Temat: Fantazja czarnoksiężnika z Krakowa. (temat się nie zmienia – dopisujemy nr lekcji) 1. Zapisujemy w zeszytach i uzupełniamy tabelę odpowiednimi przykładami: Porównanie ballady A. Mickiewicza „Pani Twardowska” i opowieści Jana Adamczewskiego „O Mistrzu Twardowskim”. (Jeśli ktoś nie zdążył na lekcji poniedziałkowej, to uzupełnia tabelę). Podobieństwa Różnice postać pana Twardowskiego; zawarcie paktu z diabłem; postać żony Twardowskiego; spełnianie rozkazów Twardowskiego przez Mefistofelesa; ucieczka Twardowskiego na kogucie na Księżyc; sprowadzenie Twardowskiego do karczmy o nazwie Rzym; rozkaz wyrwania skały i postawienie jej do góry nogami Zapisz wniosek w zeszycie: Autorzy obu tekstów – Adam Mickiewicz i Jan Adamczewski – inspirowali się legendą o panu Twardowskim. Każdy z nich nawiązał do legendy w inny sposób, dlatego zauważamy wiele różnic. 2. Zapisz kilkuzdaniowy opis postaci Twardowskiego oraz Mefistofelesa na podstawie ballady „Pani Twardowska”. Możesz skorzystać z następujących informacji: Twardowski – szlachcic w kontuszu, z karabelą, w butach z cholewami; sprytny; przechytrzył diabła; potrafił robić różne diabelskie sztuczki diabeł – niewysoki, lecz mógł zmieniać swój wzrost; ubrany „z niemiecka”: we fraku, krótkich spodniach, trójgraniastym kapeluszu, ma zakrzywiony nos, kurzą stopę, krogulcze paznokcie. 3. A teraz narysuj w zeszycie postać pani Twardowskiej, której tak bardzo wystraszył się diabeł. Wokół postaci zapisz przymiotniki charakteryzujące jej osobowość. 4. Z tekstu J. Adamczewskiego „O Mistrzu Twardowskim” wypisz wszystkie wyrazy pisane wielką literą. Postaraj się stworzyć z nich kilka zbiorów według zasady, która dotyczy ich pisowni (możesz wykorzystać zapis w ramkach). 5. Zajrzyj do materiałów pod linkiem: https://view.genial.ly/5e859e9759ee3c0df4f39e9b/interactive-image-pani-twardowska i dowiedz się, od czego zależy rytmiczność utworu „Pani Twardowska”. Zapytam o to na lekcji we środę! Uwaga: Przypominam, że w tym tygodniu napiszemy kartkówkę.
Odpowiedzi (0)