Podstawą prawną funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego jest ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym ( Dz. U. z 1997 r., nr 121, poz. 769 ze zm. ).

Krajowy Rejestr Sądowy to zbiór danych, poszeregowanych ze względu na ich charakter, na trzy działy:

  1. rejestr przedsiębiorców,
  2. rejestr stowarzyszeń, fundacji, organizacji społecznych, zawodowych i publicznych zakładów opieki społecznej,
  3. rejestr dłużników niewypłacalnych.

Krajowy Rejestr Sądowy spełnia dwie zasadnicze funkcje:

    • funkcję informacyjną - dotyczy udostępniania danych znajdujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym określonym podmiotom w szybki i sprawny sposób; informacje te mogą dotyczyć statusu prawnego partnera, jego sytuacji finansowej w zakresie określonych funkcji, sposobu reprezentowana; KRS jest bowiem centralą rejestrującą dane wszystkich podmiotów, na które ustawa nakłada obowiązek rejestracji
    • funkcję legalizacyjną - wpis jest podstawą podjęcia działań już jako podmiot gospodarczy, bez wpisu nie można podjąć żadnych czynności prawnych, często zdarza się, iż dopiero z chwilą wpisu podmiot uzyskuje osobowość prawną.

System rejestrowy przeszedł niedawno istotne zmiany w stosunku do poprzednich przepisów dotyczących rejestrowania podmiotów gospodarczych. Zalety nowej regulacji są następujące:

  1. Stworzyła ona szansę na pełne przestrzeganie zasady jawności, co wpłynęło na wyeliminowanie "szarej strefy" gospodarczej.

Jawność i dostępność oraz możliwość analizy wszystkich danych znajdujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym umożliwia lepszą orientacje na rynku przedsiębiorców- działających w obrocie gospodarczym osób oraz kapitałów rynkowych - z uwagi na poszeregowanie tych danych w odpowiedni, przydatny sposób. Aktualnie rejestry prowadzone są przez sądy rejonowe i urzędach gminy i rejestrują przedsiębiorców z danego okręgu, i tylko informacje ich dotyczące można tam uzyskać.

Ta tradycyjna metoda rejestracji uniemożliwia szybszy przepływ informacji. Wprowadzenie centralnego Krajowego Rejestru Sądowego w systemie informatycznym wpłynie na znaczne zwiększenie sprawności i szybkości przekazywania bazy danych osiągalnych w każdym sądzie czy punkcie udzielającym takich informacji. Dane zgromadzone w Rejestrze dotyczą przedsiębiorców z całego kraju, a nie tak jak wcześniej - tylko z jednego okręgu.

  1. Lepsza koordynacja działań w zakresie walki z przestępczością, głównie

zorganizowaną.

Jako dodatkowy instrument do walki z przestępczością zorganizowaną, Krajowy

Rejestr Sądowy odgrywa ważną rolę w zakresie danych w nim zgromadzonych

dotyczących przedsiębiorców i konkretnych cech ich działalności. Informacje te mogą

być udostępnianie bezpłatnie odpowiednim służbom państwowym.

  1. Możliwość uzyskania pełniejszej informacji o przedsiębiorcy, co wpływa na

przejrzystość obrotu gospodarczego.

Zawarte w nowym Krajowym Rejestrze Sądowym dane są istotne dla obrotu gospodarczego jako dostarczające konkretnych informacji o przedsiębiorcy. Tymi informacjami są między innymi: informacje dotyczące zaległości podatkowych i celnych, informacje o zaległościach wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych , informacje dotyczące listy wierzycieli i niespłaconych wobec w terminie nich wierzytelności. W Krajowym Rejestrze Sądowym utworzono nowy nieznany wcześniej, rejestr dłużników niewypłacalnych ( RDN ) w celu gromadzenia danych osób fizycznych, prowadzenie z którymi działalności gospodarczej może wiązać się z zwiększonym ryzykiem gospodarczym.

4. Możliwość zwiększenia zysku dla budżetu poprzez uregulowanie zaległości podatkowych

wobec Skarbu Państwa.

Poprzez rejestr dłużników można wpływać na zwiększenie dyscypliny finansowej wśród

dłużników i innych wierzycieli pod katem uregulowania zaległych zobowiązań.

5. Eliminacja wykorzystywania do prowadzenia działalności gospodarczej form

organizacyjno - prawnych fundacji i stowarzyszeń.

Wprowadzenie w Krajowym Rejestrze Sądowym rejestru fundacji i stowarzyszeń

wyeliminuje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pod "przykrywką" innej.

6. Informatyzacja wpłynie na szybkość załatwiania i w konsekwencji zlikwiduje zjawisko

zalegania spraw w sądach rejestrowych poprzez przyspieszenie postępowania.

Ustawowy wymóg zgłaszania wniosków na urzędowych formularzach wpłynie na 

ujednolicenie procedury sądowej dla wszystkich podmiotów oraz na znaczne jej

uproszczenie. Formularze ułatwią biurowości sądowej prace w systemie informatycznym.

7. Zintegrowanie już istniejących systemów informacyjnych.

Krajowy Rejestr sądowy wykorzystuje informacje z baz danych PESEL i REGON,

dostarczane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, sądy egzekucyjne, sądy

upadłościowe, Komisję Papierów Wartościowych, Urząd Ochrony Konkurencji i

Konsumentów, urzędy skarbowe. Konieczność integracji rejestrów z KRS-u z rejestrami

PESEL I REGON wpłynęła na współprace w tym zakresie pomiędzy Ministrem

Sprawiedliwości a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji i Głównym

Urzędem Statystycznym.

