ironia (gr. eironeia - kpina)
Figura stylistyczna polegająca na
sprzeczności między dosłownym znaczeniem wypowiedzi, pozornie naturalnym i serio,
a jej znaczeniem intencjonalnym, przeciwstawnym, negującym je i ośmieszającym, zamierzonym przez
autora i na ogół rozpoznawalnym dla odbiorcy. Sygnałem ironiczności
w akcie mówienia jest zakwestionowanie znaczenia dosłownego przez
intonację, gest, mimikę. W tekście na ironię wskazuje kontekst oraz
dystans mówiącego wobec jej przedmiotu.
- Ironia służy celom satyrycznym, jest formą dowcipu,
elementem parodii. Jest wyrazem poczucia wyższości mówiącego wobec tematu, ale może
być też zwrócona przeciw samemu sobie (autoironia).
Kategoria estetyczna związana z określoną postawą filozoficzną, która dostrzega w
rzeczywistości przede wszystkim walkę nieprzezwyciężonych,
sprzecznych sił, więc dąży do uzyskania wobec niej dystansu.
Pojawiła się już w starożytnej Grecji w postaci
ironii sokratycznej i
tragicznej, nowe znaczenie zyskała jako
ironia romantyczna, która pozwalała poecie z pozycji dystansu ukazać sprzeczności
rządzące światem, człowiekiem i sztuką. Ironia romantyczna
przejawiała się w łączeniu kontrastowych elementów (komizm i
tragizm, fantastyka i realizm) oraz podkreślaniu dominacji artysty
nad tworzonym dziełem. Przykładem zastosowania ironii romantycznej
mogą być dzieła J. Słowackiego (
Beniowski) i C. K. Norwida (
W Weronie).