PLAN:

I Wstęp:

1. Wpływ bajki i baśni na kształtowanie charakteru dzieci.

II Rozwinięcie:

1. Współczucie dla cierpiących i pokrzywdzonych po lekturze "Dziewczynki z zapałkami" H. Ch. Andersena.

2. Nadzieja na lepszy los ("Kopciuszek" braci Grimm, "Brzydkie kaczątko" H. Ch. Andersena).

3. Obawa przed czarownicą i tryumf dobra ( "Jaś i Małgosia" braci Grimm)

4. Jakich mamy przyjaciół ("Przyjaciele" Ignacego Krasickiego)

5. Zerowanie na innych ("Czapla, ryby i rak" I. Krasickiego, "Los i kozieł" A. Mickiewicza).

6. Logiczne myślenie i rozsądek jako sprawy najważniejsze ("Trzeba by" Aleksandra Fredry")

7. Nie opłaca się być zbyt ciekawskim ("Małpa w kąpieli" Aleksandra Fredry)

8. kreskówka, jako bajka, która nierozerwalnie wiąże się z dzieciństwem pod koniec XX wieku.

III Zakończenie:

1. Jak bajki i baśnie wpływają na kształtowanie się charakteru młodego człowieka ?

Aby wypełnić życie lub lepiej poznać świat, jego prawa, ludzi od dawna człowiek opowiadał przeróżne opowieści i historyjki. Dawniej historie te kształtowały osobowość człowieka. Natomiast dzisiaj wszystko jest bardziej sztuczne, automatyczne. Kiedy rodzice czytają bajki dla swoich pociech, zupełnie nie zagłębiają się w sens tych opowieści. Baśnie są tym, czym można zająć dziecko albo je uśpić, kiedy robi się niesforne. W obecnych czasach dzieci coraz mniej czasu spędzają na czytaniu bajek, m.in. dlatego, ze ich rodzice maja coraz mniej czasu na to. Dlatego powszechne jest oglądanie bajek w telewizji, gdyż to jest dużo wygodniejszy sposób na zajęcie dla malucha. Kiedy byłem małym chłopcem dużo czytałem. Moimi ulubionymi bajkami były utwory napisane przez braci Grimm, Hansa Christiana Andersena oraz Aleksandra Fredrę.

Najbardziej spośród wszystkich baśni lubiłem "Dziewczynkę z zapałkami" którą napisał Hans Christian Andersen. Jest to opowieść o wygłodniałym ubogim dziecku, które nie ma na świecie nikogo. Jest to bardzo poruszająca historia. Kiedy jej słuchałam lub czytałam, to miałam ochotę zrobić wszystko, aby wesprzeć tą dziewczynkę. Ciągle wierzyłem, ze jej życie się w końcu zmieni na lepsze, że uda jej się zarobić więcej pieniędzy i ktoś wreszcie się nią zajmie. Najgorszy był moment, kiedy to biedne dziecko zginęło z powodu mrozów w dzień Bożego Narodzenia, w dniu, kiedy wszyscy powinni się kochać, kiedy nikt nie powinien być sam. Uważam, że ta baśń uczyniła mniej bardziej czułym na krzywdę ludzką i zawsze chcę nieść pomocną dłoń potrzebującym. Jak widać bajka zatytułowana "Dziewczynka z zapałkami" ogromnie wpłynęła na mój charakter, wyczuliła mnie na pewne sprawy społeczne, uczyniła lepszym człowiekiem.

Myślę, iż należy nauczać dzieci od najmłodszych lat miłości, dobroci i pomagania innym oraz dać im wiarę, ze zawsze może być lepiej, trzeba wpoić im odrobinę optymizmu na przyszłe życie. Takie właśnie cechy charakteru wzbudziła we mnie lektura następujących bajek: "Kopciuszka" baśni braci Grimm a także "Brzydkiego kaczątka" Andersena. We wszystkich tych opowieściach bohaterowie zmieniają się z "szarych myszek" w "cudowne łabędzie". Bajki, które mają dobre zakończenie zawsze wpływają pozytywnie na dziecko, czynią go pewniejszym siebie i pozwalają mu nabrać siły i wiary w lepsze jutro. Baśnie o tak szczęśliwym zakończeniu sprawiają

Socjologowie oraz inni naukowcy udowodnili, że człowiek lubi czuć strach, lubi dreszcze emocji. Jak ja byłem mały to także lubiłem się bać. Często rodzice straszą swoje dzieci czarownicami albo wiedźmami, kiedy te są nieposłuszne. Przecież Baba Jaga o mało co nie upiekła Jasia i Małgosię w bajce o takim właśnie tytule, którą stworzyli Grimmowie. Ale całe szczęście ta historia tez ma dobre zakończenie, dobro wygrało i to pozwoliło mi ukształtować moc przezwyciężania strachu.

