Spis treści:
- Liceum w Rzeszowie testuje nowy system oceniania
- Szkoły średnie rezygnują z tradycyjnych ocen
- Nowe zasady oceniania – na czym polegają?
I Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie testuje nowy system oceniania
Kolejne szkoły w Polsce podejmują się próby odejścia od tradycyjnego, sześciostopniowego systemu oceniania na rzecz komunikatów zwrotnych i oceniania wzmacniającego.
Od roku szkolnego 2023/2024 dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie, Piotr Wanat, rozpoczął testowanie szkoły bez ocen. Na razie oceny cząstkowe nie będą wystawiane tylko z języka francuskiego, rok później dojdzie do tego także język angielski. Zamiast stopni, takich jak „jedynka” czy „piątka”, uczniowie będą dostawać od nauczycieli procentowe wyniki ze sprawdzianów wiedzy oraz dokładne informacje o tym, z czym sobie dobrze radzą, a co wymaga jeszcze dopracowania. Jeśli taki rodzaj oceniania się sprawdzi, zostanie wprowadzony także na reszcie przedmiotów.
Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do zadań z podręczników? Poznaj nowy serwis edukacyjny!
Szkoły średnie rezygnują z tradycyjnych ocen
Rzeszowskie liceum nie jest jednak jedyne. W części polskich szkół taki lub podobny system również już funkcjonuje. Przykładem może być VI LO w Lublinie oraz nowohucki Zespół Szkół Zawodowych nr 2, gdzie zamiast „jedynek” do dziennika wstawiany jest symbol X, który oznacza „jeszcze się uczę” lub „nie zdążyłem się jeszcze nauczyć”, a uczniowie mogą zaliczyć zaległy materiał w dogodnym dla siebie momencie.
W niektórych polskich szkołach zamiast tradycyjnych ocen funkcjonuje system punktowy lub właśnie procentowy. W części placówek, szczególnie prywatnych, bieżące ocenianie ma formę opisową, bo składa się ze wskazówek na temat tego, co uczeń umie, a co i jak powinien jeszcze podszkolić.
Przeczytaj również: Szkoły bez „jedynek”. Nowy system oceniania już od września
Nowe zasady oceniania – na czym polegają?
Część rodziców, słysząc o szkołach bez ocen, zastanawia się, w jaki sposób mogą one funkcjonować w polskim systemie edukacji. Jak się okazuje, takie możliwości daje Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku, choć wcześniej szkoły raczej z tego nie korzystały. Według dokumentu sześciostopniowa skala ocen obowiązuje od IV klasy szkoły podstawowej, ale tylko w przypadku rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych.
To, jak będzie wyglądało ocenianie cząstkowe lub śródroczne, jest zatem zależne od wewnętrznych ustaleń każdej szkoły. Ocenianie musi jednak mieć taką formę, która będzie dla ucznia i jego rodziców informacją o jego postępach w nauce lub ich braku. W tzw. szkołach bez ocen ocenianie może się odbywać w dowolnej formie, jednak i tak na koniec roku uczniom muszą zostać wystawione oceny w skali od niedostatecznej do celującej.
Coraz więcej szkół wprowadza alternatywne metody oceniania po to, by uczniowie nie uczyli się dla samych ocen, ale z naturalnej chęci do nauki, a nauczyciele, dając im komunikaty zwrotne, stali się przewodnikami i pomocnikami w zdobywaniu przez nich wiedzy, a nie kontrolerami tego, czego uczeń się nauczył, a czego nie. Rezygnacja ze stopniowej skali ocen dodatkowo redukuje u uczniów stres wynikający z otrzymywania negatywnych stopni, który zwykle, zamiast motywować do nauki, przeszkadza w niej.
Źródła: portalsamorzadowy.pl, bryk.pl
Oprac.: Joanna Cwynar
Odpowiedzi do zadań z podręczników z chemii znajdziesz tutaj:
Chemia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi do zadań z podręcznika z chemii
Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z chemii