Spis treści:

Likwidacja ocen z wychowania fizycznego

Polskie szkoły w najbliższym czasie czeka wiele zmian – już od kwietnia zostaną zlikwidowane zadania domowe dla części uczniów szkół podstawowych, a oceny z religii i etyki nie będą już wliczane do średniej ocen. Niedawno o sugestie dotyczące modyfikacji w systemie edukacji poprosiła nauczycieli w mediach społecznościowych wiceministra Izabela Ziętek. Propozycji pojawiło się wiele, a wśród nich znalazła się także likwidacja ocen z wychowania fizycznego oraz przedmiotów artystycznych.

Przeczytaj również: Burza wokół zadań domowych. Nie wszyscy rodzice zadowoleni z decyzji ministry

Ocenianie z WF-u jest niesprawiedliwe

Zdaniem wielu uczniów, rodziców i nauczycieli są one nie tylko zbędne, ale i niesprawiedliwe, ponieważ nie każdy uczeń ma zdolności i predyspozycje do tych przedmiotów. Słabe oceny zniechęcają natomiast do pracy tych, którzy tych talentów nie mają. Prócz tego oceny końcowe z takich przedmiotów liczą się do średniej, a tym samym mogą obniżać punktację przy rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej.  

Likwidację ocen z czterech przedmiotów – wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki – popiera też dr Marzena Żylińska, metodyczka i neurodydaktyczka:

– Jak porównywać talent dzieci czy plastyczny, czy muzyczny? Jak można według tej samej tabelki mierzyć skok wzwyż dziecka, które jest szczupłe, skoczne i wysokie oraz dziecka, które ma kilkanaście centymetrów mniej? Przecież to jest w ogóle niedorzeczne. Zobaczcie, ilu uczniów właśnie dlatego przestaje chodzić na WF – tłumaczy na swoim kanale na TikToku.

Co zamiast ocen z WF-u?

Zdaniem ekspertki zamiast ocen lepszym rozwiązaniem byłoby wstawianie zaliczeń i docenianie zaangażowania uczniów, a nie ich umiejętności czy talentów: 

– Gdyby to były przedmioty, na których można wykazać się zaangażowaniem i dostałoby się zaliczenie lub brak, jeśli ktoś nie pracuje, to przełożyłoby się to na nastawienie do tych przedmiotów – wyjaśniła.

Ze stosunkiem uczniów do tego typu przedmiotów jest natomiast różnie, szczególnie jeśli chodzi o wychowanie fizyczne – w 2022 roku ówczesny minister sportu i turystyki ogłosił, że z dłuższych zwolnień z WF-u korzystało wówczas aż 30 proc. uczniów.

Przeczytaj również: Skala ocen od 1 do 6 jest za wąska. Nie oddaje umiejętności ucznia?

Opinie nauczycieli – za i przeciw likwidacji ocen

Jaką opinię mają na ten temat sami uczący wychowania fizycznego? Na facebookowym fanpage’u Nauczyciel WF, zrzeszającym osoby uczące tego przedmiotu, pod postem dotyczącym likwidacji ocen z wychowania fizycznego wypowiedziało się wielu pedagogów. Ich zdania były jednak w tej kwestii podzielone. Część z nich poparła pomysł likwidacji:

„Ogólnie wf jest najważniejszy. Zaraz po językach obcych. Ale czy oceny są w tym wszystkim kluczowe? Śmiem wątpić” – Tomasz Bejuk

„(...) Dla mnie nie musi być ocen, tylko... no właśnie nasze społeczeństwo nie dorosło do takiego rozwiązania. Jeśliby zrobić burze mózgów i wymyślić narzędzia, które pomogą w systematycznym uczestnictwie w lekcjach (zwłaszcza w szkole średniej), to ja jestem ZA” – Ewelina Kulesza

Inni wskazywali na to, że brak ocen z wychowania fizycznego może źle wpłynąć na motywację uczniów, szczególnie tych, którzy uczestniczą w zawodach sportowych i do tej pory za tę aktywność otrzymywali oceny celujące. Część twierdzi natomiast, że jeśli ocena nie będzie już motywacją, to należy znaleźć inne sposoby zachęcania dzieci i młodzieży do ćwiczeń:

„Jeśli zrezygnuje się z ocen, będzie mniejsza motywacja, aktywność, wielu nie będzie chciało brać udziału w zawodach. Brak oceny, to może jeszcze będziemy opisowo oceniali jak w klasach 1-3. Pamiętajmy ze jest to najważniejszy przedmiot, który uczy tyle dobrych cech u młodych osobników” – Jarosław Wadelski

 „Jeśli nie będzie ocen i wf nie będzie wliczony do średniej, to w szkołach ponadpodstawowych nikt nie będzie na wf chodził. Niech Ministerstwo zaproponuje i opłaci wstęp na lodowiska, baseny, ścianki wspinaczkowe, itp. Jeśli nie ma być motywacji oceny, to niech chociaż zadbają o inną. Lepsza baza dla szkół też by się przydała. Nie oceniamy za sprawności, ale za zaangażowanie powinna być jakaś forma zaliczenia” – Aśka Aśka

Źródło: facebook.com/marzena.zylinska, Nauczyciel WF (facebook.com)

Oprac.: Joanna Cwynar

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników z języka polskiego znajdziesz tutaj:

Język polski — rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z języka polskiego

Język polski — rozwiązania zadań z podręcznika