenie niewłaściwej postawy ciała (pochylenie sylwetki do przodu). Główny Inspektor Sanitarny (GIS) zaleca, aby waga plecaka z zawartością nie przekraczała 10–15 proc. masy ciała ucznia. To nie takie proste, bo prócz zeszytów i przyborów, znajdują się w nim jeszcze podręczniki.
Przeczytaj również: Biologii, chemii i geografii nie będzie w podstawówkach? MEN szykuje zmiany
Cyfrowe podręczniki. Jak to wygląda w praktyce?
Tornistry uczniów miały być znacznie lżejsze dzięki cyfrowym odpowiednikom podręczników szkolnych. Zgodnie z obowiązującą od kilku lat ustawą o systemie oświaty mogą one zostać dopuszczone do użytku szkolnego, gdy poza wersją papierową, mają również tę cyfrową. Co ważne, ma być ona zamieszczona w internecie lub na informatycznym nośniku danych. Jednak rozwiązanie nie jest doskonałe. Regulacja weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Dlatego nie dotyczy podręczników, które pojawiły się wcześniej, mimo że nadal są używane.
Jest jeszcze jeden problem – cyfrowe odpowiedniki podręczników szkolnych nie zawsze są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Bo nie są tym samym, co podręczniki elektroniczne. Często to pliki w formacie pdf, które nie zostały poddane dodatkowej obróbce, np. nie mają aktywnych hiperlinków czy spisów treści. Korzystanie z nich jest więc utrudnione.
Przeczytaj również: Edukacja obywatelska w szkołach. MEN pokazało projekt podstawy programowej
Cyfryzacja podręczników szkolnych. Jaki problem rozwiązuje nowelizacja?
Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje właśnie nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z nią każdy podręcznik, który jest dopuszczony do użytku szkolnego, będzie musiał posiadać cyfrowy odpowiednik. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer wyjaśniła, że:
– Chcemy, żeby wszystkie podręczniki, które były dopuszczone do użytku szkolnego przed 2020 r., miały swoje odpowiedniki cyfrowe. To umożliwi uczniom czasami rezygnację z przynoszenia podręcznika ze szkoły do domu.

Nie wydarzy się to od razu po wejściu w życie nowych przepisów. Podręczniki, które zostały dopuszczone do użytku przed 2020 rokiem, mają powstawać przy okazji najbliższego niezmienionego wydania podręcznika. MEN będzie informowane o adresie strony internetowej lub rodzaju informatycznego nośnika danych, na którym będzie on udostępniony, do 14 dni.
Przeczytaj również: Klasa bez nauczyciela. W tej szkole człowieka zastąpiła sztuczna inteligencja
Co z potrzebami uczniów z niepełnosprawnościami?
Związek Nauczycielstwa Polskiego poparł projekt nowelizacji. Nie wiadomo jeszcze, jak długo będzie trzeba czekać na zmianę, ale, nawet jeżeli nastąpi to szybko, to nierozwiązany pozostaje problem osób niepełnosprawnych. Cyfrowe odzwierciedlenia podręczników nadal nie będą spełniały wymogów tzw. dostępności cyfrowej. Odpowiedzią na tę potrzebę może okazać się inny dokument przygotowany przez resort edukacji.
Przeczytaj również: Robert Zakrzewski nowym dyrektorem CKE
Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji
MEN pracuje też nad dokumentem strategicznym „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Rozwiązania, które proponuje, mogą pomóc w zapewnieniu dostępności cyfrowej podręczników szkolnych. Założono, że w jej ramach zostanie opracowana koncepcja „wzorcowego interaktywnego podręcznika elektronicznego dla różnych przedmiotów, z tego względu, że tworzone obecnie cyfrowe odwzorowanie podręcznika nie spełnia współczesnych standardów zasobów elektronicznych”.
To tylko jeden z kilku obszarów, które zostały uwzględnione w tym dokumencie strategicznym. Inną ważną kwestią jest wyposażenie szkół w komputery (laptopy, tablety) z dostępem do internetu, tak aby w każdej klasie mogły się odbywać zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Do 28 sierpnia 2024 roku można było zgłaszać uwagi do projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Dokument musi zaaprobować Komisja Europejska.
Źródła: gov.pl, infor.pl
Sprawdź również:
QUIZ dla genialnych umysłów. 12/15 to już powód do dumy
Czym są fonoholizm, nomofobia, phubbing?
QUIZ Aktywność fizyczna w PRL. Jak kiedyś wyglądały lekcje WF-u?