Spis treści:
Program „Laptop dla ucznia” bez finansowania
Początkiem roku szkolnego 2023/2024 uruchomiono program „Laptop dla ucznia”, a czwartoklasiści z całej Polski otrzymali darmowe laptopy. Program miał być kontynuowany w następnych latach, jednak zostanie zlikwidowany. Problemem jest brak funduszy na sprzęt dla uczniów:
– Otrzymaliśmy z Komisji Europejskiej informację, że wydatki na laptopy nie są kwalifikowalne. Poprzedni rząd nie zabezpieczył również pieniędzy w budżecie państwa. Szans na utrzymanie programu w dotychczasowym kształcie raczej nie widzę – wyjaśnił minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Zapewnił również, że mimo tego, wspólnie z ministrą edukacji narodowej Barbarą Nowacką, będą pracować nad tym, by w przyszłości powstał program związany z wyposażaniem uczniów w sprzęt cyfrowy.
Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z wyjaśnieniami? Poznaj nowy serwis edukacyjny!
Kontrola wydatków na cyfryzację edukacji
Rezygnacja z programu „Laptop dla ucznia” to niejedyna zmiana dotycząca cyfryzacji polskich szkół. Na konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiono wstępne wnioski z analizy wydatków realizowanych w pionie cyfryzacji Instytutu Badań Edukacyjnych. Wynika z nich, że ponad 40 mln zł zostało wydanych na projekty, które nie działają lub mają ograniczoną funkcjonalność.
– Poprzedni zarząd IBE wydawał bardzo dużo pieniędzy, ale efekty działań w pionie cyfryzacji są praktycznie żadne. Za 100 tys. zł miesięcznie wynajęto powierzchnie biurowe w samym centrum miasta, z których praktycznie nikt nie korzystał – poinformowała Katarzyna Lubnauer.
Przedstawiono również wyniki analiz i raportów przeprowadzonych przez Ośrodek Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego dotyczących programów cyfryzacyjnych prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Okazało się, że z 11 projektów informatycznych prowadzonych w latach 2022-2023, wszystkie mają znaczące wady:
– Projekty te nie działają, a jeżeli działają, to mają ograniczoną funkcjonalność. Są też poważne wątpliwości dotyczące praw autorskich, które są przypisane do wykonanych projektów. Jest też pytanie, czy wszystkie te projekty były w ogóle potrzebne – tłumaczyła Maria Mrówczyńska podsekretarz stanu w MNiSW.
Jako przykład takiego projektu wiceministra edukacji i nauki Katarzyna Lubnauer wskazała m.in. wyposażone w drogi sprzęt sale do Minecrafta, w których zajęcia odbywały się zaledwie kilka razy. Jak twierdzi wiceministra, nie powstała też żadna strategia rozwoju transformacji cyfrowej.
Na konferencji wypowiadał się również obecny dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Maciej Jakubowski:
– Wydatkowanie pieniędzy w sposób niekontrolowany, bez ściśle określonych efektów i rozliczeń, wprowadziło instytut w problemy finansowe i obecnie tę trudną sytuację jako nowy zarząd IBE staramy się rozwiązać.
W związku z tym Katarzyna Lubnauer zapewniła, że zaplanowane przez wcześniejsze władze wydatki na projekty cyfryzacyjne zostały wstrzymane przez obecne władze Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Źródło: gov.pl, portalsamorzadowy.pl, bryk.pl
Oprac.: Redakcja
Odpowiedzi do zadań z podręczników znajdziesz tutaj:
Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń
Odpowiedzi do zadań z podręcznika z chemii
Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z fizyki