1. Oceń prawdziwość zdań i podkreśl właściwą odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 7 pkt)a) Układ przywspółczulny przejmuje kontrolę nad organizmem w warunkach zagrożenia. Prawda/ Fałsz.b) Układ przywspółczulny zwalnia pracę serca. Prawda/ Fałsz.c) Układ współczulny hamuje wydzielanie soku żołądkowego. Prawda/ Fałsz.d) Układ przywspółczulny hamuje przesuwanie pokarmu w jelitach. Prawda/ Fałsz.e) Podczas snu człowiek wykonuje ruchy oddechowe dzięki obwodowemu układowi nerwowemu. Prawda/ Fałsz.f) W organizmie człowieka komórki komunikują się za pomocą impulsów elektrycznych lub substancji chemicznych. Prawda/ Fałsz.g) Efektem działania alkoholu na organizm jest spowolnienie reakcji na bodźce. Prawda/ Fałsz.

2. Podkreśl poprawne zakończenie zdania. ( 1pkt)Neuron, który przewodzi ze skóry informację o obniżeniu temperatury otoczenia, należy doa) centralnego układu nerwowego.b) obwodowego układu nerwowego.c) autonomicznego układu nerwowego.d) somatycznego układu nerwowego.

3. Podkreśl te wyrazy w zdaniach, które są prawdziwe, tka by tekst był prawdziwy( 3pkt)a) Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w rdzeniu kręgowym/ rdzeniu przedłużonym/ korze mózgowej/ móżdżku.b) Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w rdzeniu kręgowym/ rdzeniu przedłużonym/ korze mózgowej/ móżdżku.c) Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w rdzeniu kręgowym/ rdzeniu przedłużonym/ korze mózgowej/ móżdżku

4. Oceń prawdziwość zdań i podkreśl właściwą odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 4pkt)a) Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami. Prawda/ Fałsz.b) Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy. Prawda/ Fałsz.c) Nerwy obwodowego układu nerwowego chroni kostny kanał kręgowy. Prawda/ Fałsz.d) Skupienia wypustek neuronów budują istotę białą kory mózgowej. Prawda/ Fałsz.

5. Uporządkuj struktury chroniące korę mózgową, zaczynając od góry, od struktury leżącej na zewnątrz (używając cyfr od 1-5) ( 3pkt)1. opona pajęcza2. płyn mózgowo-rdzeniowy3. opona miękka4. kości czaszki5. opona twarda

6. Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje. ( 5pkt)Części centralnego układu nerwowegoA kora mózgowaB móżdżekC pień mózguD rdzeń kręgowyFunkcje.1. przejście po równoważni2. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu3. rozpoznawanie zasłyszanej melodii4. utrzymywanie ciśnienia krwi5. oddychanie podczas snu6. pocenie się7. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców8. zapamiętywanie słówek z angielskiego9. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego10 utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach

7. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 4pkt)a) Pocenie się pod wpływem gorąca jest odruchem warunkowym. Prawda/ Fałsz.b) Nerwy rdzeniowe odpowiadają za skurcz mięśni łydki. Prawda/ Fałsz.c) Pocenie się na myśl o klasówce jest odruchem warunkowym. Prawda/ Fałsz.d) Grymas na twarzy to wynik działania nerwów czaszkowych. Prawda/ Fałsz.

8. Przyporządkuj reakcje do odruchów warunkowych lub bezwarunkowych pisząc w tabeli odpowiednie cyfry ( 1-12) ( 6pkt)Odruchy warunkowe............

Odruchy bezwarunkowe............

1. odwracanie się po usłyszeniu niespodzianego hałasu2. odwracanie głowy w prawo i lewo przed przejściem przez ulicę3. wymioty4. odbijanie piłeczki pingpongowej rakietką5. kaszel maskujący zakłopotanie6. gęsia skórka7. mruganie powiek, gdy coś przelatuje w pobliżu oczu8. wydanie okrzyku bólu po zranieniu się9. odwrócenie się po usłyszeniu swojego imienia10. zwężenie źrenicy pod wpływem silnego światła11. utrzymywanie równowagi na rowerze12. kaszel w wyniku zakrztuszenia się

9. Wskaż trzy punkty, które uczestniczą w drodze odruchu warunkowego polegającego na uśmiechaniu się na widok bliskiej osoby : ( 3pkt)a) centralnym układzie nerwowym.b) rdzeniu kręgowym.c) nerwach układu współczulnego.d) układzie nerwowym obwodowym.e) korze mózgowej.

10. Odruch kolanowy jest reakcją na uderzenie młoteczkiem w kolano u spodu rzepki i powoduje gwałtowne wyprostowanie nogi.

