Tarcie jest siłą która przeciwdziała ruchowi więc możemy nazwać ją siłą hamującą. Tak jak wszystkie siły, ma ona swoje plusy i minusy. Ja opiszę parę negatywów. Tarcie we wielu przypadkach wymaga większego wysiłku od jednostki która się porusza. Skutkuje to często wytwarzaniem ciepła które negatywnie wpływa na naszą atmosferę. Jeśli chodzi o maszyny typu samochód, jest on narażony na nijakie ponadśrednie zużycie gdzie często zużywana jest większa ilość benzyny, po długiej jeździe po terenie o wysokim tarciu urządzenie może się przysłowiowo “zmęczyć” 

A jak możemy przeciwdziałać takim zjawiskom? Odpowiedź nie jest jasna, rozwiązaniem jest poruszanie się po terenie o niskim tarciu lecz czy zawsze będzie to wygodniejsze wyjście? Nie zawsze, musimy zadbać o to by przystosować ciało które będzie odbywało ruch do panujących warunków, np na lód ubrać łyżwy, w góry buty trekingowe itp. Często tarcie jest zjawiskiem niepożądanym, ponieważ powoduje utraty energii na pokonanie oporów oraz niszczenie elementów urządzeń technicznych. Jedną z najskuteczniejszych metod zmniejszania tarcia jest zastąpienie tarcia ślizgowego tarciem tocznym, jako przykład takiego tarcia mogę przytoczyć toczenie się kół pociągu po szynach, które jest o wiele lepszym rozwiązaniem gdyż bez względu na warunki atmosferyczne tarcie będzie jednakowe. By walczyć z problemem z tarciem, musimy pamiętać o smarowaniu powierzchni trących różnego rodzaju smarami, wówczas pomiędzy dwoma powierzchniami wytwarza się tak zwany film olejowy który znacznie ułatwia poruszanie.

Bez wątpienia tarcie to jeden z naszych codziennych “przeciwników” z którym możemy walczyć wyżej wymienionymi sposobami.