Wstęp
Skrót OLE pochodzi od angielskiego sformułowania Object Linking and Embedding. Można to przetłumaczyć jako zespół działań mających na celu dołączanie oraz osadzanie obiektów. Obiekt, w tym znaczeniu, to fragment dowolnego zapisu informacji, który uzyskany jest przy pomocy aplikacji zainstalowanych w systemie operacyjnym Windows. Najczęstszymi obiektami, przy których wykorzystuje się techniki OLE są pliki dźwiękowe, rysunki oraz teksty. Obiekty są najczęściej fragmentami jakichś większych całości, które nazywamy dokumentami źródłowymi. Miejscem przeznaczenia obiektu jest dokument docelowy, jednak nie wszystkie aplikacje pozwalają na tworzenie dokumentów, które byłyby źródłami obiektów. Nie każda aplikacja pozwala na umieszczanie obcych obiektów wewnątrz tworzonych w niej dokumentów. Aplikacje, przy pomocy których możemy tworzyć obiekty techniki OLE, nazywane są aplikacjami obsługującymi. Popularne aplikacje obsługujące spotykane w środowisku Windows to na przykład Rejestrator dźwięków, Paint oraz Pakowarka. Aplikacje, które obsługują osadzanie w ich dokumentach innych obiektów, nazywamy aplikacjami przyjmującymi. Popularne aplikacje przyjmujące spotykane w systemach Windows to Word oraz Kartoteka. Należy pamiętać, że aby dołączyć i osadzić obiekty na poszczególnych fiszkach kartoteki oraz w celu ich edycji należy używać opcji Edycja | Rysunek.
Osadzanie obiektów
Osadzanie obiektów to technika pozwalająca na edycję obiektu osadzonego we wnętrzu docelowego dokumentu. Wiąże się ono z przekazywaniem do przyjmującej aplikacji potrzebnych informacji o obiekcie od aplikacji obsługującej. Przykładowo mając rysunek wykonany w programie Paint, który osadziliśmy w dokumencie programu Word, możemy go w każdej chwili edytować w programie, w którym został stworzony, bez potrzeby opuszczenia edytora tekstów.
Na początku uruchamiamy aplikację z docelowym dokumentem. Jeśli jest to Word, to umieszczamy kursor w miejscu, w którym chcielibyśmy osadzić obiekt. W przypadku kartoteki obiekt zawsze będzie osadzany w lewym, górnym rogu karty. Potem wybieramy polecenie Edycja, a następnie Wstaw obiekt. W polu dialogowym Wstaw obiekt znajduje się lista typów obiektów możliwych do osadzenia. Należą do nich między innymi: Pakiet, Rysunek Paint oraz Dźwięk. Załóżmy, więc, że z listy Typ obiektu wybierzemy pozycję Rysunek Paint. Następnie zatwierdzamy nasz wybór naciskając przycisk OK., co powoduje otworzenie programu Paint.
Zacznijmy, więc tworzyć rysunek albo wczytajmy gotowy, korzystając z polecenia Edycja | Wklej z. W następnej kolejności wybierzmy komendę Plik | Aktualizuj, co spowoduje osadzenie naszego rysunku w tekście dokumentu typu Word. Rozmiar rysunku osadzonego jest identyczny jak ten zadeklarowany w programie Paint. Ewentualne zmiany rozmiarów powinny być dokonane zanim przystąpi się do osadzania, w przeciwnym wypadku zerwaniu ulegnie więź pomiędzy tym, co aktualnie tworzymy w Paincie, a tym, co znajduje się w dokumencie edytora Word. Do identycznej sytuacji dojdzie, jeżeli użyjemy zamiast polecenia Wklej z, polecenia Otwórz. Obydwa przypadki zakończą się wyświetleniem komunikatu informującego o tym, że polecenie, które wybraliśmy spowoduje stracenie połączenia pomiędzy obiektem osadzanym, a osadzonym. Możliwe jest również, że zostanie nam zaproponowana aktualizacja osadzonego obiektu przed wykonaniem danej komendy. Po zakończeniu tworzenia rysunku albo edycji rysunku, którego wczytaliśmy z dysku, możemy wyłączyć program Paint i wrócić do docelowej aplikacji. Używamy w tym celu komendy Koniec i powrót do.
Możemy również skorzystać z trochę innej drogi, która wiedzie jednak do tego samego celu. Najpierw uruchamiamy program Paint, następnie tworzymy rysunek albo wczytujemy jakiś gotowy. Teraz kopiujemy nasz rysunek do Schowka dzięki poleceniu Edycja | Kopiuj. Możemy już wyjść z programu Paint. Otwieramy teraz aplikację przyjmującą, na przykład program Word oraz używamy opcji Edycja | Wklej. Opisany sposób jest znanym z wszystkich wersji systemu Windows sposobem przenoszenia plików pomiędzy katalogami. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość osadzenia interesującego nas fragmentu rysunku, po tym jak wcześniej wytniemy go przy pomocy nożyczek. Nie jest, zatem konieczne, tak jak w poprzednim wypadku używanie polecenia Opcja | Atrybuty obrazu do zmiany rozmiarów rysunku.
Edycja obiektów
Spróbujmy teraz skorzystać z udogodnień oferowanych nam przez OLE i poddajmy rysunek edycji. Aby to zrobić najczęściej wystarczy kliknąć go dwukrotnie, albo kliknąć na nim prawym przyciskiem myszki i wybrać opcję edytuj. Powinien uruchomić się program Paint z załadowanym już, gotowym do edycji, rysunkiem. Ponieważ możemy w naszym dokumencie osadzać większą liczbę rysunków, ten, o który nam chodzi należy wyróżnić kursorem. Po tym jako dokonamy odpowiednich zmian w rysunku postępujemy tak, jak w poprzednich przykładach wybierając polecenie Plik | Aktualizuj, a później Koniec i powrót do. Zamykamy tym samym okno programu Paint osadzając przy okazji zmienioną wersję rysunku w docelowym dokumencie.