Na schemacie w podręczniku na str 183 przedstawiono drogę impulsu nerwowego w odruchu kolanowym.Zaznacz zapis, w którym prawidłowo opisano łuk odruchowy dla tego odruchu (1pkt.)

a) 1 - neuron czuciowy, 2 - neuron pośredniczący, 3 - neuron ruchowy, 5 - receptor, 6 - efektorb) 1 - receptor, 2 - neuron czuciowy, 3 - neuron ruchowy, 4 - efektorc) 1 - receptor, 2 - neuron ruchowy, 3 - neuron czuciowy, 4 - efektor, 5 - neuron kojarzeniowyd) 1 - bodziec, 2 - neuron ruchowy, 3 - neuron czuciowy, 4 - receptor, 5 - efektor

11. Wskaż trzy stwierdzenia, z którymi się zgadzasz. ( 3pkt)a) W ciągu dnia stale wzrasta zmęczenie, dlatego uczyć się można tylko przed południem.b) Przed odrabianiem lekcji trzeba znaleźć czas na spacer, pomoc w domu lub inną czynność, która pozwoli wypocząć umysłowi.c) W trakcie odrabiania lekcji trzeba robić krótkie przerwy.d) Odrabianie lekcji trzeba zacząć od przedmiotów najłatwiejszych, a skończyć na najtrudniejszych.e) Aby zwiększyć skuteczność nauki po południu, po powrocie ze szkoły do domu trzeba zrobić przerwę na odpoczynek.

12. Dowiadujesz się, że masz zastąpić nieobecnego kolegę w odczytaniu sprawozdania na forum szkoły. Uporządkuj (wpisując cyfry od 1 do 8 ) zjawiska zachodzące w Twoim organizmie, będące reakcjami na tę wiadomość. ( 4pkt)

a) informacja o niespodziewanej zmianie nerwem słuchowym wędruje do kory słuchowej mózgub) hormon stresu wywołuje reakcję stresowąc) stosujesz jedną z metod radzenia sobie ze stresemd) do krwi wydzielana jest adrenalina - hormon stresue) mózg ocenia informację jako taką, która wymaga szybkiej mobilizacjif) przygotowujesz się do odczytania sprawozdaniag) uświadamiasz sobie reakcję stresową organizmuh) w korze mózgowej pojawia się decyzja: odmowa wykonania zadania lub podjęcie zadania

13. Oceń prawdziwość zdań opisujących reakcje organizmu na działanie stresorów i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 3pkt)a) Bardzo wysoki poziom adrenaliny zapewnia właściwe warunki do pracy na lekcji. Prawda/ Fałsz.b) Przyspieszony, płytki oddech i szybsze bicie serca to objawy stresu. Prawda/ Fałsz.c) Reakcja stresowa pojawia się w wyniku współdziałania układu hormonalnego i nerwowego. Prawda/ Fałsz.

14. Wskaż 2 skuteczne sposoby radzenia sobie z silnym stresem. ( 2pkt)a) kupienie sobie kolejnej bransoletki, by odwrócić uwagę od problemub) unikanie kontaktów z przyjaciółmi, żeby nie obciążać ich swoimi problemamic) zwierzenie się przyjacielowi i spojrzenie na problem jego oczamid) pochłanianie czekolady dla poprawy nastrojue) wyładowanie złości przez zwymyślanie nielubianego kolegif) spożywanie alkoholu w celu zmniejszenia napięciag) palenie papierosów dla rozluźnieniah)ćwiczenie na siłowni, żeby rozładować napięcie

15. Oceń zakończenia zdania i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 4pkt)Długotrwałe niedosypianiea) może być zrekompensowane przez picie napojów energetyzujących. Prawda/ Fałsz.b) w przypadku zdrowej osoby nie ma większego wpływu na samopoczucie. Prawda/ Fałsz.c) pogłębia zmęczenie i spowalnia reakcje. Prawda/ Fałsz.d) obniża koncentrację i zdolność uczenia się. Prawda/ Fałsz.

16 . Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 4pkt)a) Trzustka jako gruczoł dokrewny wydziela do krwi enzymy trawienne. Prawda/ Fałsz.b) Hormony trzustki trafiają do naczyń krwioobiegu dużego przewodem wyprowadzającym. Prawda/ Fałsz.c) Wydzielane przez trzustkę hormony trafiają z krwią do komórek docelowych. Prawda/ Fałsz.d) Enzymy trawienne trzustki trafiają do jelita. Prawda/ Fałsz.17. Wskaż miejsca, w których może się znajdować hormon tarczycy - tyroksyna. ( 2pkt)a) krewb) podwzgórzec) tarczycad) pote) mięsień18. Wymień substancje, które mogą być wydzielane przez trzustkę.( 1pkt)a) enzymy trawienneb) witaminyc) hormonyd) przeciwciała19. Obniżenie tempa przemiany materii następuje w przypadku ( 1pkt)a) zbyt wysokiego poziomu hormonu wzrostu spowodowanego niedoczynnością przysadki mózgowej.b) zbyt niskiego poziomu insuliny związanego z niedoczynnością trzustki.c) zbyt niskiego poziomu tyroksyny związanego z niedoczynnością tarczycy.d) zbyt wysokiego poziomu adrenaliny związanego z nadczynnością nadnerczy.20.Połącz nazwy hormonów z opisami ich funkcji. ( 4pkt)Hormony1. testosteron 2. insulina 3. glukagon 4. hormon wzrostu Funkcjea) zwiększanie zawartości glukozy we krwib) wzrost i rozwój mięśnic) wydłużanie kościd) odkładanie glikogenu w wątrobie

21. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz. ( 3pkt)a) Testosteron stosowany jako środek anaboliczny (doping) upośledza czynności wielu narządów w organizmie.b) Terapia hormonalna uzupełnia fizjologiczne zapotrzebowanie organizmu na dany hormon.c) Zażywanie leków hormonalnych wymaga ścisłej kontroli lekarskiej.

Odpowiedzi (0)

Potrzebujesz pomocy?

Genetyka (Biologia)

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2021 Wszystkie prawa zastrzeżone.