O Internecie
Internet jest globalną siecią komputerową, która oparta jest na protokole komunikacyjnym typu TCP / IP, z angielskiego Transmission Control Protocol / Internet Protocol. Jest to największa sieć komputerowa na świecie, jest ona złożona z ogromnej liczby mniejszych podsieci. Dzięki Internetowi połączone ze sobą są komputery znajdujące się na wszystkich kontynentach, co pozwala na wymianę usług i informacji oraz umożliwia dostęp do ciągle rosnących zasobów informacji napływających z całego świata.
Internet wiąże się z wieloma sprawami dla ludzi współczesnych. Stanowi on miejsce spotkań ze znajomymi, możliwa jest swobodna wymiana opinii i poglądów, a także poznawanie nowych ludzi o upodobaniach podobnych do naszych. Internet jest miejscem, w którym odbieramy i wysyłamy swoją pocztę elektroniczną, stanowi on zbiór dostępnych dla wszystkich i bogatych zasobów informacji. Jest podstawą współpracy naukowej ludzi pracujących w wielu branżach współczesnej gospodarki, coraz częściej stanowi on również idealne miejsce do promocji oraz sprzedaży rozmaitych usług i towarów. Wszystkie te fakty oznaczają, że jest to system komputerowy pozwalający dziesiątkom milionów ludzi wymieniać się pomysłami oraz szukać potrzebnych informacji.
Podobnie do całej technologii komputerowej następuje coraz bardziej dynamiczny rozwój Internetu, dzięki temu, że coraz większa liczba osób ma swobodny dostęp do tego medium. W ostatnich latach liczba internautów w Polsce rośnie w niezwykle szybkim tempie - optymistyczne oceny mówią o podwajaniu się tej liczby każdego roku. Powstaje coraz większa ilość miejsc internetowych oraz serwerów, które udostępniają zasoby i informacje. Do częstego korzystania z Internetu zachęcają także nowe usługi informacyjne, które mają interakcyjny, graficzny i multimedialny charakter.
Marketing i Internet
Internet zmienił krajobraz biznesu światowego, relacje i oczekiwania do wzajemnych kontaktów pomiędzy firmami oraz sposoby na spędzanie wolnego czasu. Relacje pomiędzy kupującymi, a sprzedającymi za sprawą Internetu uległy znacznej zmianie, klient w obecnym czasie znajduje się w znacznie lepszej pozycji, niż jeszcze dziesięć lat temu. W tym momencie doszliśmy do sprawy interakcyjnego marketingu, który jest narzędziem służącym do zachęcenia klienta do skontaktowania się ze sprzedawcą. Duża ilość działań w zakresie interakcyjnego marketingu jest skoncentrowanych na dostarczaniu informacji o usługach lub o produktach, w istocie jednak szybkość dostępu do danych różnorodnych produktów, którymi zainteresowany jest potencjalny klient sprawia, że transakcje zawierane są nieraz z częściej niż w tradycyjnym sklepie. Podstawową korzyść, którą sprzedający odnosi z racji sprzedaży przez Internet, w porównaniu do bardziej tradycyjnych i pracochłonnych metod stosowanych dotychczas w działalności gospodarczej, stanowi wyraźne obniżenie kosztów związanych z dostarczeniem klientowi szczegółowych informacji o danym towarze. Właśnie powyższy fakt stał się decydującym o koncentracji marketingu interakcyjnego wokół dostarczania informacji o produkcie.
Za sprawą Internetu sprzedający ma możliwość dynamicznego przygotowania się do indywidualnej reklamy, która dostosowana jest do konkretnego odbiorcy. W dzisiejszym czasie wiele firm korzysta z Internetu w celach reklamowych, wykorzystują one sieć globalną jako potencjalne narzędzie będące motorem znacznego zwiększenia sprzedaży. Może się wydawać, że zaczynając od tego rodzaju form działalności, Internet będzie wykorzystywany w przyszłości w coraz większym stopniu jako efektywne narzędzie marketingu. Podstawową korzyścią, którą z faktu tego odnoszą klienci jest możliwość dostępu interakcyjnego do informacji o produkcie z dowolnego miejsca i o dowolnej porze dnia i nocy. Korzyściami, jakie odnoszą z tego tytułu producenci to poszerzenie dostępnego zestawu narzędzi marketingowych, zasięg globalny oraz znacznie tańszy kanał dystrybucji i marketingu.
