Spis treści:

Polityka cyfryzacji – rekomendacje ekspertów

We wtorek odbyło się posiedzenie sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowych technologii. Został na nim zaprezentowany stworzony przez ekspertów dokument „Polityka cyfryzacji. Raport otwarcia”. Zostały w nim zawarte rekomendacje dla rządu dotyczące polityki cyfryzacji państwa. Jedna z nich była związana z wprowadzonym przez wcześniejszy rząd programem „Laptop dla ucznia”, druga dotyczyła używania smartfonów w szkołach. Specjaliści zalecili niezwłoczną rezygnację z programu oraz wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów w szkołach.

Przeczytaj również: Kolejna szkoła wprowadziła zakaz używania telefonów. Obejmie także nauczycieli?

Dlaczego program „Laptop dla ucznia” powinien zostać zakończony?

Autorzy raportu jako powód takiej rekomendacji wskazali negatywny wpływ, jaki mają na dzieci takie sprzęty:

– Urządzenia elektroniczne w rękach dzieci i młodzieży potrafią zaszkodzić. Liczne badania wskazują na szkodliwy wpływ smartfonów na zdrowie, wyniki w nauce i sukcesy w życiu dzieci. Państwo nie powinno zwiększać ani ułatwiać ekspozycji na świat cyfrowy poprzez dystrybucję laptopów czy smartfonów w szkołach podstawowych. Program „Laptop dla ucznia” powinien zostać niezwłocznie zakończony – przeczytamy w raporcie.

Eksperci zarekomendowali również, by z tego samego powodu – wzorem wielu innych krajów na świecie, takich jak Holandia, Włochy, Grecja, Portugalia i Chiny – w szkołach wprowadzono również zakaz używania smartfonów.

Przeczytaj również: Darmowy laptop nie wystarczy. Jak powinna wyglądać cyfryzacja polskich szkół?

Program już wcześniej budził kontrowersje

Choć początkowo program „Laptop dla ucznia” przyjęto entuzjastyczne, to szybko zaczął budzić kontrowersje, ponieważ zdaniem specjalistów, nauczycieli i rodziców nie był dobrze przemyślany i miał sporo wad. Eksperci z obszaru cyberbezpieczeństwa wskazywali, że przekazane dzieciom laptopy były pozbawione zapór przed wirusami i zabezpieczeń przed instalowaniem nielegalnego oprogramowania. Nie zainstalowano na nich także przydatnych do nauki narzędzi oraz programów edukacjach.  

Uczniowie nie zostali też przeszkoleni w kwestii tego, jak bezpiecznie korzystać z komputerów oraz jak wykorzystywać je do nauki, w związku z czym taki sprzęt w rękach dzieci mógł przynieść więcej szkód niż pożytku.  

Rodzice czwartoklasistów zwracali uwagę również na to, że po otrzymaniu komputerów dzieci nie korzystały z nich w szkołach, ani nie zadawano im prac domowych, przy których konieczne byłoby wykorzystanie sprzętu. Z tego powodów większość uczniów zwykle nie używała laptopów do celów edukacyjnych.

Źródło: samorzad.pap.pl, bryk.pl

Oprac.: Joanna Cwynar

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników z języka polskiego znajdziesz tutaj:

Język polski — rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z języka polskiego

Język polski — rozwiązania zadań z podręcznika