Spis treści:

Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej. Kto i co sprawdzał?

Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że badanie kompetencji ruchowych uczniów jest pierwszym takim testem sprawnościowym, który przeprowadzono w szkołach na lekcji wychowania fizycznego. Wzięło w nim udział ponad 3 mln uczniów z klas IV–VIII szkół podstawowych (1,6 mln chłopców i 1,5 mln dziewczynek) oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. W programie zarejestrowało się 96,5 proc. wszystkich szkół, które powinny to zrobić. 

Jak były sprawdzane kompetencje ruchowe polskich dzieci i młodzieży? Uczniowie wykonywali wystandaryzowane próby sprawności: 

  • bieg 10 × 5 m,
  • Beep Test, czyli dwudziestometrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy,
  • plank („deska”), czyli podpór leżąc przodem na przedramionach,
  • skok w dal z miejsca.

Tę część wykonywali nauczyciele wychowania fizycznego, natomiast masę ciała i wzrost dzieci oraz młodzieży podawali rodzice, opiekunowie prawni lub pełnoletni uczniowie. 

Sprawdź również: QUIZ Aktywność fizyczna w PRL. Jak kiedyś wyglądały lekcje WF-u?

Badanie kompetencji ruchowych polskich uczniów. Wnioski 

Wyniki badania kompetencji ruchowych uczniów zaprezentowali ministra edukacji Barbara Nowacka i minister sportu Sławomir Nitras. Potwierdzają one, że kondycja fizyczna uczniów spada z wiekiem i jest gorsza niż 15 czy 20 lat temu. 

– Nasze dzieci, powiedzmy sobie to szczerze, wychodzą po ośmiu latach ze szkoły, mniej sprawne, niż do tej szkoły poszły – zauważył minister sportu. 

Ministra edukacji dodała:

– Tendencja do nadwagi i otyłości wśród dzieci jest wzrostowa. Wpływ na to mają: styl życia, zła dieta, a także uzależnienie od smartfonów. 

Przeczytaj również: Kurs strzelecki dla każdego ucznia? Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa

Czy będzie zmiana podstawy programowej WF? 

Pierwotnym celem programu było znalezienie szczególnie utalentowanych dzieci i sprawienie, aby związki sportowe pomogły im w rozwoju. Stąd nazwa „Sportowe talenty”. Obecnie program ma realizować inny cel.

– Dla nas priorytetem jest badanie kompetencji ruchowych dzieci. I tak ten program się nazywa – podkreślał minister Sławomir Nitras. 

Badanie będzie kontynuowane, a jego zakres poszerzony o dzieci z klas I–III od roku szkolnego 2025–2026. Rodzice będą otrzymywali informację, jak ich dziecko wypada na tle innych w tym samym wieku w próbie ogólnopolskiej. 

Zaplanowano też wspomaganie lekcji WF w klasach I–III. Szkoły mogą wystąpić o takie wsparcie w ramach programu „Aktywna Szkoła” już od przyszłego semestru. Możliwe, że od przyszłego roku w każdej klasie I–III przynajmniej jedna godzina wychowania fizycznego w semestrze będzie tzw. lekcją wspomagającą. Nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego będą mogli liczyć na pomoc nauczycieli WF. Obecnie trwa pilotaż. 

Niektóre szkoły będą musiały złożyć wyjaśnienia w kuratoriach oświaty. 

– Dla mnie te 3,5 proc. szkół, które w ogóle nie wzięły udziału w badaniu, są bulwersujące. No nie wyobrażacie sobie sytuacji, że nagle 3,5 proc. szkół mówi, a my nie robimy egzaminów ósmoklasisty. To jest sytuacja niedopuszczalna – stwierdziła ministra edukacji Barbara Nowacka. 

Zostanie też powołany zespół do spraw zmiany podstawy programowej z wychowania fizycznego. Ma ona szansę wejść w życie już od roku szkolnego 2025/2026. Będzie powiązana z edukacją zdrowotną. Zdaniem ministry edukacji te przedmioty powinny być komplementarne. 

Źródła: gov.pl, facebook.com/ministerstwo.edukacji

Redakcja

 

Przeczytaj również:

Kiedy dziecko może samo wracać ze szkoły? Wyjaśniamy zawiłości prawne

Zmiany w terminach ferii zimowych. Przerwa semestralna ostatni raz w takiej formie

Mydło i papier toaletowy obowiązkowe w szkolnej toalecie. Będą kontrole