Prędkość jest wielkością określającą jak szybko zmienia się położenie ciała wraz z upływającym czasem. Krótko mówiąc, można stwierdzić, że prędkość informuje nas, jak szybko porusza się dane ciało.

Jeśli chodzi o wypadek komunikacyjny. To rozumiemy pod tym pojęciem zderzenie się ze sobą dwóch pojazdów, lub pojazdu i pieszego. Może to być zderzenie pojazdu mechanicznego z innym pojazdem mechanicznym lub rowerem. Na skutek zderzenia dotychczasowy tor jazdy pojazdu ulega nagłej zmianie, co prowadzi do wypadnięcia pojazdu z drogi, lub jego przewrócenia się. Zajście zderzenia może doprowadzić do wyrzucenia pasażera z samochodu, lub innego groźnego efektu. Zderzeniu towarzyszy także uszkodzenie pojazdu: zniszczenie karoserii, uszkodzenie silnika, rozbite szyby, czy lampy.

W przypadku wypadków w których udział biorą piesi i rowerzyści, głównymi przyczynami są:

- nieznajomość zasad ruchu drogowego, wskutek czego następuje złamanie podstawowych reguł obowiązujących pieszego i rowerzystę

- nie wystarczające, lub całkowity brak odpowiedniego oznakowania rowerzysty i pieszego

- nieuwaga w wyniku której następuje nagłe wtargnięcie na tor ruchu, czy to rowerzysty, czy pieszego

Najbardziej wrażliwi na wypadki są piesi. W wyniku wypadku z udziałem pieszego, doznaje on bardzo poważnych urazów, a często także taki wypadek kończy się śmiercią pieszego. Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o tym jakie będą konsekwencje zderzenia jest prędkość pojazdu. To właśnie od prędkości zależy to, z jaką siłą uderzy pojazd w pieszego, a także od tego, czy kierowcy uda się wyhamować, tak aby nie uderzyć w pieszego. Droga hamowania jest tutaj pojęciem bardzo ważnym. Jej długość wynika przede wszystkim z czasu reakcji kierowcy (czyli jak dużo czasu upłynie od zauważenia pieszego do rozpoczęcia procesu hamowania), a także od systemu hamulcowego. Czasy te zależą z kolei od aktualnego samopoczucia kierowcy i jego stanu fizycznego, a także od rodzaju opon i nawierzchni po której pojazd się porusza. Stosując pewne przybliżenie, można powiedzieć, że długość drogi hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości pojazdu. Tak więc, jeśli prędkość pojazdu wzrośnie 2 razy, to droga hamowania wydłuży się czterokrotnie w stosunku do pierwotnej. Przytoczmy teraz taki przykład. Pojazd porusza się z prędkością 50 km/h, jego droga hamowania wynosi 26 m. Jeśli pojazd ten przyspieszy do prędkości 60 km/h, to droga hamowania wzrośnie do 35 m. A co to oznacza z praktycznego punktu widzenia. Otóż jeśli pieszy znajduje się w odległości 26 m od pojazdu, który porusza się z prędkością 50 km/h to nie dojdzie do potrącenia pieszego. Jeśli jednak kierowca tego auta przyspieszy ot tylko 10 km/h to gdy zauważy pieszego, nie będzie mógł przed nim wyhamować. Dojdzie do uderzenia pojazdu w pieszego z prędkością 42 km/h. Gdy pieszy jest potrącony przez pojazd poruszający się z mniejszą z tych dwu prędkości, to ma 50% szans na przeżycie. Gdy jednak pojazd ma większą prędkość, już tylko 15%.

To prędkość jest głównym wyznacznikiem ilości i drastyczności wypadków. Nadmierna prędkość jest główną przyczyną występowania wypadków. Kierowcy jeżdżą z dużymi prędkościami, bo chcą jak najszybciej dotrzeć na miejsce przeznaczenia. Ignorują oni wszelkie znaki ograniczające prędkość. Jest to działanie bardzo lekkomyślne i nieodpowiedzialne. Zatrzymani przez policję tłumaczą się, że muszą zdążyć na czas. Jednak często się tak zdarza, że w ogóle nie dojeżdżają na miejsce. Należy także pamiętać o tym, że prowadząc samochód nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu, ale także przez własną głupotę możemy wyrządzić krzywdę innym ludziom. Należy zawsze przestrzegać zasad ruchu drogowego, nie przekraczać nadmiernej prędkości, oraz dostosowywać ją do aktualnych warunków pogodowych. I zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa.

Kończąc, ważnym jest to, żeby człowiek uświadomił sobie co może spowodować kierując pojazdem i przekraczając dozwoloną prędkość. Że może to doprowadzić do fatalnych skutków. Im większa prędkość pojazdu, tym większe ryzyko utraty życia w wyniku zderzenia.