I. STRUKTURA I KOMPETENCJE PARLAMENTU
Parlament RP – Sejm RP (460 posłów) oraz Senat RP (100 senatorów):
- w Polsce obowiązuje model dwuizbowości nierównorzędnej, co oznacza dominację sejmu nad senatem
- każdej z izb przysługuje autonomia (w sprawach nieuregulowanych w Konstytucji RP samodzielnie podejmują decyzje dotyczące wewnętrznej organizacji
- kadencja obu izb trwa cztery lata
Wybory parlamentarne:
- wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie, proporcjonalne (okręgi wielomandatowe) i odbywają się w głosowaniu tajnym. Wybory do senatu są powszechne, bezpośrednie, większościowe (okręgi jednomandatowe) i odbywają się w głosowaniu tajnym
- czynne prawo wyborcze mają wszyscy obywatele polscy, którzy najpóźniej w dniu wyborów ukończą 18 lat
- bierne prawo wyborcze: w wyborach do sejmu – po ukończeniu 21 lat, do senatu – po ukończeniu 30 lat
- kandydować nie mogą osoby skazane prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwa umyślne skarbowe, a także obywatele wobec których sąd orzekł utratę prawa wybieralności
- w wyborach do sejmu obowiązują dwa progi wyborcze: 5% dla partii i komitetów wyborców oraz 8% dla koalicji partii. Przeliczanie głosów na mandaty odbywa się wg. Metody d’Hondta. Wybory do senatu są przeprowadzane zgodnie z systemem większości względnej
Najważniejsze kompetencje sejmu i senatu:
1) SEJM:
a) Udział w procesie stanowienia prawa:
- inicjatywa ustawodawcza
- rozpatrywanie projektów ustaw (trzy czytania)
- wnoszenie poprawek do projektu ustaw
- uchwalanie ustaw
- głosowanie nad zmianami zaproponowanymi przez senat i wetem prezydenta
b) Uprawnienia względem rządu:
- uchwalenie wotum zaufania/nieufności dla Rady Ministrów i wotum nieufności dla poszczególnych ministrów
- udzielenie absolutorium Radzie Ministrów (akceptacja jej działalności finansowej w poprzednim roku)
- kierowanie do członków rządu interpelacji i zapytań poselskich
c) Powołanie i odwołanie z urzędu:
- prezesa NIK
- rzecznika praw obywatelskich
- rzecznika praw dziecka
- generalnego inspektora ochrony danych osobowych
- prezesa Instytutu Pamięci Narodowej (na wniosek Kolegium IPN
- prezesa NBP (na wniosek prezydenta)
- prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (na wniosek prezydenta)
d) Wybór członków organów kolegialnych:
- członków Trybunału Stanu (z wyjątkiem przewodniczącego)
- sędziów Trybunały Konstytucyjnego
- dwóch członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
- trzech członków do Rady Polityki Pieniężnej
- czterech posłów do Krajowej Rady Sądownictwa
- premiera i Rady Ministrów w sytuacji niepowołania rządu zaproponowanego przez prezydenta
e) Umowy międzynarodowe:
- wyrażanie zgody w ustawie na ratyfikację umów międzynarodowych określonych w Konstytucji RP
f) Referendum krajowe:
- zarządzenie referendum ogólnokrajowego
g) Samorząd terytorialny:
- rozwiązywanie – na wniosek premiera – organów stanowiących samorządu terytorialnego (jeżeli rażąco naruszą konstytucję lub ustawy)
h) Inne kompetencje:
- ogłaszanie rezolucji, oświadczeń i apeli
- zlecanie NIK przeprowadzenie kontroli
- podjęcie uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób na najwyższych stanowiskach państwowych
- możliwość uchylenia immunitetu poselskiego
- decydowanie o stanie wojny i zawarciu pokoju
2) SENAT:
a) Udział w procesie stanowienia prawa:
- inicjatywa ustawodawcza
- uchwała w sprawie przyjęcia, zmiany lub odrzucenia ustawy
b) Uprawnienia względem rządu: BRAK KOMPETENCJI
c) Powołanie i odwołanie z urzędu:
Wyrażanie zgody na powołanie i odwołanie przez Sejm:
- prezesa NIK
- rzecznika praw obywatelskich
- rzecznika praw dziecka
- generalnego inspektora ochrony danych osobowych
- prezesa IPN
- prezesa UKE
d) Wybór członków organów kolegialnych:
- dwóch senatorów do KRS
- jednego członka KRRiT
- trzech członków Rady Polityki Pieniężnej
e) Umowy międzynarodowe:
- wyrażanie zgody w ustawie na ratyfikację umów międzynarodowych określonych w Konstytucji RP
f) Referendum krajowe:
- wyrażanie zgody na zarządzenie referendum ogólnokrajowego przez prezydenta
g) Samorząd terytorialny: BRAK KOMPETENCJI
h) Inne kompetencje:
- ogłaszanie rezolucji, oświadczeń, apeli
- uchylenie immunitetu senatorskiego
- wybór organów wewnętrznych
Interpelacje i zapytania poselskie:
- Interpelacja poselska i zapytanie poselskie to przysługujące posłom środki kontroli nad działalnością rządu. Mają formę pytań kierowanych w formie pisemnej do członków Rady Ministrów za pośrednictwem Marszałka Sejmu. Premier lub minister ma 21 dni na udzielenie pisemnej odpowiedzi
- interpelacja poselska dotyczy najważniejszych kwestii związanych z polityką państwa
- zapytanie poselskie odnosi się do spraw mniejszej wagi np. z zakresu polityki wewnętrznej lub zagranicznej oraz działań administracji rządowej
Zgromadzenie Narodowe:
- Zgodnie z Konstytucją RP w określonych sytuacjach sejm i senat obradują wspólnie pod przewodnictwem marszałka sejmu (lub marszałka senatu) jako Zgromadzenie Narodowe
- Zgromadzenie Narodowe jest odrębnym organem: ma własny regulamin i uprawnienia (dotyczą one głównie urzędu prezydenta)
- kompetencje Zgromadzenia Narodowego: przyjmuje przysięgę prezydenta, uznaje trwałą niezdolność prezydenta do sprawowania urzędu (ze względu na stan zdrowia), decyduje o postawieniu prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu
