Spis treści:

Matura 2024. CKE opublikowała wyniki matur próbnych

W grudniu 2023 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna przeprowadziła w wybranych szkołach próbne matury. 8 marca ukazał się raport przygotowany na podstawie ich wyników.

Badanie miało określić, które działy poszczególnych przedmiotów uczniowie opanowali już w wystarczającym stopniu, a które wymagają poprawy przed egzaminami w maju. 

Próbne arkusze przygotowane przez CKE rozwiązało prawie 3000 uczniów liceów i techników. Dokładne liczby różniły się nieznacznie w zależności od przedmiotu (badanie dotyczyło trzech podstawowych egzaminów):

  • język polski – 2913 uczniów;
  • matematyka – 2906 uczniów;
  • język angielski – 2796 uczniów.

Na pięć miesięcy przed docelowym egzaminem tegoroczni maturzyści najgorzej poradzili sobie z językiem polskim.

Żadnemu z objętych badaniem uczniów nie udało się uzyskać maksymalnego wyniku, za to kilka osób nie zdobyło ani jednego punktu (co nie zdarzyło się w przypadku matematyki i angielskiego).

Czytaj również: Pytania jawne matura 2025. Lista pytań i odpowiedzi

Próbna matura z CKE. Co sprawiło najwięcej trudności?

Wbrew panującej opinii, że najwięcej problemów dostarcza matura z matematyki, pod koniec przedostatniego semestru najtrudniejszy okazał się język polski. Niski wynik to w głównej mierze "zasługa" panów – próg zdawalności przekroczyło 61 proc. uczniów (średnia zdobytych punktów wyniosła zaledwie 38 proc.). Uczennice poradziły sobie znacznie lepiej, zdało 79 proc. z nich (średnia – 47 proc.).

Wyniki próbnej matury z matematyki  były bardziej wyrównane, jednak znów ze wskazaniem na panie – zdawalność wśród uczennic wyniosła 77 proc. (średnio 47 proc.), a wśród uczniów 75 proc. (średnio 46 proc.) Na każdym z 2906 arkuszy udało się udzielić chociaż jednej prawidłowej odpowiedzi, a przynajmniej jeden chłopiec i dziewczyna bezbłędnie rozwiązali wszystkie zadania.

Czytaj także: Nauka matematyki korzystna dla mózgu. Dlaczego warto się jej uczyć?

W przypadku języka angielskiego nikt nie zszedł poniżej 10 proc., a średni wynik oscylował w granicach 75 proc. Niemal wszyscy (96 proc. w przypadku obu płci) przekroczyli próg zdawalności (30 proc.).

Wnioski płynące z raportu wskazują, że największe trudności sprawiają uczniom zadania wieloetapowe (kilka kroków w drodze do rozwiązania) oraz formułowania krótszych i dłuższych wypowiedzi pisemnych.

Uczniowie mają problem z dobieraniem właściwych argumentów, wnioskowaniem, uzasadnianiem tez i przeprowadzaniem dowodzeń.

Przy ocenie egzaminów językowych sprawdzający zwrócili uwagę na 3 kwestie:

  • stosowanie niewłaściwej normy językowej;
  • błędy ortograficzne;
  • błędy interpunkcyjne.

Raport CKE wskazuje też, że w statystykach widoczna jest też różnica w wynikach uczniów 5-letnich techników i 4-letnich liceów (na niekorzyść techników).

Co muszą poprawić tegoroczni maturzyści? Wskazówki egzaminatorów CKE

Na niespełna dwa miesiące przed maturami CKE jasno wskazuje tegorocznym maturzystom, na czym powinni się skupić w ostatnich tygodniach nauki.

Wiele rekomendacji ma dość ogólny charakter – egzaminatorzy po raz tysięczny przypominają o dokładnym czytaniu poleceń, właściwym rozplanowaniu czasu i korzystaniu z dostępnych pomocy, w szczególności tablic matematycznych.

Sprawdź: Matura 2024. Odwołanie od wyniku matury. Jaka jest procedura?

Więcej konkretnych wskazówek można wyczytać z list przygotowanych dla każdego z przedmiotów, które określają tematykę najbardziej problematycznych (najniżej ocenianych) zadań.

W przypadku języka polskiego była to:

  • interpretacja tekstu ikonicznego w kontekście lektury;
  • powiązanie problematyki utworu z programem danej epoki literackiej;
  • przetwarzanie i porównywanie informacji pochodzących z fragmentów dwóch różnych utworów;
  • tworzenie notatki syntezującej;
  • pisanie wypracowania w kontekście poprawności językowej i kompetencji literackich oraz kulturowych.

Tegorocznym maturzystom najwięcej kłopotów na egzaminie z matematyki przysparza:

  • dowodzenie podzielności liczb całkowitych;
  • zadanie z funkcją kwadratową (szczególnie w przypadku uczniów techników);
  • geometria (przede wszystkim stereometria i planimetria);
  • rozwiązywanie zadań z kontekstem praktycznym.

Wszyscy przystępujący do matury z matematyki muszą też pamiętać, że aby wykazać prawdziwość jakiejś własności, konieczne jest przeprowadzenie rozumowania ogólnego, a nie przeprowadzenie obliczeń na konkretnych wartościach liczbowych.

W przypadku języka angielskiego raport ograniczył się do dwóch ogólnych wniosków, prawdopodobnie dlatego, że większość uczniów dobrze poradziła sobie z tym egzaminem.

Ci, którzy nie czują się w tej materii wystarczająco pewnie, powinni skupić się na wyszukiwaniu określonych informacji w tekście oraz przetwarzaniu wypowiedzi w zadaniu otwartym. Drugi punkt dotyczy znajomości środków językowych, jest więc ściśle związany z pierwszym.

Źródła: www.cke.gov.pl; bryk.pl

Marcin Szałaj

Czytaj także:

QUIZ z wiedzy ogólnej. Sprawdź, czy masz zadatki na omnibusa!

Kamery w szkolnych toaletach? Możliwe pod pewnymi warunkami

Sztuczna inteligencja w polskich szkołach. Jak działa „Zeszyt.online”?