Spis treści:

Czym jest autyzm cyfrowy? 

Autyzm cyfrowy – choć mogłaby na to skazywać jego nazwa – nie jest zaburzeniem, które diagnozuje lekarz, jak ma to miejsce w przypadku spektrum autyzmu. Nie ma też większego związku z samym autyzmem, choć niektóre objawy mogą go przypominać. Jest to po prostu potoczna nazwa zespołu objawów, które dotyczą coraz większej grupy osób, i są skutkiem spędzania zbyt dużej ilości czasu przed urządzeniami cyfrowymi.  

Osoby, które większość dnia wpatrują się w ekrany, coraz częściej odczuwają znaczne pogorszenie stanu psychicznego oraz spadek funkcji poznawczych, co może wskazywać właśnie na doświadczanie autyzmu cyfrowego.

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z biologii? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Skąd się bierze autyzm cyfrowy?

Korzystając z urządzeń cyfrowych, dostarczamy swojemu mózgowi tak dużo informacji i bodźców, że do ich przetworzenia potrzebuje on wielkiego wysiłku poznawczego, dlatego tej wykorzystanej energii zaczyna później brakować na inne zadania. Choć wydaje nam się, że gdy z nudów „scrollujemy” ekran telefonu bez celu, nie za bardzo się w to angażujemy, nie pochłania to naszej energii, a nawet nas relaksuje, to prawda jest zupełnie inna – nasz mózg wykonuje wówczas ciężką pracę, z którą niekiedy nie może sobie poradzić.  

Naukowcy twierdzą nawet, że kilka godzin spędzonych przez ekranem pochłania tyle energii, co przeczytanie całej książki, którą zwykle czytamy przecież przez kilka dni, a nawet tygodni. Czytanie zresztą daje nam korzyści w postaci ćwiczenia mózgu, rozwoju wyobraźni czy wzbogacania słownictwa, natomiast większość wiadomości, które widzimy w ciągu dnia na urządzeniach cyfrowych, nie pozostaje nam na dłużej w głowie. Zwykle są to też zresztą obrazy, które dają nam gotowe odpowiedzi, więc nie zmuszają naszego mózgu do analizowania czy twórczego przetwarzania informacji. 

Przeczytaj również: Nomofobia i phubbing. To coraz powszechniejsze wśród nastolatków zjawiska

Objawy autyzmu cyfrowego

Do objawów autyzmu cyfrowego możemy zaliczyć przede wszystkim:

  • przemęczenie, szczególnie psychiczne, z powodu którego rezygnujemy z aktywności poza szkołą czy pracą;
  • problemy z koncentracją, przez które trudno nam się skupić na nauce, pracy, a nawet na kontaktach z ludźmi czy codziennych czynnościach;
  • problemy z zapamiętywaniem informacji;
  • zmniejszenie kreatywności;
  • pogorszenie się relacji z ludźmi i izolacja, ponieważ zamiast podtrzymywać kontakty, spędzamy zbyt dużo czasu w sieci lub nie mamy już energii na takie spotkania;
  • poczucie bycia starszym niż się jest ze względu na zmęczenie i zdemotywowanie;
  • pogorszenie stanu psychicznego.

U dzieci objawami autyzmu cyfrowego mogą być również trudności w nauce, niemożność skupienia uwagi na dłużej, nadpobudliwość, drażliwość, a nawet opóźnienie w rozwoju mowy lub ogólnym rozwoju.

autyzm cyfrowy2
Jeśli często i długo korzystamy z urządzeń cyfrowych, odczuwamy zmęczenie, które jest objawem autyzmu cyfrowego /123RF/PICSEL


Przeczytaj również: Młodzież wciąż sięga po papierosy. Problem dotyczy także szkół

Profilaktyka autyzmu cyfrowego

W dzisiejszych czasach całkowite zrezygnowanie z używania technologii cyfrowych nie jest możliwe, szczególnie jeśli pracuje się głównie przy komputerze. Można jednak starać się zachowywać higienę cyfrową na tyle, na ile to możliwe, by nie doświadczać autyzmu cyfrowego. Co zatem powinno się robić?

  • Znaleźć lub rozwijać hobby albo inną aktywność niezwiązaną ze spędzaniem czasu przed ekranem.
  • Obcować z przyrodą lub aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu.
  • Częściej spotykać się z rodziną lub przyjaciółmi.
  • Ćwiczyć mózg poprzez czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek, układanie puzzli.
  • Zrezygnować z tych aplikacji na smartfonie, które pochłaniają nam czas, a nie są nam koniecznie potrzebne.
  • Kontrolować czas, który spędzamy przed ekranem telefonu lub ustawić sobie dzienne limity na poszczególne aplikacje.
  • W razie problemów z samodzielnym zastosowaniem się do tych wskazówek – skonsultować się z psychologiem.

Przeczytaj również: Edukacja domowa była znana w historii. Nie tylko dzieci celebrytów w home schooling

Ile czasu mogą spędzać przed ekranem dzieci?

Objawów autyzmu cyfrowego doświadcza wielu dorosłych, natomiast częste korzystanie z ekranów może szczególnie negatywnie wpływać na dzieci, których układ nerwowy nie jest jeszcze do końca ukształtowany. Niestety przez to, że rodzice nie kontrolują czasu, który ich pociechy spędzają przed ekranami, coraz częściej zdarza się, że objawy autyzmu cyfrowego są widoczne nawet u kilkulatków.

W związku z tym Amerykańska Akademia Pediatryczna opublikowała zalecenia dotyczące tego, ile dziennie mogą spędzać przed ekranami dzieci w różnym wieku, by nie miało to negatywnych skutków dla ich rozwoju. Według tych zaleceń:

  • dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć kontaktu z ekranami;
  • w wieku 2–6 lat – 20 minut dziennie;
  • w wieku 6–12 lat – 1-2 godzin dziennie;
  • w wieku powyżej 12 lat – 2-3 godziny.

Ponadto treści oglądane przez dzieci powinny być dostosowane do ich wieku i kontrolowane przez rodziców.

Źródło: psychomedic.pl, badamydzieci.pl, psychiatria-dziecieca.pl, bryk.pl

Oprac.: Redakcja

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników z biologii znajdziesz tutaj:

Biologia – rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń

Odpowiedzi do zadań z podręcznika z biologii

Ćwiczenia z wyjaśnieniami – podręczniki z biologii