Najczęściej spotykane postaci reklamy poprzez Internet
Strony WWW będące informacją o działalności firmy
Dzięki posiadaniu swojego adresu internetowego i miejsca na darmowym lub płatnym serwerze, każdy użytkownik Internetu posiada możliwość zaprezentowania informacji o swojej działalności gospodarczej. Można umieścić pod własnym adresem wiele stron WWW, które w sposób wyczerpujący są w stanie wyjaśnić zainteresowanym klientom wiele aspektów działalności naszej firmy. W momencie uzyskania połączenia każdy z użytkowników Internetu zazwyczaj sprawdza pocztę i zapoznaje się z zawartością swojej strony głównej, która może zawierać szereg informacji, w przypadku portali internetowych - bieżących informacji, w przypadku stron firm - opisu prowadzonej działalności i bieżących wydarzeń w firmie. Klikając na kolejne linki możemy dowiedzieć się, co nieco o historii działalności danej instytucji, planów przyszłych działań oraz o budowie jej struktur organizacyjnych, omówienia sprzedawanych usług i produktów, które dana firma oferuje, a także sposób prowadzenia interaktywnej wymiany informacji z daną firmą. Właściciel strony WWW ma możliwość zwiększenia jej atrakcyjności poprzez zamieszczenie różnego rodzajów atrakcji, takich jak zdjęcia, sekwencje dźwiękowe, filmowe, rysunki, programy komputerowe i gry, które odwiedzający może skopiować na swój komputer.
Serwisy informacyjne
Sposobem reklamy innym od banerów jest sponsorowania całych serwisów lub pewnej ich części. Serwisy internetowe mogą być poświęcone różnorodnej tematyce, dzięki czemu skupiają wielu różnych internautów o określonych zainteresowaniach, o określonej płci oraz należących do danej grupy wiekowej. Zarówno utworzenie dużego serwisu oraz późniejsze jego utrzymanie sporo kosztuje i bez pomocy sponsorów utrzymanie takich rozbudowanych serwisów byłoby niemożliwe. Reklamy umieszczane na serwisach informacyjnych są nieco bardziej delikatną formą ogłoszeń, a im bardziej tematycznie związane są ze sobą zawartość serwisu oraz reklamy tym łatwiej uzyskać skuteczny przekaz reklamowy.
Listy wysyłkowe - Spamowanie
Pewnym sposobem wykorzystania Internetu komercyjnego stanowi wysyłanie wiadomości poprzez pocztę elektroniczną. Ma ona dużą przewagę nad przesyłkami papierowymi - sam proces wysyłania trwa o wiele krócej a przy tym kosztuje grosze, jeśli porównać to do wysyłki pocztą tradycyjną. Nazwa Spam pochodzi od popularnej amerykańskiej mielonki śniadaniowej, i określa wysyłanie pewnego konkretnego tekstu, który najczęściej posiada reklamowy charakter do ogromnej ilości osób, których maile zgromadzone są w odpowiedniej bazie. Ze względu na łatwość realizacji oraz trudność w przeciwdziałaniu takiemu procederowi praktyki takie są dosyć często wykorzystywane przez niewielkie firmy. Spam spotyka się zazwyczaj z bardzo ostrą reakcją odbiorcy, ponieważ duża ilość listów po prostu zapycha skrzynkę pocztową. Jedyne, co zwykły użytkownik może zrobić, aby uchronić się od niechcianych maili, to nie rejestrować się na niekomercyjnych stronach, ewentualnie nie podawać swojego prawdziwego adresu email. Niektóre skrzynki pocztowe posiadają obecnie narzędzia pozwalające na identyfikację niechcianych listów i umieszczanie ich w osobnym folderze, dzięki czemu w naszym folderze nowych wiadomości nie znajdziemy żadnych śmieci.
