Co to jest marketing polityczny?
Marketing polityczny wywodzi się z tradycyjnego marketingu dóbr i usług. Na świecie wykorzystuje się go od połowy XX wieku, natomiast do Polski ze zrozumiałych względów zawitał dopiero pod koniec lat 80. Jest to nic innego jak forma komunikacji między partiami (politykami) a społeczeństwem, mająca na celu przyniesienie określonych korzyści.
W przypadku polityków tymi benefitami są głosy potencjalnych wyborców. Ci z kolei oczekują, że dana partia czy dygnitarz, wprowadzi w życie określone programy, poprawiające ich codzienny byt. Bardziej potoczna nazwa tego zjawiska to „obietnice wyborcze”.
Marketing polityczny wykorzystuje się zarówno w kampanii wyborczej, jak i po wyborach. Nie może ograniczać się jedynie do chwilowych, pojedynczych działań, lecz powinien być dobrze przemyślaną, długofalową strategią. Z tego powodu za jej realizację często odpowiadają profesjonalne agencje public relatios.
Jakie wyróżniamy formy marketingu politycznego?
Planując działania w zakresie marketingu politycznego, można przyjąć jedną z dwóch strategii:
- ofensywną
- defensywną
Pierwsza z nich stosowana jest głównie przez nowo powstające partie czy mniej znanych polityków. Jej główny cel to zwrócenie uwagi wyborców i zbudowanie wśród nich zaufania. Z drugiej korzystają natomiast podmioty o ugruntowanej pozycji na scenie politycznej, którym zależy na utrzymaniu dotychczasowego elektoratu.
Do głównych narzędzi wykorzystywanych w marketingu politycznym należą:
- wystąpienia w mediach (telewizja, radio, prasa)
- komunikowanie się ze społeczeństwem poprzez social media
- organizowanie wieców wyborczych
- udział w debatach przedwyborczych
- zlecanie sondaży
W jaki sposób marketing polityczny wpływa na preferencje głosujących?
Politycy już dawno zrozumieli, jak istotny jest odpowiedni marketing polityczny. Społeczeństwo jest coraz bardziej podatne na czynniki zewnętrzne i w znaczącym stopniu można wpływać na jego wybory. Dlatego też każdego dnia można spotkać przedstawicieli najważniejszych partii politycznych.
Istotną rolę odgrywają też sondaże. Z pozoru nic nieznaczące liczby, w praktyce mają bardzo dużą moc. Mogą sprawić, że dana osoba nie odda głosu na swojego kandydata, bo stwierdzi on, że jego szanse na wygraną są nikłe.
Podobna sugestia może płynąć z oferty wystawionej przez firmy bukmacherskie, które wskazują głównych faworytów do wygrania w wyborach. Jeśli chcesz sprawdzić, jak wyglądają np. ich szacunki w przypadku wyborów prezydenckich w USA, skorzystaj z kodu promocyjnego Fortuna i śledź wyniki na żywo.
Osoby odpowiedzialne za marketing polityczny są też świadome siły Internetu. Jego szybki rozwój sprawił, że w świecie wirtualnym prowadzonych jest szereg działań, mających na celu dotarcie głównie do młodszego pokolenia. Wykorzystywane są do tego takie platformy jak: Facebook, Twitter, Instagram czy Tik Tok.
Marketing polityczny stosowany przez polskie partie
W Polsce od pewnego czasu bardzo popularne stało się korzystanie z tzw. kampanii negatywnej, odnoszącej się bezpośrednio do konkurencji. Brylują w tym dwie największe siły polityczne, czyli Prawo i Sprawiedliwość oraz Platforma Obywatelska. Na czym dokładnie polega ta strategia?
Jej głównym celem jest zdyskredytowanie w oczach opinii publicznej politycznego przeciwnika. Można to próbować osiągnąć np. poprzez porównanie cen niektórych produktów lub wynagrodzenia. Niektóre jej elementy mogą opierać się na kłamstwie lub manipulacji.
Marketing negatywny pokazuje, dlaczego mamy nie głosować na najgroźniejszego rywala. Podświadomie ma on się nam kojarzyć z czymś złym. W naszym kraju, gdzie społeczeństwo zostało podzielone na dwa główne obozy, taka taktyka przynosi określone korzyści.
Uczestnictwo w nielegalnych grach hazardowych podlega odpowiedzialności karnej. Hazard związany jest z ryzykiem. Wskazane w artykule podmioty posiadają zezwolenie Ministerstwa Finansów na urządzanie zakładów wzajemnych:
FORTUNA online zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie (KRS: 0000002455, NIP: 548-11-92-629, REGON: 070707400) – zezwolenie z dnia 23 stycznia 2012 r. nr SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565.