Słuchanie
To, czy dany akt komunikacji jest udany zależy od kompetencji wszystkich partnerów komunikacji.
słyszeć – odbierać wrażenia dźwiękowe
słuchać – świadomie odbierać wrażenia dźwiękowe
Słuchanie... [mapa myśli]
- motywacja
- przyczyny zewnętrzne
- kondycja psychiczna
- stosunek do nadawcy
- naturalne odczucia psychiczne
Etapy słuchania:
- odbieranie
- rozumienie
- reaguwanie
Słuchanie poznawcze – słuchacz dowiaduje się i rozumie; cel: odbieranie wiadomości zgodne z przekazem mówcy. Zdobywanie wiedzy o świecie, kontakt ze światem
Słuchanie oceniające – rozumienie + krytyka tego. Rozwija się powoli (dzieci nie słuchają w ten sposób); praca sądu to wzorowe słuchanie oceniające
Słuchanie empatyczne – najważniejszy jest mówca, ujrzenie rzeczywistości jego oczami, zaoferowanie mu wsparcia. Służy tworzeniu relacji międzyludzkich; warto słuchać bez nieproszonych porad
Katrina
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0Katrina
Użytkownik