Wspomnienia niebieskiego mundurka - charakterystyka bohaterów
Uczniowie
Witold Sprężycki – jeden z głównych bohaterów utworu; prymus obalony przez intrygi Ślimackiego; chłopiec obdarzony wyjątkową wrażliwością i wyobraźnią, zafascynowany literaturą, bardzo pomysłowy, a przy tym zabawny; autor niejednego ciekawego pomysłu (np. z chrabąszczami), mimo swojego prymusostwa szanowany i lubiany przez pozostałych uczniów; zdeterminowany i konsekwentny, zafascynowany poezją cierpliwie czekał na zimnie, aby móc tylko zobaczyć przelotnie poetę Władysława Syrokomlę; przykład wytrwałości: długo chorował, ale po powrocie był tak zdeterminowany do nadrobienia zaległości, że zrobił to wyjątkowo szybko i z wielkim sukcesem (dostał nagrodę za wyniki); zdecydowanie chciał się dalej kształcić, a nawet iść na uniwersytet
Bellon (Balonik) – przykład bohatera, który był bardzo zdeterminowany, aby zostać uznanym za wyjątkowego; jego niebezpieczny skok z huśtawki skończył się zwichnięciem ręki.
Bronek Dembowski – przyjaciel Sprężyckiego, bardzo empatyczny, był gotowy dać sobie obciąć nogę, jeśli straciłby ją jego przyjaciel; troskliwy, czuły, dobry
Hefajstos – klasowy artysta specjalizujący się w temperowaniu piór; za swoje usługi pobierał jednak opłaty w postaci bułek, zmarł przed przejściem do czwartej klasy
Konopko – klasowy artysta specjalizujący się w rysowaniu
Karol Kozłowski „Kozioł” – przyjaciel Piotrusia Mieszkowskiego; bardzo uczciwy, honorowy, odważny, lojalny wobec swoich przyjaciół
Księżopolczyk „Zabacuł” – syn ubogiego szlachcica zagrodowego, rozpoczął edukację później niż inni, ponieważ musiał pomagać ojcu w polu, musiał także przerwać naukę z powodu choroby, zmarł, zanim zdążył się na dobre zaprzyjaźnić z pozostałymi uczniami
Kucharzewski – klasowy „olbrzym”, bardzo silny fizycznie, ale miał spore problemy z nauką, dzięki pomocy Wrońskiego i swojej konsekwentnej pracy udało mu się jednak zrobić ogromne postępy; był przy tym bardzo skromny, nagrodę za ratunek udzielony Kozłowi i Mieszkowi przyjął tylko dlatego, by zrobić przyjemność matce
Mosakowski – wyjątkowo silny, ale niezbyt dobry uczeń; nie radził sobie z nauką, nie dostał promocji do drugiej klasy, mimo że bardzo się starał; po Bożym Narodzeniu nie wrócił do szkoły, okazało się, że ojciec postanowił, że Mosakowski musi się ożenić; jego los miał być przestrogą dla leniwych uczniów
Olszewski, Kataryniarz – klasowy artysta specjalizujący się w wykonywaniu piłek; zarabiał na tym pieniądze, wyrabiał również gumy strzelające, z nauką radził sobie jednak różnią; potrzebował aż sześciu lat, aby przejść przez dwie pierwsze klasy, szkołę opuścił w trzeciej klasie
Piotruś Mieszkowski – przyjaciel Kozłowskiego, który zaopiekował się nim na początku, nie potrafił pływać, podczas nauki prawie się utopił
Smoliński – bardzo poczciwy, dobry uczeń, miał przezwisko „Bonuś” lub „Omega”, drugie z nich odnosiło się do przeciągłego wymawiania przez niego ostatniej litery alfabetu greckiego
Ślimacki – syn urzędnika sądowego, bardzo ambitny, chciał być prymusem, dlatego donosił na Sprężyckiego, aby zdyskredytować go w oczach nauczycieli; na koniec roku został przez kolegów obity witkami za swoje skandaliczne zachowanie, ojciec przeniósł go do innego gimnazjum
Welinowicz – wyjątkowo zdolny w kaligrafii, chętnie podpisywał kolegom zeszyty
Wojtek Krystek – syn stolarza, bardzo dobry chłopak, brakowało mu zdolności do nauki, ale wyróżniał się swoją zawziętością; okazało się, że w domu miał tak mało miejsca, że sypiał w trumnie wykonanej przez ojca.
Wroński – jeden z najważniejszych uczniów, ale przy tym zdolny, chętnie dzielił się pomocą; dzięki niemu Kucharzewski skończył rok szkolny z listem pochwalnym.
Nauczyciele
Inspektor „Madej” – zarządzający szkołą, wzbudzał lęk u uczniów, prowadził politykę nakazów, kar cielesnych, nagrody przyznawał tylko, kiedy nie miał już innego wyjścia; jego odejście uczniowie przyjęli z wielką ulgą, nikt nie przejął się jego losem
Inspektor Wiśnicki – nowy nadzorca szkoły, prezentujący zdecydowanie odmienną politykę od swojego poprzednika, próbował dotrzeć do uczniów poprzez edukację, a nie kary; skończył z karami cielesnymi, tępił donosicielstwo, dobrze wpływał na morale wśród całej kadry pedagogicznej
profesor Skowroński – pierwszy nauczyciel języka polskiego, miłośnik poezji XVIII-wiecznej, który nie dotarł jednak do serc uczniowskich, mimo że często pożyczał im książki i miał dla nich wiele sympatii, „ukrywał” przed nimi poezję romantyczną, którą chłopcy w pewnym momencie odkryli samodzielnie
profesor Chrabowski – nowy polonista, młody, uprzejmy, zaangażowany, miłośnik poezji romantycznej, bardzo charyzmatyczny, szybko przekonał do siebie uczniów, którzy na jego lekcjach się skupiali zamiast wygłupiać
profesor Jastrebow – nauczyciel języka rosyjskiego, nie cieszył się sympatią uczniów ani nauczycieli, stale pił mleko, wszystkim stawiał trójki, niczego właściwie nie wymagał
profesor Salamonowicz – bardzo zaangażowany, szczególnie w tępienie niewłaściwych zwyczajów u uczniów to jemu udało się przyłapać chłopców na stancji pani Pórzyckiej, był bezlitosny
