Wybierz przedmiot
Wybierz, czego potrzebujesz
1. Na podstawie pierwszych trzydziestu wersów fragmentu Pana Tadeusza przedstaw stosunek szlachty zaściankowej do chłopów.
2. Co powinno łączyć obie warstwy społeczne, a co je dzieli?
3.Scharakteryzuj sytuację majątkową i polityczną szlachty zebranej w karczmie
4. Na podstawie dotychczasowych ustaleń podsumuj sytuację stanu szlacheckiego ukazaną w poemacie.
5.Określ,za jakimi dawnymi wartościami tęskni szlachta
6. Wytłumacz, czego dotyczy dyskusją między szlachtą. Na czym polega absurdalność tego sporu?
7.Wskaż autoironię wypowiedzi narratora a analizowanym fragmencie . Określ przyczyny i funkcję tej autoironii.
8. Na podstawie reakcji Sędziego (wersy 31.-35.) ustal przyjmowaną przez niego hierarchię wartości.
9. Scharakteryzuj Sędziego jako przyszłego przywódcę powstania. Zwróć uwagę na niezamierzone efekty humorystyczne obecne w jego wypowiedzi.
10. Wskaż przejawy megalomanii w postawach bohaterów.
11. Przedstaw argumenty księdza Robaka, które mają skłonić Sędziego do zgody z Hrabią.
12. Jakie cechy łączą Sędziego z ogółem szlachty?
13. Opisz sytuacje przedstawione w wersach 51.-62.
14. O czym świadczy postępowanie ,,stronników Sopliców'' i Hrabiego?
15. W wersach 51-58. wskaż środki poetyckie, za pomocą których narrator ukazuje, że"tam jeszcze więcej zamieszania"
16. Oceń postawy bohaterów poematu prowadzące do bitwy. Uogólnij tę ocenę, odnosząc ją do wybranych wydarzeń z histori Polski .
Lektury (Język polski)
Pytania
Polecamy na dziś
Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.
Odpowiedzi (0)