1) Jakie były skutki przemian społeczno - gospodarczych, jakie nastąpiły po zjednoczeniu Niemiec we wschodnich landach państwa niemieckiego?
Najważniejsza przemiana jaka miała miejsce w gospodarce to odejście od tzw. gospodarki centralnie sterowanej przez centralne władze do tzw. gospodarki rynkowej. A to z kolei zwiastowało całkowitą restrukturyzację wszystkich nierentownych bądź mało efektywnych gałęzi gospodarki, dalej też zamykanie tych zakładów, które przynosiły straty, w następstwie też przekwalifikowanie rzeszy pracowników aby mogli nadal utrzymać swe zatrudnienia (to spowodowało ograniczenie szybkiego wzrostu bezrobocia wśród Niemców). Niestety liczba ludzi będących w tzw. wieku produkcyjnym, a utracili pracę w wyniku przemian, czyli po zjednoczeniu Niemiec, była i tak bardzo duża bo to rząd wartości 18-19% (a w całym kraju to było około 10,3%). To właśnie bezrobocie jest istotnym problemem niemieckiego rządu i całej gospodarki. Drastycznie spadło też wydobycie węgla kamiennego, tu znów były zwolnienia pracowników. Ale z drugiej strony zmalała liczba osób pobierających bezpłatne świadczenia socjalne. To wpłynęło na wzrost sprzeciwu czy niezadowolenia ludzi oraz coraz większy populizm i popularność partii populistycznych lub wręcz nacjonalistycznych.
2) Co wpłynęło na tak duże znaczenie zarówno polityczne jak i gospodarcze Niemiec w obecnych czasach?
Niemiecka gospodarka każdego roku wytwarza 6% PKB w skali światowej, a to daje Niemcom ścisłą czołówkę jako światowa potęga gospodarcza. Na ten ogromny sukces mają wpływ różne elementy, oto one:
* Poziom technologiczny a co za tym idzie też jakość wytwarzanych produktów bardzo wysoka, co zadecydowało o uznaniu za światowe marki.
* Powstanie wielkich koncernów mających ogromny kapitał i silną pozycję na świecie (chociażby. BMW, czy firma Bayer, dalej Siemens i Hoechst oraz Thyssen).
* Poziom edukacji całego niemieckiego społeczeństwa na wysokim poziomie.
* Dobrze rozbudowane drogi i koleje, liczne autostrady.
* Stabilna i mocna pozycja niemieckiego rolnictwa mającego wysoki stopień mechanizacji.
* Optymalne i logiczne wykorzystanie wszystkich dotacji i środków materialnych , jakie kraj pozyskał z tzw. planu Marshalla , kiedy zakończono działania zbroje II- ej wojnie światowej.
* Duża fala emigrantów z różnych krajów np.,. z Turcji i krajów byłej Jugosławii , a tym samym napływa tania siła robocza, zaś dla Niemców powoli zaczyna brakować pracy jako skutek uboczny.
Bardzo mocna pozycja z kolei polityczna państwa niemieckiego w strukturach Unii Europejskiej oraz na całym świecie ma związek z :
* Silnej i stabilnie rozwiniętej niemieckiej gospodarki.
* Rozważna gra polityczna na arenie międzynarodowej.
* Stabilna polityki wewnątrz państwa .
* Rozgrywki polityczne USA względem powojennych Niemiec , aby ustanowić przeciwwagę dla silnych i daleko rozwiniętych zapędów ZSRR do opanowania Europy.
3) Mając do dyspozycji mapy tematyczne oraz ciąg danych statystycznych omów rozwój transportu w Niemczech?
Obraz struktury niemieckiego transportu
* Niemcy mają świetnie rozwiniętą sieć dróg oraz kolei (jest tutaj 644 tys. km samych dróg, a w tym około 504,8 tys. km dróg asfaltowych oraz 11,3 tys. km dobrze utrzymanych autostrad).
* Jest tutaj około 50 mln legalnie zarejestrowanych aut.
* Najdłuższa w całej Europie sieć trakcji kolejowych (a więc 43 586 km, a już 1800 km linii kolei tzw. szybkobieżnej czyli dla pociągów ICE, które wyparły lokalne połączenia lotnicze) mimo wszystko rola transportu kolejowego zaczęła spadać, gdyż jest coraz więcej samochodów.
* Komunikacja miejska w Niemczech to metro w stolicy (Berlinie), oraz w Hamburgu i Frankfurcie nad rzeką Men czy w Monachium; natomiast w 56 mniejszych miastach istnieje szybka kolejka podmiejska.
* Jest tutaj 14 dużych międzynarodowych linii lotniczych , takie jak: Lufthansa oraz Condor czyli wielki gigant światowy.
* Duże światowe porty morskie takie jak: Hamburg i Wilhelmshaven, czy Brema, Rostock oraz Lubeka. Niemieckie konsorcja okrętowe posiadają do swojej dyspozycji 1645 statków (na rok 1998).
