Bajki robotów - „Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła”

Stanisław Lem

10

Dodaj do listy

Streszczenie

Król Kybery był rozmiłowany w sztuce wojennej, a także w cybernetyce. Połączył swoje zainteresowania i jego podziemne zbrojownie wypełnione były cyberbronią: cyberarmatami, cyberkaemami oraz strategiczną maszyną cyfrową o niezwykłej wprost waleczności. Oprócz tego, całe jego królestwo słynęło z maszyn myślących.

Przyroda również była udoskonalona cybernetycznie. W cybergajach latały cybermuchy i cyberosy, w rzekach można było spotkać cyberraki.

Poleander był jednak bardzo nieszczęśliwy, ponieważ nie miał z kim walczyć. Rozkazał swym inżynierom, by budowali sztucznych napastników, z którymi wiódł zwycięskie bitwy. Ludność zamieszkująca Kyberę była z tego powodu niezadowolona, przemarsze cyberwrogów i wojenne potyczki przyczyniały się do zniszczeń w okolicznych osadach.

Wkrótce królowi znudziły się gry wojenne na własnej planecie. Marzył o kosmicznych wojnach. Nałożył na swych poddanych wielkie podatki, by zdobyć fundusze na realizację nowej zachcianki. Inżynierowie zbudowali na Księżycu wspaniałą maszynę cyfrową, zdolną do tworzenia wojska i broni. Pewnego razu król chciał ją wypróbować. Wysłał rozkaz telegraficznie - wykonać elektroskok. Niestety, zniekształcono treść depeszy i maszyna zrobiła elektrosmoka. Ten zaś pochłonął ją i stał się dla króla groźnym przeciwnikiem. Co więcej, smok Smok T. M. Jansson Opowiadania z Doliny Muminków, bohater epizodyczny; ostatni smok na świecie. Jest niewielki, mniejszy od pudełka zapałek. Ma złoty kolor, tylko łapki, głowa i ogon są ... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - gimnazjum pożerał po kawałku Księżyc i przerabiał go na własne ciało. Poleander wpadł w panikę. Udał się po ratunek do starej maszyny cyfrowej, która była w pałacowych podziemiach. Błagał ją o pomoc.

Mądra maszyna postanowiła użyć podstępu w celu zniszczenia smoka. Nakazała mu, by wykonał trzy Trzy Trójka symbolizuje Boga, bóstwo, świętość, trójcę, sacrum, harmonię, siłę, Słońce, owocowanie, wzrost, rozwój, medytację, szczęście, świadomość.
W różnych kulturach liczbę ...
Czytaj dalej Słownik symboli literackich
operacje matematyczne - dzielenie, pierwiastkowanie i odejmowanie na sobie samym. Z elektrosmoka zostało zero. Król był uszczęśliwiony.

Wtedy maszyna zwróciła się przeciw niemu. Postanowiła przemienić się w elektrosmoka, wypędzić króla i objąć władzę w królestwie. Na szczęście była już stara. Pomieszała programy. Zamiast w elektrosmoka zamieniła się w elektrosmołę.

Król przeżył bardzo to doświadczenie i zmienił swoje postępowanie. Zrezygnował z wojen, zajął się cybernetyką cywilną.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.

Polityka Cookies. Copyright: INTERIA.PL 1999-2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.