AGRESJA, to „wroga, napastliwa postawa lub zachowanie się względem kogoś lub czegoś”. Słownik Współczesnego Języka Polskiego.
TRZY GŁÓWNE TEORIE WYJAŚNIAJĄCE ŹRÓDŁO AGRESJI:
- Teoria instynktów, mówi nam, że agresja jest instynktem wrodzonym i że człowiek z natury zachowuje się agresywnie i stosuje przemoc.
- Teoria frustracji, według której przyczyną zachowań agresywnych jest przeżywana frustracja, będąca wynikiem zablokowania zaspokojenia potrzeb.
- Teoria społecznego uczenia się mówi nam, że ludzie uczą się zachowań agresywnych bądź przez własne, bezpośrednie doświadczenie, bądź przez naśladownictwo.
FORMY AGRESJI:
AGRESJA FIZYCZNA
- Instrumentalna (mamy do czynienia wtedy, gdy agresor chce zdobyć lub osiągnąć jakiś cel).
- Emocjonalna (gdy dziecko przeżywa lęk lub złość).
PRZYKŁADY AGRESJI FIZYCZNEJ:
- bójki pomiędzy uczniami,
- uderzanie (pięścią),
- kopanie,
- potrząsanie,
- duszenie,
- przypalanie,
- strzelanie,
- spoliczkowanie,
- dawanie klapsa,
- „pacnięcie” kogoś,
- ataki na nauczycieli,
- napastowanie seksualne,
- pchnięcie nożem, itp. ostrymi przedmiotami.
Agresja słowna czyli wypowiedzi agresywne, mające wyrządzić przykrość lub szkodę danej osobie. Mogą być kierowane wprost do osoby będącej przedmiotem agresji i występować w jej obecności (agresja słowna bezpośrednia) lub do osób trzecich w sytuacjach, w których nie uczestniczy osoba będąca przedmiotem agresji (agresja słowna pośrednia).
PRZYKŁADY AGRESJI SŁOWNEJ:
- grożenie biciem
- napastliwe wypowiedzi – atak słowny
- straszenie, groźby
- przezywanie, przekleństwa, ordynarne odzywki, wulgaryzmy
- obmawianie
- kłótnie
- grożenie skarżeniem
- atak na charakter osoby
- obrzucanie wyzwiskami
- niewerbalne symbole (Robienie uwłaczających min.)
- uszczypliwość lub kpiny
- atak na kompetencje („Jak możesz być taki głupi?)
- atak na pochodzenie („Jesteś taką samą ofiarą życiową jak twój ojciec”)
- atak na wygląd fizyczny („Czy zawsze musisz wyglądać jak niechluj?”)
- oszczercze porównanie („Z ciebie nigdy nic nie będzie”)
- dokuczanie
- ubliżanie i przeklinanie
- ośmieszanie
DLACZEGO DZIECI ZACHOWUJĄ SIĘ AGRESYWNIE?
Na powstawanie zachowań agresywnych ważny wpływ ma otoczenie. Dzieje się tak gdy:
- dzieci często mają do czynienia z agresją i przemocą w rodzinie,
- w rodzinie obserwowany jest brak zainteresowania sprawami dziecka.
Wyraża się to poprzez:
- brak ciepła rodzinnego, chłód emocjonalny rodziców wobec dziecka, przede wszystkim w pierwszych latach jego życia,
- brak jasno wyznaczonych granic - jak dziecku wolno się zachować, a jak nie wobec rodziców, rodzeństwa, rówieśników i innych dorosłych,
- brak reakcji ze strony rodziców w rozpoznawaniu i akceptowaniu zachowań dziecięcych,
- w rodzinie często używa się agresji i przemocy w stosunku do dzieci.
INNE POWODY ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY:
- Słabo rozwinięta samokontrola własnych emocji. Dzieci mają ogromne kłopoty,
- Nie radzą sobie z lękiem, strachem, poczuciem krzywdy lub winy. Nie potrafią przewidzieć swoich reakcji emocjonalnych, nie kontrolują swoich zachowań,
- Wzory zachowań agresywnych. Zapewniają one odnoszenie sukcesów i są dla nich wynagradzające,
- Używanie alkoholu i narkotyków. Alkohol powoduje wzrost zachowań agresywnych, ponieważ obniża kontrolę i ogranicza właściwą ocenę sytuacji. Używanie różnych narkotyków wiąże się również z zachowaniami agresywnymi,
- Oglądanie aktów przemocy w domu,w filmach,na ulicach itp. wpływa na uczenie się przez dzieci agresywnych zachowań.