8. Dążenie do ujednolicenia polskich standardów gromadzenia danych o działalności

gospodarczej ze standardami unijnymi.

Model rozwiązania przyjęty w nowej ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym - 

elektroniczny rejestr centralny - został zaaprobowany przez ekspertów Unii Europejskiej

oraz Banku Światowego i zalecany przez Unię dla wszystkich państw członkowskich.

9. Współpraca o dużym zasięgu między sądami a gminami

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym nakłada na gminy w art. 2 ut. 2 obowiązek

wykonywania czynności pomocniczych dotyczących prowadzenia rejestru w zakresie

zapewniania zainteresowanym dostępu do Polskiej Klasyfikacji Działalności ( PKD ),

urzędowych formularzy wniosków niezbędnych dla rejestracji osób fizycznych

prowadzących działalność gospodarczą i spółek jawnych, oraz udostępnienia dla każdego

zainteresowanego informacji o wysokości opłat, sposobie uiszczania i właściwości

miejscowej sądów prowadzących Krajowy Rejestr Sądowy.

Krajowy Rejestr Sądowy funkcjonuje od 1 stycznia 2001 r. z zastrzeżeniem wyjątków:

    • dotyczącego prowadzenie przez gminy ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych indywidualnych lub jako wspólników spółki cywilnej ( na podstawie nowej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 2004 r. )- miały one funkcjonować przy gminach do 31 grudnia 2001 r.; od stycznia 2007 r. wejdą nowe przepisy dotyczące rejestru działalności gospodarczej,
    • dotyczącego spraw, które były wszczęte przed wejściem w życie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym;

przepisy wprowadzające ustawę ( art. 6 ) nakazywały prowadzenie spraw przedsiębiorców dotyczących dalszych wpisów do ówczesnych rejestrów według dotychczasowych przepisów, gdy sprawę wszczęto pod rządami starej ustawy, a nie zakończono do momentu wejścia w życie nowej ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Do I części rejestru - rejestru przedsiębiorców - wpisuje się następujące podmioty:

  • od stycznia 2002 r. - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • spółki,
  • przedsiębiorstwa państwowe,
  • przedsiębiorstwa zagraniczne,
  • oddziały przedsiębiorstw zagranicznych działających w Polsce,
  • spółdzielnie,
  • jednostki rozwojowo - badawcze,
  • towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
  • główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
  • inne osoby prawne wpisywane do rejestru na podstawie przepisów szczególnych.

W II części rejestru - rejestru stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, publicznych zakładów opieki społecznej, wpisuje się:

  • fundacje,
  • stowarzyszenia,
  • stowarzyszenia kultury fizycznej,
  • cechy,
  • izby gospodarcze,
  • Związek Rzemiosła Polskiego,
  • Społeczno - zawodowe organizacje rolników,
  • Związki zawodowe ( w tym związki zawodowe rolników indywidualnych ),
  • Związki zawodowe pracodawców,
  • Publiczne zakład opieki zdrowotnej,
  • Jednostki samorządu zawodowego niektórych podmiotów gospodarczych,
  • Kolumny transportu sanitarnego.

W rejestrze dłużników umieszcza się:

  • Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w przypadku ogłoszenia ich upadłości lub oddalenia prawomocnego wniosku o ogłoszenie ich upadłości z powodu braku majątku wystarczającego na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego, albo jeśli umorzono prowadzoną wobec nich egzekucję sądową lub administracyjną z powodu nieuzyskania sumy przez egzekucję wyższej od kosztów egzekucyjnych,
  • Wspólników, gdy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania spółki całym swym majątkiem, z wyłączeniem jednak komandytariuszy w spółce komandytowej gdy ogłoszono jej upadłość lub jeśli wniosek o ogłoszenie upadłości oddalono gdyż brak było majątku wystarczającego do pokrycia kosztów postępowania upadłościowego lub umorzono prowadzoną egzekucje administracyjną lub sądową z powodu nieuzyskania sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych,
  • Dłużników zobowiązanych do wyjawienia stanu majątku na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego dotyczących postępowania egzekucyjnego,
  • Osoby pozbawione możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez sąd w toku postępowania upadłościowego; dotyczy to działalności prowadzonej na własny rachunek, pełnienia funkcji pełnomocnika lub reprezentanta przedsiębiorcy, członka rady nadzorczej, komisji rewizyjnej w spółce akcyjnej, z ograniczona odpowiedzialnością bądź spółdzielni,
  • Na wniosek wierzyciela mającego tytuł wykonawczy względem dłużnika - dłużnicy, którzy w ciągu 30 dni od daty wezwania do spełnienia świadczenia stwierdzonego tytułem wykonawczym nie spełnili.

Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym dokonywana jest na urzędowych formularzach ( np. wnioski o ujawnienie danych, o zmianę danych ). Konieczne jest wniesienie odpowiedniej opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Formularze te są dostępne w sądach i w urzędach gminnych z zastrzeżeniem jednak, iż w gminach znajdują się formularze wniosków dotyczących rejestracji spółek jawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Obecnie na podstawie ustawy dostępnych jest 69 wzorów formularzy urzędowych. Umożliwiają one wpis do rejestru wszystkich rodzajów funkcjonujących na rynku polskim podmiotów.

Obecnie w 20 Sądach Rejonowych w kraju funkcjonują wydziały Krajowego Rejestru Sądowego.