Reklama na stronach WWW
Baner reklamowy jest obrazkiem o różnych rozmiarach, który znaleźć można na stronach internetowych. Przykładowy baner ma rozmiar 468x60 pikseli, z reguły jest on połączony odnośnikiem z serwerem reklamującej się firmy. Po kliknięciu na baner uruchamiana jest prezentacja reklamowa lub jesteśmy przekierowywany na stronę główną firmy, której logo widnieje zazwyczaj na tym banerze. Podstawowym zadaniem banera jest przyciągnięcie uwagi użytkownika Internetu w ten sposób, aby chciał obejrzeć stronę reklamującej się firmy. Pierwsze banery reklamowe wprowadzono do powszechnego użytku pod koniec roku 1994.Dzisiaj obecne one są w tysiącach serwisów zlokalizowanych na całym świecie, można je znaleźć również na niezliczonej liczbie polskich stron.
Portale w swojej ofercie posiadają również rozwijane banery, które po najechaniu na nie kursorem przez użytkownika, zmieniają swoją wielkość stając się reklamą o powierzchni znacznie większej. Przykładowo baner o wielkości 468x60 może rozwinąć się do rozmiarów 468x180. W momencie, gdy kursor zostanie przesunięty poza obszar banera, reklama jest zwijana do wielkości początkowej.
Skyscraper jest elementem graficznym, który umieszczany jest zazwyczaj na górze prawej kolumny strony. Po kliknięciu na reklamę przenosimy się do serwisu reklamującego się. Ilość kontaktów z reklamą danego użytkownika, a także liczba kliknięć rejestrowana jest w statystykach. Statystyki udostępniane są osobom korzystającym z nich przez całą dobę.
Boksy reklamowe są obszarami, które znajdują się zazwyczaj z prawej lub z lewej części strony internetowej. Zawierają one odnośniki, graficzne elementy reklamowe lub zwykłe hiperłącza. Po kliknięciu na reklamę automatycznie przechodzimy na stronę reklamowanego serwisu.
Billboard reklamowy jest graficznym elementem reklamowym, który umieszczany jest w górnej części strony. Po kliknięciu w billboard automatycznie przechodzimy do reklamowanego serwisu.
Scroller jest reklamą, która ma postać przewijającego się paska znajdującego się na samym dole przeglądarki internetowej. Scroller może zawierać konkretny tekst reklamowy, elementy animowane, graficzne a nawet interaktywne. Pomimo przewijania strony internetowej scroller znajduje się zawsze na widoku, jest bowiem wyświetlany poza stroną internetową.
Pop - up jest graficznym elementem reklamowym, który wyskakuje w osobnym oknie przeglądarki, zaraz po tym jak użytkownik wejdzie na określoną stronę internetową. Aby obejrzeć stronę reklamową wystarczy, że przełączymy się na widok okna, które właśnie się otworzyło. Pop - upy bywają często bardzo nachalnie wykorzystywane przez niektóre serwisy, dlatego też duża część osób instaluje specjalne programy, które zapobiegają wyskakiwaniu pop - upów.
Brandmark jest graficznym elementem reklamowym, który w swoim działaniu podobny jest do pop - upa, jednak nie jest on ograniczony oknem przeglądarki internetowej. Przybiera zupełnie dowolne kształty na założonej powierzchni. Zazwyczaj brandmark jest wyposażony w znak x, który zamyka reklamę.
Toplayer jest animacją w formacie Flash, która wykorzystuje ruchome elementy graficzne spotykane w rozmaitych konfiguracjach, a także efekty dźwiękowe. Wielką zaletą animacji Flash jest ich bardzo mały rozmiar, przy zachowaniu dużej sugestywności odpowiednio przygotowanej animacji. Zarówno czas emisji danej części reklamy, jak również częstotliwość wyświetleń są ustalane dla pojedynczego użytkownika według odpowiednio ustawionych opcji.