PRZYCZYNY AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY:
- Frustracja wynikająca z braku dobrego kontaktu z dorosłymi lub agresja z ich strony,
- Niskie poczucie własnej wartości, połączone z dużą ilością otrzymywanych przez nich negatywnych komunikatów od dorosłych,
- Modelowanie zachowań agresywnych w mediach, subkulturach, rodzinach,
- Brak jasnych i przestrzeganych reguł życia szkolnego,
- Mała umiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i negatywnych uczuć, a zwłaszcza złości,
- Brak umiejętności konstruktywnego rozwiązania sytuacji konfliktowych,
- Frustracja spowodowana brakiem perspektyw życiowych,
- Zbyt rzadko wykorzystywane umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych przez nauczycieli i rodziców,
- Niewłaściwe sposoby komunikowania się z uczniami, powodujące ich agresję (poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie lub niezauważanie osiągnięć),
- Nieumiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i trudnych uczuć,
- Nieskuteczne rozładowywanie napięć podczas lekcji (nastawienie na szybki skutek, bez uwzględnienia przyczyn i warunków).
RODZINA A ZACHOWANIA AGRESYWNE.
Dzieci, które czują się bezpieczne w swoich relacjach z rodzicami, są mniej agresywne i lepiej radzą sobie z emocjami. Gdy otacza się je miłością i zainteresowaniem,mają znacznie mniej powodów do agresji i wrogości.
Uciekają się do niej wtedy, gdy się boją, gdy są osamotnione, pełne rozterek lub gdy mają silną potrzebę akceptacji bądź zwrócenia na siebie uwagi.
OZNAKI STOSOWANEJ PRZEMOCY.
- zwiększone poczucie lęku (niepokoju)
- zwiększone poczucie strachu
- nastrój przygnębienia
- zmniejszona energia
- wzrost braku zaufania
- zakłócenia snu
- zakłócenia apetytu
- osłabienie poznawczego funkcjonowania
- wzmocnienie uczucia wrogości
CECHY POTENCJALNEJ OFIARY:
- niska aktywność fizyczna
- wysoki poziom niepokoju
- niska samoocena
- wrażliwość
- ostrożność (postępowania) działania
- małe grono przyjaciół lub ich brak
- brak poczucia bezpieczeństwa
Zachowanie potencjalnego agresora:
- wykazują dużą aktywność i energię, chcąc panować nad otoczeniem, podporządkować je sobie i czerpać z tego satysfakcję,
- czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy. Ofiary muszą dostarczać im np.: papierosy, alkohol, pieniądze i inne rzeczy mające dla nich wartość,
CECHY POTENCJALNEGO SPRAWCY, TYRANA:
- dokuczaja, ale głównie kieruje swoje zachowanie do słabszych, bezbronnych kolegów,
- lubi dominować i podporządkowywać sobie innych,
- jest sprawny i zręczny,
- łatwo się denerwuje i wybucha agresją,
- nie potrafi radzić sobie z trudnościami i przeciwnościami,
- często jest nastawione na nie,
- ma trudności z przestrzeganiem ogólnie przyjętych norm i zasad społecznych,
- ma zwykle małe lub żadne poczucie winy,
- wobec ofiar brakuje mu zrozumienia,współczucia,empatii czy sympatii,
- łatwo kontaktuje się z otoczeniem,
- umie sprytnie wybrnąć z sytuacji,np.stosując oskarżenia,
- potrafi udawać,
- czerpie korzyści materialne i psychiczne ze swojej przemocy,
- wobec dorosłych może być agresywny lub fałszywie ugrzeczniony,
- wcześnie prezentuje zachowania antyspołeczne,takie jak: kradzieże, wandalizm,picie alkoholu.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE, ABY UNIKNĄĆ WYCHOWANIA PRZYSZŁEGO/POTENCJALNEGO "AGRESORA"?
- Mądrze kochać swoje dzieci,
- Określić jasne i zrozumiałe relacje w domu,
- Określić granice dyscypliny,
- Być konsekwentnym w egzekwowaniu wspólnie ustalonych reguł postępowania,
- Stosować konsekwentncję w procesie wychowawczym,
- Kształtować obraz świata, w którym dla osiągnięcia celu nie trzeba uciekać się do agresji, kształtować obraz świata, w którym gardzi się przemocą,
- Dbać o rozwijanie zainteresowań, budzenie pasji, umiejętne organizowanie czasu wolnego.
- Rozwijać kompetencje społeczne, uczyć asertywności, tolerancji i empatii,
- Tworzyć warunki do rozwoju poprzez możliwość aktywności, samodzielności, rozmowy i aktywnego słuchania,
- Okazywać szacunek i zaufanie dziecku,
- Tworzyć atmosferę życzliwości i przychylności
- Prezentować wzory prospołecznych zachowań w sytuacjach konfliktowych (modelowanie).
A co robimy my…?
Im więcej pomożemy dzieciom i młodzieży w zakresie zapobiegania i kontrolowania agresji,tym społeczeństwo nasze będzie zdrowsze psychicznie, wrażliwsze na potrzeby drugiego człowieka, będzie więcej uśmiechów na co dzień, a przez to znacznie łatwiej poradzimy sobie z codziennymi problemami.
Opracował:
Waclaw
Komentarze (0)