Ogłoszenie

Jak napisać ogłoszenie 

Ogłoszenie to jedna z najczęściej spotykanych form wypowiedzi użytkowej — zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Zaliczyć je można do tekstów informująco-nakłaniających i umieszczane jest w miejscach publicznych lub publikowane w mediach (prasa, radio, telewizja Internet). Dawniej najczęściej spotykane było na tablicach i słupach informacyjnych oraz w prasie w specjalnych rubrykach ogłoszeniowych. Dziś zdecydowana większość ogłoszeń publikowana jest w portalach internetowych i aplikacjach, z których prawdopodobnie korzystasz lub korzystają twoi rodzice. 

Ogłoszenie może dotyczyć sprzedaży przedmiotu, informacji o zagubieniu rzeczy, zaproszenia na wydarzenie czy prośby o pomoc. Nie jest skomplikowaną formą wypowiedzi i nie powinno przysporzyć ci trudności. Wystarczy, jeśli będziesz pamiętać, że dobrze napisane ogłoszenie musi zawierać kilka istotnych elementów: 

  1. Tytuł – nagłówek informujący w skrócie o przedmiocie ogłoszenia. 
  1. Treść ogłoszenia – część informacyjna, w której musisz zawrzeć informacje o przedmiocie lub temacie ogłoszenia (np. opis przedmiotu, informacje o nakazach i zakazach, informacje o spotkaniu). 
  1. Dane kontaktowe ogłoszeniodawcy (najczęściej numer telefonu lub adres e-mail). 

Ogłoszenia można podzielić na takie, które mają do czegoś zachęcić (np. kupna, sprzedaży, zamiany) i takie, które informują o jakimś zdarzeniu (np. zgubie, zaginięciu, zebraniu). Styl wypowiedzi powinien być neutralny lub oficjalny, a także dostosowany do kontekstu (np. szkolnego). Tym samym na wstępie musisz zastanowić się, do kogo kierujesz swoje ogłoszenie i jakie informacje będą najbardziej istotne dla adresata. Najłatwiej, jeśli zapytasz siebie, czego ty chciałbyś dowiedzieć się z takiego ogłoszenia. Wówczas będziesz wiedzieć jakie szczegóły w nim umieścić. 

Ogłoszenie powinno być pisane krótkimi, zwięzłymi zdaniami, bez zbędnych ozdobników. Jasno określ cel i co chcesz zakomunikować (np. informacja, prośba, oferta). Jeśli piszesz ogłoszenie zachęcające do czegoś, najważniejsze są szczegóły (np. parametry produktu) i cena, jeśli ogłoszenie dotyczy sprzedaży. Tu również dobrze sprawdzą się wypunktowania. Z kolei pisząc ogłoszenie informacyjne, zachowaj raczej formę wypowiedzi zwartej akapitowej, utrzymanej w oficjalnym tonie. Nie zapomnij także napisać o miejscu spotkania lub przekazania przedmiotu sprzedaży (lub możliwości wysyłki pocztą). 

Zwróć uwagę na graficzną czytelność ogłoszenia 

Pisząc ogłoszenie, pamiętaj, że w większości wypadków musisz zadbać o to, aby wyróżniło się w tłumie innych, podobnych treści. Bardzo ważna jest zatem przejrzystość graficzna i: 

- krótki i jasny tytuł – najczęściej od niego zależy, czy ktoś przeczyta akurat twoje ogłoszenie, a ni konkurencji. Tytuł ma za zadanie określić temat ogłoszenia, a jednocześnie zaciekawić i skłonić do dalszego czytania. Jeśli zatem próbujesz sprzedać rower, napisz „Sprzedam rower w dobrym stanie, damski, rama 16 cali”. Znajdują się w nim najważniejsze informacje o produkcie, który chcesz sprzedać. Więcej napiszesz w treści ogłoszenia; 

- tytuł – hasło – niekiedy tytuł stanowi jedno słowo (szczególnie, jeśli jest to ogłoszenie wywieszone na tablicy ogłoszeniowej). Wówczas wystarczy wielkimi literami: „SPRZEDAM”, „KUPIĘ”, „ZAMIENIĘ”, „ZAGUBIONO”. „ZNALEZIONO” itp. Niekiedy możesz go dopełnić i napisać: „SPRZEDAM ROWER”, „ZNALEZIONO BLUZĘ” itp., aby nieco skonkretyzować główny przekaz; 