Mediabreak jest pełnoekranową, kilkusekundową animacją wykonaną w formacie Flash. Wykorzystuje ona również liczne efekty dźwiękowe. Reklamy ukazują się od razu po załadowaniu strony, a nawet przed jej wyświetleniem. Logo, które widzimy na Mediabreaku jest logiem reklamującej się firmy.
Dziesięć powodów, dlaczego warto zastanowić się nad marketingiem w Internecie.
- Marketing w Internecie jest obecnie integralnym elementem promocji firmy. Dzięki umieszczeniu firmy w Internecie, możemy w znakomity sposób uzupełnić kampanię reklamową również o to medium dostępu do informacji. Szacuje się, że w roku 1997, już 75% dyrektorów każdej większej firmy na świecie zaplanowało na najbliższą przyszłość rozszerzenie swoich działań marketingowych na Internet albo już to zrobiło.
- Tworzenie nowoczesnego wizerunku firmy przy pomocy Internetu. W chwili obecnej praktycznie każda szanująca się firma posiada już stronę internetową, stanowi to dowód nowoczesności danej firmy oraz potwierdzenie jakości jej usług i możliwości marketingowych.
- Przyciąganie uwagi innych rodzajów mediów. Dzięki odpowiedniej prezentacji firmy w sieci możemy łatwo przyciągnąć uwagę telewizji i prasy.
- Rynek internetowy jest doprawdy ogromny, a przy tym ciągle dynamicznie się rozwija. Reklama elektroniczna ma szansę dotrzeć do milionów potencjalnych klientów tworzących często grupę docelową świadczonych przez daną firmę usług. Zasięg reklamy pokazywanej w sieci jest praktycznie nieporównywalny z żadnym innym medium. Reklamy, które umieszczamy na naszej stronie mogą być oglądane nie tylko w naszym kraju, ale po użyciu uniwersalnego takiego jak język angielski, mogą je oglądać ludzie z całego świata.
- Internet zapewnia także ciągły kontakt z klientami i stanowi jedyną w swoim rodzaju okazję na wygodną i tanią komunikację dwukierunkową. Można tak zaprojektować naszą reklamę, by prowokować potencjalnych odbiorców do swobodnego komentowania działań naszej firmy oraz świadczonych przez nas produktów czy usług. Informacje, które otrzymujemy za pośrednictwem Internetu mogą być w łatwy sposób archiwizowane i zapisywane na nośniku magnetycznym, czy płytach CD, albo drukowane i przechowywane w postaci papierowej.
- Internet jest najszybciej rozwijającym się medium. W niektórych przedziałach wiekowych, głównie wśród ludzi młodych Internet już stał się popularniejszy od telewizji, stopniowo wraz z wprowadzaniem na szeroką skalę usług oglądania telewizji wysokiej jakości przez Internet, może on zupełnie zdominować media publiczne.
- Za pośrednictwem Internetu możemy dokonywać zamówień on-line. Klient posiada możliwość złożenia elektronicznego zamówienia, które dotrze w przeciągu kilku sekund do interesującej go firmy.
- Kolejną zaletą Internetu jest aktualność informacji, które w nim znajdujemy. Tradycyjne broszury nie pozwalają na bieżące uaktualnianie cenników, stanu magazynu oraz innych pożytecznych dla klienta informacji.
- Na odbiór informacji poprzez Internet wpływają w wielkim stopniu treści multimedialne. Znacznie lepsze wrażenie na potencjalnym kliencie robią animowane, efektowne i czasem zabawne animacje promujące dany produkt, niż suche fakty oraz jedno zdjęcie, które znaleźć można w drukowanych materiałach informacyjnych.
- Ostatnią omawianą tutaj zaletą Internetu jest bardzo niski koszt jego użytkowania, jest to zapewne jeden z głównych czynników, dla których stał się on tak popularny.