Kiedy używa się czasu Present simple, a kiedy Present continuous?
- Czasu Present simple używamy, gdy mówimy o:– czynnościach stałych, powtarzających się i regularnych– wyrażanych uczuciach i emocjach– prawach fizyczych i matematycznych (np. mówiąc, że woda wrze w 100°C, lub że 2 ⋅ 2 = 4)– harmonogramach, nawykach i rutynach
- Czasu Present continuous używamy, gdy mówimy o:– czynnościach, które dzieją się właśni teraz, w tym momencie– planach na niedaleką przyszłość– czynnościach, które wykonujemy regularnie, ale tylko w określonym czasie
Budowa i odmiana zdań twierdzących
- Do twierdzeń w czasie Present simple trzeba dodać końcówkę -s lub -es dla czasowników w 3. osobie liczby pojedynczej.I study.You study.He studies.She studies.It studies.We study.You studyThey study.
- Przykład: I go to the cinema once a week. (Chodzę do kina raz w tygodniu.)
- Zasady dodawania końcówki -s i -es– W większości czasowników w 3. osobie liczby pojedynczej dodajemy końcówkę -s, np. work – works.– W czasownikach zakończonych na -y, przed którym stoi spółgłoska, dodajemy -es, a wcześniejsze -y zamieniamy na i, np. fly – flies (wyjątek: say – says).– Gdy czasownik zakończony jest na -s, to dodajemy końcówkę -es, np. focus – focuses.– W przypadku tzw. syczących końcówek (tzn. -ss, -ch, -sh, -x, -zz, -z) dodajemy -es, np. pass – passes, watch – watches, finish – finishes, mix – mixes, buzz – buzzes, quiz – quizzes (z jest podwojone, ponieważ stoją przed nim dwie samogłoski).
- Budowa zdania twierdzącego w czasie Present simplepodmiot + przysłówek częstotliowści (opcjonalnie) + czasownik (z końcówką -s lub -es w 3. osobie liczby pojedynczej) + reszta zdania
- W czasie Present continuous używamy odmiany czasownika to be oraz czasowników, które przybierają formę z końcówką -ing (-ing dodajemy do czasownika głównego zawsze).I am studying.You are studying.He is studying.She is studying.It is studying.We are studying.You are studying.They are studying.
- Przykład: Tom is watching the film. (Tom ogląda film.)
- Zasady dodawania końcówki -ing– Domyślnie do czasownika dodajemy po prostu -ing, np. do – doing.– W czasownikach kończących się na -e, pomijamy jes i wstawiamy -ing, np. make – making.– Jeżeli czasownik kończy się spółgłoską, którą poprzedza samogłoska, to podwajamy spółgłoskę i dodajemy -ing, np. swim – swimming (zasada ta niedotyczy spółgłosek w i x).– Gdy na końcu występuje -ie, to zamieniamy je na -y i stawiamy -ing, np. die – dying.
- Budowa zdania twierdzącego w czasie Present continuouspodmiot + odmieniony czasownik to be + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania
Budowa i odmiana zdań przeczących
- W czasie Present simple używamy operatora do lub does w przeczeniach. Dodajemy do nich słowo not (lub skróconą formę: n't). Operatora does używamy w 3. osobie liczby pojedynczej.I do not study.You do not study.He does not study.She does not study.It does not study.We do not study.You do not study.They do not study.
- Przykład: I don't like milk. (Nie lubię mleka.)
- Budowa zdania przeczącego w czasie Present simplepodmiot + operator do (lub does w 3. osobie liczby pojedynczej) + not (lub skrócona forma: n't – pisana łącznie z operatorem) + czasownik + reszta zdania
- Aby utworzyć preczenie w Present continuous należy odmienić przeczący czasownik to be.I am not studying.You aren't studying.He isn't studying.She isn't studying.It isn't studying.We aren't studying.You aren't studying.They aren't studying.
- Przykład: They aren't running. (Oni nie biegną.)
- Budowa zdania przeczącego w czasie Present continuouspodmiot + odmieniony, przeczący czasownik to bo + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania.
Budowa i odmiana zdań pytających
- Na początku każdego pytania w Present simple dodajemy operatora do lub does (w 3. osobie liczby pojedynczej). Odpowiedzi są z yes lub no oraz podmiotem i operatorem.Do I study? – Yes, I do./No, I don't.Do you study? – Yes, you do./No, you donn't.Does he study? – Yes, he does./No, he doesn't.Does she study? – Yes, she does./No, she doesn't.Does it study? – Yes, it does./No, it doesn't.Do we study? – Yes, we do./No, we don't.Do you study? – Yes, you do./No, we don't.Do they study? – Yes, they do./No, they don't.
- Przykład: Does she smoke? (Czy ona pali?) – No, she doesn't. (Nie, ona nie pali.)
- Budowa zdania pytającego w czasie Present simpleoperator do (lub does w 3. osobie liczby pojedynczej) + podmiot + czasownik + reszta zdania
- W czasie Present continuous zamieniamy miejscami odmianę czasownika to be z podmiotem, aby utworzyć pytanie. Odpowiedz zawierają yes lub no, podmiot i odpowiedni czasownik to be.Am I studying? – Yes, I am./No, I am not.Are you studying? – Yes, you are./No, you aren't.Is he studying? – Yes, he is./No, he isn't.Is she studying? – Yes, she is./No, she isn't.Is it studying? – Yes, it is./No, it isn't.Are we studying? – Yes, we are./No, we aren't.Are you studying? – Yes, you are./No, you aren't.Are they studying? – yes, they are./No, they aren't.
- Przykład: Are we doing our homework? (Czy odrabiamy pracę domową?) – Yes, we are. (Tak, odrabiamy pracę domową.)
- Budowa zdania pytającego w czasie Present continuousodmieniony czasownik to be + podmiot + czasownik (z końcówką -ing) + reszta zdania
Typowe wyrażenia
- Czas Present simple– always (zawsze)– usually (zazwyczaj)– often (często)– sometimes (czasami)– hardly ever (prawie nigdy)– never (nigdy)
- Czas Present continuous– this month (w tym miesiącu)– this week (w tym tygodniu)– today (dziś)– now (teraz)– right now (właśnie teraz)– at the moment (w tej chwili)
filipkusnierek
Junior Bryk
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
filipkusnierek
Junior Bryk