Kto wydaje więcej — kobiety czy mężczyźni?

Raport nawyków zakupowych w sieci opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, opublikowany w 2022 r. obejmuje swym zasięgiem kobiety, mężczyzn i seniorów. Raport Mr. & Mrs E-commerce przedstawia powszechne założenia, którym bliżej do stereotypów dotyczących e-klientek i e-klientów niż faktycznych zachowań.  

Dane wyraźnie pokazują, że rozbieżność nawyków konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami ulega zatarciu, a statystyki dla obu grup są do siebie zbliżone. To znaczy: zarówno kobiety, jak i mężczyźni przeznaczają na zakupy podobne kwoty i z podobną systematycznością dokonują zakupów online. Stereotypy mówiące, że rozrzutność jest cechą kobiecą  i zakupy są domeną kobiet, odchodzą w tym momencie w zapomnienie.  

Podczas przygotowywania strategii dla e-biznesu warto przyjrzeć się danym z raportu, aby wiedzieć, jak zoptymalizować treści na stronę względem określonej grupy docelowej. Pojawiają się bowiem drobne różnice w tendencjach zakupowych wynikające nie tylko z płci klienta, ale również jego wieku.  

Działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization) warto powierzyć profesjonalnej agencji. Specjaliści przeprowadzą dokładny audyt i na podstawie wyników opracują odpowiednią strategię optymalizacji pod kątem pozycjonowania.  

Rozwiązaniem dającym najlepsze rezultaty dla właścicieli sklepów internetowych jest połączenie działań SEO i UX, czyli wzbogacenie optymalizacji o doświadczenia użytkownika (User Experience). W zakres ten wchodzi odpowiednia nawigacja na stronie czy poprawne wyświetlanie się strony na różnych urządzeniach.

Z jakich źródeł korzystają e-konsumenci? 

E-konsumenci bardzo często posiłkują się informacjami i opiniami o danym produkcie, korzystając przy tym z porównywarek cenowych. Od tego najczęściej zaczynają swoją ścieżkę zakupową. W ten sposób postępuje ponad 66% e-klientów. Taki wynik powinien przekonać każdego właściciela sklepu online, aby zadbał o odpowiednie treści i sekcje na stronie. Chodzi oczywiście o opisy produktów, treści blogowe, a także recenzje. Z pewnością pozytywnie wpłynie to na pozycję witryny w wyszukiwarce, a tym samym klienci otrzymają odpowiedzi na nurtujące ich pytania, czy wątpliwości. 

Raport Mr. & Mrs. E-commerce wskazuje, że 16% ankietowanych kobiet ufa rekomendacjom bliskich osób, a 15% z nich odwiedza blogi i vlogi, szukając jak najbardziej rzetelnych informacji, aby w pełni przekonać się do zakupu. Z kolei 14% ankietowanych mężczyzn najczęściej przegląda fora internetowe i korzysta z porównywarek cenowych.  

Warto wspomnieć, że 33% ankietowanych seniorów liczy się z opinią rodziny, a także samych sprzedawców. Zdecydowanie częściej korzystają oni z rozmów telefonicznych lub bezpośrednich. W takim wypadku warto pomyśleć nad założeniem infolinii bądź uruchomieniem czatu z konsultantem.  

Sekcje poradnikowe, blogowe czy recenzje produktów zamieszczane na stronie dostarczają potencjalnym klientom wartościowych treści. W ten sposób jako właściciel e-sklepu wychodzisz naprzeciw ich potrzebom, a także wspierasz w decyzjach zakupowych. Co więcej, oddziałujesz na pozycjonowanie stron

Co trafia do e-koszyka kobiety, a co do e-koszyka mężczyzny?

Badanie wykazało, że kobiety najbardziej interesują się takimi kategoriami produktów, jak: moda, kosmetyki, akcesoria dla dzieci. U mężczyzn jest to sprzęt elektroniczny i gadżety oraz kategoria “moda i uroda”. To pokazuje, że dział urody nie jest oblegany tylko przez kobiety.   

Polscy e-konsumenci w widocznym stopniu nabrali zaufania do zakupów w sieci. Nie boją się bowiem zamawiać więcej rzeczy, aby potem oddać te, które im nie pasują, korzystając często z opcji bezpłatnych zwrotów. Praktykuje to aż 44% ankietowanych klientek i 41% ankietowanych klientów.

Najczęstsze miejsce zakupów online 

Według statystyk 8/10 internautów (niezależnie od płci i wieku) robi zakupy online, średnio raz lub dwa razy w miesiącu. ⅓ badanych kobiet wybiera sklepy internetowe, portale zakupowe i aukcyjne. Co ciekawe, panowie mają nieco większe (kilkuprocentowe) skłonności do korzystania z tego typu e-platform. Badania pokazały, że jeśli sklep ma swoją aplikację mobilną, mężczyźni chętniej decydują się na e-zakupy. Ważne więc, aby zoptymalizować swoją witrynę pod urządzenia mobilne. Z pewnością korzystnie wpłynie to na pozycjonowanie sklepów.

W jaki sposób internauci robią zakupy?

W obecnych czasach dominują smartfony. Kto bowiem nie ma go zawsze przy sobie? Statystyki podają, że ok. 40% zakupów odbywa się właśnie za pośrednictwem telefonów. Fraza „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” wpisywana na urządzeniach mobilnych w latach 2017-2019 wzrosła o 250%. Wniosek nasuwa się sam - jeśli Twój sklep działa online oraz stacjonarnie, warto pozycjonować się lokalnie i zadbać o działania off-site. Jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji SEO. 

Koniecznie trzeba wspomnieć o ważnej roli smartwatchów. 10% ankietowanych mężczyzn robi e-zakupy przy użyciu zegarka. Zaledwie 2% kobiet praktykuje taką metodę. Seniorzy (obie płcie) w 83% dokonują e-zakupów poprzez laptopa, a 41% z nich korzysta z komputera stacjonarnego.

Kto wydaje więcej?

Wyniki są bardzo zbliżone w przypadku zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Najczęstszy przedział to 201-400 zł (⅓ ankietowanych). Jednorazowa kwota oscyluje w granicach 51-100 zł. Można więc śmiało odrzucić stereotyp mówiący o tym, że kobiety są bardziej rozrzutne.  

Według obu grup ogromną korzyścią płynącą z zakupów online są darmowe dostawy, szybka realizacja, wygodne metody płatności (BLIK, przelew).

Podsumowanie

Wniosek jest prosty — kobiety i mężczyźni robią zakupy w Internecie bardzo podobnie. Dokładne wyniki badań mogą posłużyć branżom nastawionym na sprecyzowaną grupę odbiorców. Pewne rozbieżności można zauważyć, gdy w grę wchodzą e-konsumenci z różnych grup wiekowych. Warto więc wziąć pod uwagę te wszystkie kwestie, planując strategię marketingową swojego biznesu e-commerce.

Materiały promocyjne