- wysłuchuje orędzia prezydenta
II. FUNKCJONOWANIE PARLAMENTU
1. Sejm i Senat pracują w trybie permanencji (w każdym momencie mogą się zebrać na posiedzenie).
Obrady są jawne – ich utajnienie może nastąpić tylko ze względu na dobro państwa). Decyzje zapadają zwykle większością głosów. W zależności od rozpatrywanej sprawy może być wymagana większość zwykła, bezwzględna lub kwalifikowana. Kworum (liczba parlamentarzystów konieczna do podjęcia decyzji) wynosi połowę ustawowej liczby posłów lub senatorów.
2. Organy sejmu i senatu:
- marszałek
- prezydium (marszałek i wicemarszałkowie)
- konwent seniorów (w skład Konwentu Seniorów wchodzą marszałek, wicemarszałkowie, przewodniczący klubów i kół poselskich - w sejmie) (w skład Konwentu Seniorów wchodzą marszałek, wicemarszałkowie, przewodniczący klubów i porozumień senackich - w senacie).
- komisje
3. Rodzaje komisji parlamentarnych:
a) Komisje stałe – funkcjonują przez całą kadencję parlamentu; Komisje stałe dzielą się na resortowe (np. Komisja Spraw Zagranicznych, Komisja ds. Administracji i Cyfryzacji) oraz nieresortowe zajmujące się sprawami niezwiązanymi z działalnością administracji publicznej (np. Komisja Etyki Poselskiej)
b) Komisje nadzwyczajne (doraźne) – powoływane w celu zbadania konkretnej sprawy lub rozpatrzenia projektu ustawy; Komisje nadzwyczajne zostają rozwiązane po wykonaniu powierzonych zadań
c) Komisje śledcze – są szczególnym rodzajem komisji nadzwyczajnych; komisje śledcze może powołać tylko sejm; tworzy się je w celu zbadania konkretnej sprawy; komisja śledcza ma prawo wezwać w charakterze świadka każdego mieszkańca Polski, a wezwany ma obowiązek stawienia się przed komisją i złożenia zeznań.
4. Kadencja sejmu i senatu:
- pierwsze posiedzenie nowo wybranego sejmu (zarządza prezydent w ciągu 30 dni od dnia wyborów)
- dzień poprzedzający pierwsze posiedzenie sejmu nowej kadencji
- Okoliczności, w których może nastąpić skrócenie kadencji: podjęcie przez sejm decyzji o samorozwiązaniu, niepowołanie Rady Ministrów przy wykorzystaniu wszystkich trzech przewidzianych w konstytucji procedur (prezydent ma obowiązek skrócić kadencje sejmu), nieuchwalenie w terminie ustawy budżetowej (prezydent może skrócić kadencje sejmu, ale nie ma takiego obowiązku).
5. Posłowie i senatorowie:
- Posłowie i senatorowie dysponują mandatem wolnym (reprezentują cały naród, a nie tylko swoich wyborców)
- Posłom i senatorom przysługuje immunitet formalny i materialny (odpowiednia izba może wyrazić zgodę na pociągnięcie parlamentarzysty do odpowiedzialności sądowej bezwzględną większością głosów ustawowej liczby członków
- Parlamentarzyści wywodzący się z jednej partii tworzą klub lub koło parlamentarne. Deputowany może być członkiem tylko jednego gremium tego typu
- W klubach i kołach ustala się wspólne stanowisko dotyczące określonych spraw oraz kierunki działań politycznych. W tym celu można wprowadzić dyscyplinę klubową w głosowaniach.
Klub parlamentarny zrzesza co najmniej 15 posłów i 1 senatora. Klub poselski zrzesza co najmniej 15 posłów, a senatorski (7 senatorów).
- koło poselskie lub senatorskie tworzy nie mniej niż 3 posłów albo senatorów.
III. Procedura tworzenia prawa w Polsce
- inicjatywa ustawodawcza (przysługuje prezydentowi, sejmowi, senatowi, radzie ministrów oraz co najmniej 100 tyś. obywateli mających czynne prawo wybierania do sejmu
- pierwsze czytanie
- drugie czytanie
- trzecie czytanie
- prace w senacie (przyjęcie ustawy bez zmian, odrzucenie ustawy w całości, wprowadzenie poprawek (ustawa z powrotem wraca do sejmu)
- rozpatrywanie uchwały senatu przez sejm
- działania prezydenta (podpisanie ustawy i zarządzenie ogłoszenie jej w Dzienniku Ustaw RP, odmówienie podpisania ustawy z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie przez sejm tzw. weto ustawodwcze, złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności ustawy z Konsytytucją RP
Uchwalenie ustawy budżetowej:
- prawo inicjatywy ustawodawczej ma wyłącznie Rada Ministrów
- pierwsze czytanie odbywa się na posiedzeniu sejmu
- senat nie może odrzucić ustawy uchwalonej przez sejm
- ani sejm, ani senat nie mogą zwiększać deficytu budżetowego ustalonego przez rząd
- prezydent nie może jej zawetować (może natomiast skierować ją do Trybunału Konstytucyjnego)
Dominik
Junior Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
Dominik
Junior Bryk