Dziecko musi również wiedzieć, komu mogą zaufać a komu nie, kto jest ich przyjacielem a kto wrogiem. Musza umieć odróżnić prawdę od fałszu. Umiejętność taką mogą zdobyć dzięki lekturze bajki, która pomaga kształtować stosunki międzyludzkie o tytule "Przyjaciele", która napisał Ignacy Krasicki. Tak jak bohater bajki, zająć zawiódł się na sowich przyjaciołach zwierzętach, tak każde dziecko musi wiedzieć, ze w życiu również nie wolno wszystkim ufać, ze ludzie są różni. Trzeba umieć bronić swojej godności i nie wolno dawać się nadmiernie wykorzystywać innym osobom. O tym właśnie mówią następujące utwory: "Czapla, ryby i rak" Ignacego Krasickiego i "Lis i kozieł", który napisał Adam Mickiewicz. Nie zawsze chęci człowieka są szczere i trzeba o tym pamiętać. Nie wolno od razu zaprzyjaźniać się z osobami, które dopiero się poznało, trzeba się przekonać jacy oni są. Dlatego tego powinni nauczyć swoje pociechy w dzieciństwie rodzice, by dzieci nie wpuszczały do domu obcych osób, aby nie brały słodyczy od nieznajomych i z byle kim nie rozmawiały, bo może się to dla nich źle skończyć.

Najważniejsze jest , aby umieć myśleć logicznie i rozsądnie, by nie kierować się zawsze głosem serca, bo on może być mylny. Trzeba wiedzieć, iż nie wolno kierować się tylko sercem, ale i rozsądnym myśleniem, czego brakło bohaterom utworu Aleksandra Fredry zatytułowanym "Trzeba by". Każdy dyskutowało należy robić, by nie dopuścić do zagaśnięcia ogniska w czasie zimnej nocy. Wreszcie sami usnęli a ognisko zagasło, zaś oni sami zamarzli. Puenta płynie taka, że nie potrzeba dużo mówić i myśleć, tylko po prostu trzeba coś robić, by nie dopuścić do dramatu. Kiedy w dzieciństwie czytałem bajkę "Trzeba by", to chciałem się czegoś nauczyć i znaleźć rozwiązanie tego problemu w prawidłowym i mądrym sposobem.

Dzieci i nie tylko, SA strasznie ciekawscy. Jednak to zwykle nie opłaca się. Mogła się o tym przekonać małpka z wiersza Aleksandra Fredry "Małpa w kąpieli". Zwierzątko pragnęło skryć swoje zwierzęce odruchy,, chciało się poczuć jak człowiek i dlatego wzięło kąpiel. Wtedy jednak małpka zaskoczył się, bo nie znała tego uczucia wczesnej, nie wiedziało, jaka temperaturę wody ustawić i poparzyła się kąpielą. Morał jest taki, ze trzeba uważać, jak próbuje się czegoś, czego się nie znało do tej pory. Kiedy byłem dzieckiem bajka ta rozbawiła mnie, jednak wiem, ze również czego mnie nauczyła. Wiem już, ze czasem trzeba się pohamować, zastanowić nad swoim postępowaniem, aby uniknąć przykrych konsekwencji, które mogą być wynikiem naszej naiwności i głupoty.

Bajka w wieku XX oznaczała gatunek literacki, również animowany film. Kiedy byłem mały oprócz książek oglądałem również bajki w telewizji. Do moich ulubionych należały "Smurfy", "Muminki" oraz "Bolek i Lolek". W tych bajkach bohaterowie musieli borykać się z różnymi problemami i musieli pokonywać różne przeszkody. Niestety obecne kreskówki maja dużo mniej wartościowych przesłań niż te wcześniejsze, znacznie mniej uczą i słabiej wychowują, za dużo w nich jest przemocy i agresji. no i niestety sprawiają, ze dzieci coraz mniej czytają książek.

Jaki wpływa mają bajki oraz baśnie na młodego człowieka? Jak duży wpływ mają na kształtowanie się osobowości i charakteru dziecka i czy SA dla niego niezbędnym elementem dzieciństw? Uważam ze ogromny. Pomimo, że bajki te powstały wiele lat temu, to ciągle SA aktualne i uniwersalne. Jednak cywilizacja zmieniła ich charakter. Coraz więcej dzieci używa złych słów. Nawet mój sąsiad który ma 5 lat używa bardzo niecenzuralnych słów. Skąd to wziął? Dlatego uważam, ze obecne bajki powinny bardziej wychowywać i dawać dobry przykład i przestrzegać przed używaniem tego typu słów. Niestety nie jest tak. Być może SA takie bajki ale ja o nich nie słyszałem. Jednak każde dziecko musi oglądać bajki ale takie normalne a nie japońskie kreskówki.