Elektrolitem jest?

Odpowiedzi (2)

zajentyasasas 24.04.2020 18:23

Zgłoś

ektrolity niezbędne w organizmie to jony soli: sód, potas, wapń i magnez. Są to mocne elektrolity, czyli całkowicie rozpuszczalne w płynach. Dostarczamy je organizmowi wraz z wodą i innymi płynami oraz z pożywieniem. Sód to składnik soli. Potas znajduje się w pomidorach, ziemniakach, bananach, awokado, kiwi, grejpfrutach, w suszonych morelach i figach. Wapń dostarczamy wraz z mlekiem i jego przetworami, z sardynkami, roślinami strączkowymi i pieczywem razowym. Magnez zawarty jest w kakao, czekoladzie, orzechach laskowych, płatkach owsianych i kaszy gryczanej.
Jaka jest rola elektrolitów?

Od obecności elektrolitów zależy gospodarka wodna organizmu. Ponieważ są naładowane dodatnio lub ujemnie, przyciągają cząsteczki wody, która jest rozprowadzona po całym organizmie. Poza tym elektrolity umożliwiają przewodzenie impulsów nerwowych niezbędnych do funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Niezbędne są też mięśniom, w tym sercu, bo wpływają na ich funkcjonowanie (skurcze i rozkurcze).
Jakie skutki powoduje niedobór elektrolitów?

Niedobory elektrolitów są spowodowane przez:

wysiłek fizyczny (ciężka praca, sport), kiedy to organizm intensywnie się poci,
biegunki i wymioty,
picie zbyt małej ilości płynów,
rygorystyczna dietę,
choroby przebiegające z wysoką gorączką
zażywanie leków moczopędnych i przeczyszczających.

Skutkami niedoborów są:

drżenie i kurcze mięśni,
obrzęki,
biegunki lub zaparcia,
senność, brak energii, złe samopoczucie.

W poważniejszych przypadkach także: omdlenia, konwulsje, zaburzenia pracy serca (arytmia), łamliwość kości a nawet paraliż.

Szczególnie ważne są elektrolity dla dzieci. Ich niedobory szybko doprowadzają do odwodnienia.

Czytaj więcej na https://www.bryk.pl/pytania/pozostale/ekologia/2906-elektrolitem-jest.html#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=other

0
0

julix2020 24.04.2020 09:51

Zgłoś

ektrolity niezbędne w organizmie to jony soli: sód, potas, wapń i magnez. Są to mocne elektrolity, czyli całkowicie rozpuszczalne w płynach. Dostarczamy je organizmowi wraz z wodą i innymi płynami oraz z pożywieniem. Sód to składnik soli. Potas znajduje się w pomidorach, ziemniakach, bananach, awokado, kiwi, grejpfrutach, w suszonych morelach i figach. Wapń dostarczamy wraz z mlekiem i jego przetworami, z sardynkami, roślinami strączkowymi i pieczywem razowym. Magnez zawarty jest w kakao, czekoladzie, orzechach laskowych, płatkach owsianych i kaszy gryczanej.
Jaka jest rola elektrolitów?

Od obecności elektrolitów zależy gospodarka wodna organizmu. Ponieważ są naładowane dodatnio lub ujemnie, przyciągają cząsteczki wody, która jest rozprowadzona po całym organizmie. Poza tym elektrolity umożliwiają przewodzenie impulsów nerwowych niezbędnych do funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Niezbędne są też mięśniom, w tym sercu, bo wpływają na ich funkcjonowanie (skurcze i rozkurcze).
Jakie skutki powoduje niedobór elektrolitów?

Niedobory elektrolitów są spowodowane przez:

wysiłek fizyczny (ciężka praca, sport), kiedy to organizm intensywnie się poci,
biegunki i wymioty,
picie zbyt małej ilości płynów,
rygorystyczna dietę,
choroby przebiegające z wysoką gorączką
zażywanie leków moczopędnych i przeczyszczających.

Skutkami niedoborów są:

drżenie i kurcze mięśni,
obrzęki,
biegunki lub zaparcia,
senność, brak energii, złe samopoczucie.

W poważniejszych przypadkach także: omdlenia, konwulsje, zaburzenia pracy serca (arytmia), łamliwość kości a nawet paraliż.

Szczególnie ważne są elektrolity dla dzieci. Ich niedobory szybko doprowadzają do odwodnienia.

0
0

Potrzebujesz pomocy?

Ekologia (Pozostałe)

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Prywatność. Copyright: INTERIA.PL 1999-2021 Wszystkie prawa zastrzeżone.