Kiedy używa się czasu Present simple, a kiedy Present continuous?

  • Czasu Present simple używamy, gdy mówimy o:– czynnościach stałych, powtarzających się i regularnych– wyrażanych uczuciach i emocjach– prawach fizyczych i matematycznych (np. mówiąc, że woda wrze w 100°C, lub że 2 ⋅ 2 = 4)– harmonogramach, nawykach i rutynach
  • Czasu Present continuous używamy, gdy mówimy o:– czynnościach, które dzieją się właśni teraz, w tym momencie– planach na niedaleką przyszłość– czynnościach, które wykonujemy regularnie, ale tylko w określonym czasie

Budowa i odmiana zdań twierdzących

  • Do twierdzeń w czasie Present simple trzeba dodać końcówkę -s lub -es dla czasowników w 3. osobie liczby pojedynczej.I study.You study.He studies.She studies.It studies.We study.You studyThey study.
  • Przykład: I go to the cinema once a week. (Chodzę do kina raz w tygodniu.)
  • Zasady dodawania końcówki -s-es– W większości czasowników w 3. osobie liczby pojedynczej dodajemy końcówkę -s, np. work – works.– W czasownikach zakończonych na -y, przed którym stoi spółgłoska, dodajemy -es, a wcześniejsze -y zamieniamy na i, np. fly – flies (wyjątek: say – says).– Gdy czasownik zakończony jest na -s, to dodajemy końcówkę -es, np. focus – focuses.– W przypadku tzw. syczących końcówek (tzn. -ss-ch-sh-x-zz-z) dodajemy -es, np. pass – passes, watch – watches, finish – finishes, mix – mixes, buzz – buzzes, quiz – quizzes (z jest podwojone, ponieważ stoją przed nim dwie samogłoski).
  • Budowa zdania twierdzącego w czasie Present simplepodmiot + przysłówek częstotliowści (opcjonalnie) + czasownik (z końcówką -s lub -es w 3. osobie liczby pojedynczej) + reszta zdania
  • W czasie Present continuous używamy odmiany czasownika to be oraz czasowników, które przybierają formę z końcówką -ing (-ing dodajemy do czasownika głównego zawsze).I am studying.You are studying.He is studying.She is studying.It is studying.We are studying.You are studying.They are studying.
  • Przykład: Tom is watching the film. (Tom ogląda film.)
  • Zasady dodawania końcówki -ing– Domyślnie do czasownika dodajemy po prostu -ing, np. do – doing.– W czasownikach kończących się na -e, pomijamy jes i wstawiamy -ing, np. make – making.– Jeżeli czasownik kończy się spółgłoską, którą poprzedza samogłoska, to podwajamy spółgłoskę i dodajemy -ing, np. swim – swimming (zasada ta niedotyczy spółgłosek wx).– Gdy na końcu występuje -ie, to zamieniamy je na -y i stawiamy -ing, np. die – dying.
  • Budowa zdania twierdzącego w czasie Present continuouspodmiot + odmieniony czasownik to be + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania

Budowa i odmiana zdań przeczących

  • W czasie Present simple używamy operatora do lub does w przeczeniach. Dodajemy do nich słowo not (lub skróconą formę: n't). Operatora does używamy w 3. osobie liczby pojedynczej.I do not study.You do not study.He does not study.She does not study.It does not study.We do not study.You do not study.They do not study.
  • Przykład: I don't like milk. (Nie lubię mleka.)
  • Budowa zdania przeczącego w czasie Present simplepodmiot + operator do (lub does w 3. osobie liczby pojedynczej) + not (lub skrócona forma: n't – pisana łącznie z operatorem) + czasownik + reszta zdania
  • Aby utworzyć preczenie w Present continuous należy odmienić przeczący czasownik to be.I am not studying.You aren't studying.He isn't studying.She isn't studying.It isn't studying.We aren't studying.You aren't studying.They aren't studying.
  • Przykład: They aren't running. (Oni nie biegną.)
  • Budowa zdania przeczącego w czasie Present continuouspodmiot + odmieniony, przeczący czasownik to bo + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania.

Budowa i odmiana zdań pytających

  • Na początku każdego pytania w Present simple dodajemy operatora do lub does (w 3. osobie liczby pojedynczej). Odpowiedzi są z yes lub no oraz podmiotem i operatorem.Do I study? – Yes, I do./No, I don't.Do you study? – Yes, you do./No, you donn't.Does he study? – Yes, he does./No, he doesn't.Does she study? – Yes, she does./No, she doesn't.Does it study? – Yes, it does./No, it doesn't.Do we study? – Yes, we do./No, we don't.Do you study? – Yes, you do./No, we don't.Do they study? – Yes, they do./No, they don't.
  • Przykład: Does she smoke? (Czy ona pali?) – No, she doesn't. (Nie, ona nie pali.)
  • Budowa zdania pytającego w czasie Present simpleoperator do (lub does w 3. osobie liczby pojedynczej) + podmiot + czasownik + reszta zdania
  • W czasie Present continuous zamieniamy miejscami odmianę czasownika to be z podmiotem, aby utworzyć pytanie. Odpowiedz zawierają yes lub no, podmiot i odpowiedni czasownik to be.Am I studying? – Yes, I am./No, I am not.Are you studying? – Yes, you are./No, you aren't.Is he studying? – Yes, he is./No, he isn't.Is she studying? – Yes, she is./No, she isn't.Is it studying? – Yes, it is./No, it isn't.Are we studying? – Yes, we are./No, we aren't.Are you studying? – Yes, you are./No, you aren't.Are they studying? – yes, they are./No, they aren't.
  • Przykład: Are we doing our homework? (Czy odrabiamy pracę domową?) – Yes, we are. (Tak, odrabiamy pracę domową.)
  • Budowa zdania pytającego w czasie Present continuousodmieniony czasownik to be + podmiot + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania

Typowe wyrażenia

  • Czas Present simple– always (zawsze)– usually (zazwyczaj)– often (często)– sometimes (czasami)– hardly ever (prawie nigdy)– never (nigdy)
  • Czas Present continuous– this month (w tym miesiącu)– this week (w tym tygodniu)– today (dziś)– now (teraz)– right now (właśnie teraz)– at the moment (w tej chwili)