Analiza pomysłu biznesowego – nie wszystkie nadadzą się do zrealizowania

Nie wszystkie pomysły bywają zawsze udane. Niektóre prezentują się dobrze tylko na papierze, ale niekoniecznie zastosowane w praktyce, dlatego przyszli przedsiębiorcy powinni przeanalizować je pod względem rynku i branży, w którą chcą wejść, a także zastanowić się nad tym, czy istnieje – bądź będzie istnieć – popyt na oferowane przez nich usługi oraz produkty.

Pomoże w tym zrozumienie potrzeb i oczekiwań konsumentów np. za pomocą ankiet i wnikliwego śledzenia wyników sprzedażowych przyszłych rywali biznesowych, o ile to możliwe do wykonania.

Eksperci biznesowi zachęcają nowych przedsiębiorców do samodzielnego identyfikowania mocnych i słabych stron pomysłów m.in. za pomocą analizy SWOT (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). Narzędzie to pozwoli wstępnie ocenić realne szanse na powodzenie planu i ewentualnie uświadomić o istnieniu problemów lub zagrożeń dla firmy.

Oczywiście, żadna analiza nie będzie nigdy trafna w 100% m.in. z powodu występowania zmian w tzw. trendach rynkowych (czasem niespodziewanych zupełnie przez nikogo). Warto jednak korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi i zwiększać szansę na osiągnięcie sukcesu w każdy dostępny sposób.

Stworzenie biznesplanu – podstawowy dokument

Rozważany pomysł na firmę naprawdę ma szansę się udać? W takim razie pora na wykonanie następnego kroku, a mianowicie trzeba zebrać wstępną wiedzę na temat zakładania przedsiębiorstwa (informacje w tym zakresie są dostępne w internecie, w tym np. na stronie internetowej https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-wlasna-firme/) i przygotować biznesplan. To dokument określający wiele aspektów podmiotu gospodarczego.

Biznesplan musi zawierać i szczegółowo opisywać wszystkie:

●    cele biznesowe – np. stanie się brandem rozpoznawalnym nie tylko lokalnie, ale również krajowo;
●    strategie – zwłaszcza marketingowe i finansowe;
●    niezbędne działania – przyczynią się one pośrednio i bezpośrednio do osiągnięcia sukcesu branżowego.

Ten niezwykły dokument można potraktować niczym swoiste przedłużenie analizy SWOT. Dobrze ułożony stanowi poniekąd poradnik prowadzenia firmy dla przedsiębiorców.

Realizowanie planu krok po kroku

Przedsiębiorcy dysponujący ukończonym biznesplanem mogą w końcu zacząć realizować marzenie o prowadzeniu firmy. Co jest ważne?

Nazwa

Pierwsze, co trzeba zrobić, to wymyślić nazwę dla biznesu. Musi być ona krótka (maksymalnie 2-3 sylaby), chwytliwa, unikalna i łatwa do wymówienia. Powinna być też związana z charakterem podmiotu gospodarczego, bo nie może wprowadzać klientów i kontrahentów w błąd.

Ponadto nazwa powinna być zgodna ze wszystkimi wymogami prawnymi obowiązującymi w Polsce. Przykładowo dla firm zakładanych przez osoby fizyczne musi ona zawierać imię i nazwisko właściciela. Oznacza to, że podmiot gospodarczy nie może nazywać się po prostu „Strzyżenie”, a np. „Jan Kowalski Strzyżenie”. Akceptowalne będzie też „Kowalski Jan Strzyżenie”, „Strzyżenie Jan Kowalski” oraz inne wariacje.

Przy wyborze nazwy warto myśleć perspektywicznie, sprawdzić np. dostępność domen internetowych, a także unikać po prostu takich, które mogą stać się nieadekwatne w przyszłości. Przykładu nie trzeba szukać daleko – nazwa z „ą” lub „ę” firmy, która ma zamiar zaznaczyć po kilku latach istnienia obecność również na rynkach międzynarodowych, będzie trudna do wymówienia przez klientów i kontrahentów (słaby marketing szeptany).

Siedziba

Następny krok to konieczność ustalenia siedziby firmy. Co ważne, nie istnieje żaden obowiązek dysponowania lokalem użytkowym, bo przedsiębiorcy mogą zgłosić w tym celu np. własne mieszkania.

W dużym skrócie zainteresowani założeniem biznesu muszą podać we wniosku CEIDG trzy adresy, a mianowicie:

●    siedziby firmy;
●    zamieszkania właściciela (potrzebne w celach rozliczeniowych);
●    pocztowy.

Wszystkie mogą być oczywiście dokładnie tym samym adresem.

PKD

Po ustaleniu nazwy i siedziby trzeba określić również kod PKD firmy. To nic trudnego. Należy wyszukać odpowiedniego z nich za pomocą bezpłatnych tabel internetowych i dopasować względem charakteru tworzonego przedsięwzięcia. Musi być on możliwie zbliżony do rzeczywistości (niepoprawne nie zostaną zaakceptowane).

Przykładowo sprzedawcy elektroniki będą musieli wybrać PKD 46.51.Z, czyli sprzedaż hurtową komputerów, a także urządzeń peryferyjnych i oprogramowania. Co można zauważyć, nazwy kodów są dosyć nieskomplikowane.

Opodatkowanie

Przed wysłaniem wniosku CEIDG należy zdecydować się na wybór konkretnych form opodatkowania. Przedsiębiorcy mogą rozliczać się z wykorzystaniem zasad ogólnych, podatku liniowego lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. To ważne, by decyzja była jak najlepiej przemyślana.

W tym przypadku można czerpać wiedzę z różnych artykułów, które są dostępne online, lub zwrócić się do specjalisty od podatków.

Konto bankowe

Niemalże ostatnie zadanie to założyć konto firmowe. Zwolnieni z tego obowiązku są wyłącznie właściciele tzw. JDG, aczkolwiek w ich przypadku to i tak zalecane działanie. Osobny rachunek ułatwia to rozdzielenie finansów biznesowych od prywatnych.

CEIDG

Wszystkie zebrane dotychczas dane należy przedstawić we wniosku CEIDG-1. Przyszłym przedsiębiorcom pozostanie czekać na zaakceptowanie dokumentu, a potem zgłosić się do ZUS-u w ciągu 7 dni od tego momentu (m.in. w celu uzupełnienia formularza VAT-R i dowiedzenia się tego, co istotne, na temat ulgi na start).

Założenie firmy to – wbrew pozorom – nic trudnego, a zwłaszcza dla osób świetnie przygotowanych do wykonania tego zadania. Wystarczy poświęcić chwilę własnego czasu wolnego na zapoznanie się ze wszystkimi kluczowymi informacjami na ten temat, aby uniknąć szansy na niepowodzenie w trakcie faktycznego realizowania planu.