1. Wątek treściowy


 

Przedmiotem mojej analizy są niespełna 4 minuty filmu, stanowiące logiczna całość, przedstawiające scenę porannych rytuałów brata Zdrówko, a mianowicie donoszenie jedzenie do cel braci, których ciała w cudowny sposób wydzielają zapachy i odbieranie części ich szat lub włosów. Brat Zdrówko idzie od celi do celi zostawiając w specjalnych „karmnikach” jedzenie i wodę, po czym w kilku słowach komunikuje się z każdym z braci.

2. Rodzaj montażu

W tej konkretnej scenie zastosowano montaż linearny oraz montaż spojrzeń (w przypadku „rozmowy” z bratem Czereśnią)

3. Narrator

Narrator należy do akcji, jest nim Gienia, która przybywa do klasztoru wraz ze swoja mama Nataszą. Opowiada historię z perspektywy świadka, uczestniczy w zdarzeniach oraz opowiada to, co usłyszała od kogoś. W tej scenie nie występuje

5. Dźwięk

Prócz muzyki filmowej, mamy dźwięk należący do akcji - stanowi go głosy braci, szczęk łańcuchów oraz pozakadrowy over - głos narratora komentującego wydarzenia i off-śpiew ptaków

6. Statystyka

Plany filmowe: pełne - 6, amerykańskie - 2, półpełne - 6, popiersie - 7, detal - 7

Ruchy kamery: panorama (2 w dół, 1 w górę, 1 ukośnie, 4 w lewo, 1 w prawo), jazdy z panoramowaniem - 2

Liczba ujęć ogółem: 20 

7. Podsumowanie

  • „Rytm” tej sceny tworzą plany, gdzie pokazany zostaje brat Zdrówko wędrujący od celi do celi i są to plany pełne/popiersia lub półpełne a potem w przypadku „zatrzymania się” przy kolejnym z braci mamy charakterystyczny sposób ich  ujęcia:

- brat Czereśnia -montaż spojrzeń

- brat Czeremcha-zbliżenie na pachnące kaczki, brat pozostaje jakby drugoplanowa postacią w swojej celi

- brat Śliwka - detal - nie widzimy samego brata, tylko gałązkę z jego  pachnącymi włosami, która podaje bratu Zdrówko


 

Każdy z braci jest więc ukazany w charakterystyczny sposób, właściwie, to nie mamy skupiać się na nich, tylko na tym, co jest przyczyna ich siedzenia w karcerach, tj. pachnących w cudowny sposób przedmiotach.

  • Ogólnie scena ta jest mało dynamiczna, ale bardzo rytmiczna.. może po to, by ukazać specyfikę życia w klasztorze-codzienny rytm dnia, zachowany przy tym spokój itd.