Spis treści:

Udostępnianie prac ucznia – zasady

Kwestia wglądu do prac pisemnych uczniów została uregulowana w Ustawie o systemie oświaty. W artykule 44e pojawia się zapis „sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom”. 

Jednak to w statucie placówki oświatowej powinny znaleźć się szczegóły dotyczące tego, jak uczeń i rodzice mogą zapoznać się z ocenionym sprawdzianem. W statucie obowiązującym w Szkole Podstawowej nr 257 im. prof. Mariana Falskiego w Warszawie czytamy, że „nauczyciel ma obowiązek udostępnić uczniowi i jego rodzicom sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Wgląd w pracę odbywa się wyłącznie na terenie szkoły podczas zebrań z rodzicami, konsultacji indywidualnych oraz w innym czasie dogodnym dla nauczyciela i rodzica/prawnego opiekuna. Na wniosek ucznia lub jego rodziców/ prawnych opiekunów nauczyciel sporządza ksero tych dokumentów. Kartkówki oddawane są uczniom”. 

Zapisy Statutu Szkoły Podstawowej nr 222 im. Jana Brzechwy w Warszawie są inne. Wynika z nich, że „sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniom na lekcjach; uczniowie zabierają prace do domu do wglądu rodzicom i zwracają w terminie wyznaczonym przez nauczyciela; w przypadku niedotrzymania przez ucznia terminu, chociaż raz, jego prace są udostępniane rodzicom tylko na zebraniach i w dniach wyznaczonych konsultacji”. 

Przeczytaj również: Nauczyciele piszą, rodzice zwykle nie czytają. Co to jest przedmiotowy system oceniania?

Czy uczeń może robić zdjęcia sprawdzianów?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy uczeń może robić zdjęcia sprawdzianów. Najłatwiej jest, gdy w statucie szkoły pojawia się informacja, że można to zrobić. Jednak często jest odwrotnie. W Statucie Szkoły Podstawowej nr 78 im. Piotra Michałowskiego w Krakowie „ocenione sprawdziany ucznia są przechowywane przez wychowawcę w dokumentacji szkolnej do 31 sierpnia danego roku szkolnego i udostępniane rodzicom. Po upływie wyznaczonego terminu prace podlegają zniszczeniu. Udostępnianie prac pisemnych odbywa się w czasie zebrań, dni otwartych, konsultacji, a także po wcześniejszym, indywidualnym umówieniu spotkania z nauczycielem. Rodzic (prawny opiekun) nie robi zdjęć udostępnionym pracom pisemnym”. 

Udostępnienie prac uczniów tylko na terenie szkoły bywa niewygodne. Jednak jest wyjście z tej sytuacji. Jeżeli rodzicom i opiekunom dzieci zależy na większej dostępności prac pisemnych, mogą negocjować zmiany w statucie szkoły.

Taką drogę wybrał pan Piotr Skotnicki, który chciał zobaczyć sprawdzian syna. Kiedy podczas wglądu do pracy, wyjął telefon, nauczycielka miała mu go wyrwać z rąk i zabronić wykonania zdjęcia. Dziecko miało orzeczenie, dlatego dla rodzica ważne było dokładne przeanalizowanie pracy pod kątem dostosowania wymagań edukacyjnych. Portalu TuOlawa.pl poinformował, że na jednej z wywiadówek odbyło się referendum. Pytanie brzmiało: „Czy jesteś za wprowadzeniem zmian w statucie szkoły w zakresie udostępnia przez nauczyciela oraz nauczyciela wspomagającego ocenionych prac pisemnych Twojego dziecka bez ograniczeń w czasie, miejscu, w sposób dogodny dla Ciebie (za rekomendacją Rady Rodziców) przez szkolną platformę Librus, fotografie lub kserokopię?”. Większość rodziców była za wprowadzeniem zmian do statutu i tak się stało od kolejnego roku szkolnego. 

Przeczytaj również: Deklaracje maturalne na nowych zasadach. Więcej czasu na decyzję

Czy coś przemawia przeciw robieniu zdjęć sprawdzianom?

Według wielu nauczycieli robienie zdjęć sprawdzianom może ułatwiać oszustwo. Najłatwiej wyjaśnić to na przykładzie. Jeżeli klasa A napisała test ze średniowiecza w poniedziałek, a klasy B, C i D mają go w tym samym tygodniu, ale historia wypada w ich przypadku w środę, czwartek i piątek, to małe prawdopodobieństwo, że uda im się dostać poprawioną pracę z odpowiedziami. Jednak nawet jeżeli nauczyciel zmieni niektóre pytania, to i tak część z nich się powtórzy w niedługim czasie. Zrobienie zdjęć daje nieuczciwą przewagę tym, którzy będą pisali test w późniejszym terminie lub w kolejnym roku. 

Można stwierdzić, że takie zdjęcia, dają szansę na powtórzenie materiału i utrwalenie wiedzy, ale co z pytaniami prawda czy fałsz, które są często wymyślane przez nauczycieli po to, aby nauczyć dziecko lub nastolatka skupiania się na szczegółach? Ta umiejętność jest kluczowa na egzaminach końcowych, np. ósmoklasisty, maturze. 

Źródła: isap.sejm.gov.pl, sp222.com.pl, sp78.pl, akademiamlodychnoblistow.pl, nadzor-pedagogiczny.pl, sp257.edu.pl, tuolawa.pl

Redakcja

 

Rozwiąż quizy z wiedzy ogólnej:

QUIZ dla genialnych umysłów. 12/15 to już powód do dumy

Podchwytliwy QUIZ z wiedzy ogólnej. Komplet punktów dla nielicznych

QUIZ z wiedzy ogólnej. Sprawdź, czy jesteś chodzącą encyklopedią