Spis treści:
- Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej. Kto i co sprawdzał?
- Badanie kompetencji ruchowych polskich uczniów. Wnioski
- Czy będzie zmiana podstawy programowej WF?
Badanie kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej. Kto i co sprawdzał?
Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że badanie kompetencji ruchowych uczniów jest pierwszym takim testem sprawnościowym, który przeprowadzono w szkołach na lekcji wychowania fizycznego. Wzięło w nim udział ponad 3 mln uczniów z klas IV–VIII szkół podstawowych (1,6 mln chłopców i 1,5 mln dziewczynek) oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. W programie zarejestrowało się 96,5 proc. wszystkich szkół, które powinny to zrobić.
Jak były sprawdzane kompetencje ruchowe polskich dzieci i młodzieży? Uczniowie wykonywali wystandaryzowane próby sprawności:
- bieg 10 × 5 m,
- Beep Test, czyli dwudziestometrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy,
- plank („deska”), czyli podpór leżąc przodem na przedramionach,
- skok w dal z miejsca.
Tę część wykonywali nauczyciele wychowania fizycznego, natomiast masę ciała i wzrost dzieci oraz młodzieży podawali rodzice, opiekunowie prawni lub pełnoletni uczniowie.
Sprawdź również: QUIZ Aktywność fizyczna w PRL. Jak kiedyś wyglądały lekcje WF-u?
Badanie kompetencji ruchowych polskich uczniów. Wnioski
Wyniki badania kompetencji ruchowych uczniów zaprezentowali ministra edukacji Barbara Nowacka i minister sportu Sławomir Nitras. Potwierdzają one, że kondycja fizyczna uczniów spada z wiekiem i jest gorsza niż 15 czy 20 lat temu.
– Nasze dzieci, powiedzmy sobie to szczerze, wychodzą po ośmiu latach ze szkoły, mniej sprawne, niż do tej szkoły poszły – zauważył minister sportu.
Ministra edukacji dodała:
– Tendencja do nadwagi i otyłości wśród dzieci jest wzrostowa. Wpływ na to mają: styl życia, zła dieta, a także uzależnienie od smartfonów.
Przeczytaj również: Kurs strzelecki dla każdego ucznia? Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa
Czy będzie zmiana podstawy programowej WF?
Pierwotnym celem programu było znalezienie szczególnie utalentowanych dzieci i sprawienie, aby związki sportowe pomogły im w rozwoju. Stąd nazwa „Sportowe talenty”. Obecnie program ma realizować inny cel.
– Dla nas priorytetem jest badanie kompetencji ruchowych dzieci. I tak ten program się nazywa – podkreślał minister Sławomir Nitras.
Badanie będzie kontynuowane, a jego zakres poszerzony o dzieci z klas I–III od roku szkolnego 2025–2026. Rodzice będą otrzymywali informację, jak ich dziecko wypada na tle innych w tym samym wieku w próbie ogólnopolskiej.
Zaplanowano też wspomaganie lekcji WF w klasach I–III. Szkoły mogą wystąpić o takie wsparcie w ramach programu „Aktywna Szkoła” już od przyszłego semestru. Możliwe, że od przyszłego roku w każdej klasie I–III przynajmniej jedna godzina wychowania fizycznego w semestrze będzie tzw. lekcją wspomagającą. Nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego będą mogli liczyć na pomoc nauczycieli WF. Obecnie trwa pilotaż.
Niektóre szkoły będą musiały złożyć wyjaśnienia w kuratoriach oświaty.
– Dla mnie te 3,5 proc. szkół, które w ogóle nie wzięły udziału w badaniu, są bulwersujące. No nie wyobrażacie sobie sytuacji, że nagle 3,5 proc. szkół mówi, a my nie robimy egzaminów ósmoklasisty. To jest sytuacja niedopuszczalna – stwierdziła ministra edukacji Barbara Nowacka.
Zostanie też powołany zespół do spraw zmiany podstawy programowej z wychowania fizycznego. Ma ona szansę wejść w życie już od roku szkolnego 2025/2026. Będzie powiązana z edukacją zdrowotną. Zdaniem ministry edukacji te przedmioty powinny być komplementarne.
Źródła: gov.pl, facebook.com/ministerstwo.edukacji
Przeczytaj również:
Kiedy dziecko może samo wracać ze szkoły? Wyjaśniamy zawiłości prawne
Zmiany w terminach ferii zimowych. Przerwa semestralna ostatni raz w takiej formie
Mydło i papier toaletowy obowiązkowe w szkolnej toalecie. Będą kontrole