Spis treści:

Program „Laptop dla ucznia” bez finansowania

Początkiem roku szkolnego 2023/2024 uruchomiono program „Laptop dla ucznia”, a czwartoklasiści z całej Polski otrzymali darmowe laptopy. Program miał być kontynuowany w następnych latach, jednak zostanie zlikwidowany. Problemem jest brak funduszy na sprzęt dla uczniów:

– Otrzymaliśmy z Komisji Europejskiej informację, że wydatki na laptopy nie są kwalifikowalne. Poprzedni rząd nie zabezpieczył również pieniędzy w budżecie państwa. Szans na utrzymanie programu w dotychczasowym kształcie raczej nie widzę – wyjaśnił minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Zapewnił również, że mimo tego, wspólnie z ministrą edukacji narodowej Barbarą Nowacką, będą pracować nad tym, by w przyszłości powstał program związany z wyposażaniem uczniów w sprzęt cyfrowy.

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z wyjaśnieniami? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Kontrola wydatków na cyfryzację edukacji

Rezygnacja z programu „Laptop dla ucznia” to niejedyna zmiana dotycząca cyfryzacji polskich szkół. Na konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiono wstępne wnioski z analizy wydatków realizowanych w pionie cyfryzacji Instytutu Badań Edukacyjnych. Wynika z nich, że ponad 40 mln zł zostało wydanych na projekty, które nie działają lub mają ograniczoną funkcjonalność.

– Poprzedni zarząd IBE wydawał bardzo dużo pieniędzy, ale efekty działań w pionie cyfryzacji są praktycznie żadne. Za 100 tys. zł miesięcznie wynajęto powierzchnie biurowe w samym centrum miasta, z których praktycznie nikt nie korzystał – poinformowała Katarzyna Lubnauer.

Przedstawiono również wyniki analiz i raportów przeprowadzonych przez Ośrodek Przetwarzania Informacji Państwowego Instytutu Badawczego dotyczących programów cyfryzacyjnych prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Okazało się, że z 11 projektów informatycznych prowadzonych w latach 2022-2023, wszystkie mają znaczące wady:

– Projekty te nie działają, a jeżeli działają, to mają ograniczoną funkcjonalność. Są też poważne wątpliwości dotyczące praw autorskich, które są przypisane do wykonanych projektów. Jest też pytanie, czy wszystkie te projekty były w ogóle potrzebne – tłumaczyła Maria Mrówczyńska podsekretarz stanu w MNiSW.

Jako przykład takiego projektu wiceministra edukacji i nauki Katarzyna Lubnauer wskazała m.in. wyposażone w drogi sprzęt sale do Minecrafta, w których zajęcia odbywały się zaledwie kilka razy. Jak twierdzi wiceministra, nie powstała też żadna strategia rozwoju transformacji cyfrowej.

Na konferencji wypowiadał się również obecny dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Maciej Jakubowski:

– Wydatkowanie pieniędzy w sposób niekontrolowany, bez ściśle określonych efektów i rozliczeń, wprowadziło instytut w problemy finansowe i obecnie tę trudną sytuację jako nowy zarząd IBE staramy się rozwiązać.

W związku z tym Katarzyna Lubnauer zapewniła, że zaplanowane przez wcześniejsze władze wydatki na projekty cyfryzacyjne zostały wstrzymane przez obecne władze Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Źródło: gov.pl, portalsamorzadowy.pl, bryk.pl

Oprac.: Redakcja

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników znajdziesz tutaj:

Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z chemii

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z fizyki