- zwięzła treść — powinna być napisana krótkimi zdaniami, skupiającymi się na konkretach. Często wystarczy, jeśli będziesz pisać wręcz hasłowo lub w punktach; 

- optymalna ilość szczegółów — treść ogłoszenia ma być zwięzła, ale musisz w niej zmieścić jak najwięcej istotnych szczegółów, aby nie dzwoniły do ciebie dziesiątki ludzi z licznymi pytaniami, a z drugiej strony, aby nie zniechęcić tych, którzy w ogłoszeniu szukają konkretów; 

- widoczna cena – jeśli twoje ogłoszenie dotyczy sprzedaży, warto wyróżnij graficznie cenę, szczególnie jeśli jest okazyjna lub podlega negocjacjom. Dzięki podaniu ceny Twoje ogłoszenie jest też bardziej precyzyjne i kontaktować się z tobą będą tylko osoby zainteresowane; 

- układ graficzny – jeśli twoje ogłoszenie ma zawisnąć w gablocie, na tablicy lub słupie ogłoszeniowym, albo wykupisz graficzne ogłoszenie w gazecie, wówczas koniecznie zadbaj o estetykę. Wytłuść i wyśrodkuj tytuł, aby rzucał się w oczy, uporządkuj treść, wyróżnij cenę i najważniejsze informacje. Jeśli ogłoszenie dotyczy jakiegoś wydarzenia, nie zapomnij o podaniu miejsca i godziny spotkania. W widocznym miejscu pod treścią pozostaw dane kontaktowe do siebie; 

- zdjęcia ogłoszeniowe — najczęściej do ogłoszenia możesz dołączyć zdjęcie bądź zdjęcia. To dobry pomysł, jeśli chcesz coś sprzedać. Zadbaj o odpowiednią jakość zdjęć, dobre oświetlenie i korzystną prezentację produktu. Jeśli w sprzedawanym produkcie są defekty, warto je również przedstawić na zdjęciu, aby uniknąć nieporozumień.  

Słowniczek pojęć  

Nadawca ogłoszenia – osoba lub instytucja publikująca treść (można podpisać się imieniem, inicjałami lub nazwą). 

Adresat ogłoszenia – odbiorcy, do których kierowane jest ogłoszenie. 

Czas i miejsce wydarzenia – niezbędne dane, jeśli ogłoszenie dotyczy jakiegoś spotkania czy akcji. 

Dane kontaktowe – numer telefonu, e-mail (opcjonalnie, zależnie od typu ogłoszenia). 

Przydatne zwroty

W pisaniu ogłoszenia pomocne mogą być następujące zwroty: 

„Zapraszam wszystkich uczniów do…” 

„Zaginął pies rasy…” 

„Sprzedam używany rower w dobrym stanie…” 

„W dniach… odbędzie się…” 

„Zainteresowanych proszę o kontakt pod numerem…” 

Przykład poprawnie napisanej treści 

OGŁOSZENIE 

W poniedziałek, 24 czerwca, o godzinie 15:00 w sali gimnastycznej odbędzie się zebranie w sprawie wycieczki szkolnej. 

Obecność wszystkich uczestników wyjazdu obowiązkowa! 

Na spotkaniu zostaną omówione szczegóły dotyczące planu podróży, listy rzeczy do zabrania oraz sprawy organizacyjne. 

Organizator: p. Anna Nowak 

 

 

SPRZEDAM ROWER GÓRSKI XYZ MODEL JR 1.0 

Sprzedam rower górski marki XYZ, model JR 1.0, rama męska – idealny dla nastolatka w wieku 11–15 lat. 

Rower w bardzo dobrym stanie (nieznaczne ślady użytkowania), używany okazjonalnie, przechowywany w garażu. 

Parametry: 

- rozmiar kół: 24 cale 

- rama aluminiowa, lekka 

- 21 biegów (Shimano) 

- amortyzowany przedni widelec 

- kolor: czarno-niebieski 

- dodatkowo: dzwonek, nóżka, odblaski 

Cena: 600 zł (do negocjacji) 

Możliwość obejrzenia roweru na os. Leśnym w Krakowie. 

Zainteresowanych proszę o kontakt: Michał, tel. 123-456-789 

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.