Dodaj do listy

Niccolo Paganini.

Urodził się 27. października 1782 roku w Genui. Zmarł 27.maja 1840 roku w Nicei. Był najwybitniejszym wirtuozem skrzypiec swojego czasu. Lekcje gry zaczynał od mandoliny. Dopiero później rozpoczął naukę gry na skrzypcach- u G.Costy, kapelmistrza katedry w Genui. Pierwsze publiczne występy Paganiniego miały miejsce w 1794 roku. Przez pewien czas pobierał lekcje gry skrzypcowej u A. Rollego w Parmie. Pierwszym nauczycielem kompozycji Paganiniego był natomiast G.Ghiretti.

W roku 1801 Paganini przeprowadził się do Lucca. Tam w latach 1805- 1809 pełnił funkcję skrzypka i kapelmistrza na dworze księżnej E. Baciochi, siostry Napoleona Bonapartre. Niektórzy uważali go za ucieleśnienie mocy piekielnych z powodu nieprzeciętnej biegłości jego gry.

W roku 1829 przybył do Warszawy. Spotkał się tu z Karolem Lipińskim. Ich pojedynek skrzypcowy szeroko opisywany był przez lokalną prasę.

Lata 1833- 1834 spędził w Paryżu. Zamówił wówczas u Berlioza "Harolda w Italii". W tym czasie przyjął też swojego jedynego ucznia- Apolinarego Kątskiego.

Wyjątkowy talent Paganiniego przyczynił się do owiania legendą jego postaci.

Jako skrzypek- wirtuoz i kompozytor Paganini komponował utwory o wysokim stopniu trudności technicznej. Wykorzystywał w nich dwudźwięki, akordy, szybkie pochody, figuracje. Wykonywał wyłącznie własne utwory. Wśród nich największe znaczenie mają dwadzieścia cztery Cztery Liczba cztery symbolizuje wszechświat materialny, cztery pory roku, cztery strony świata, cztery kwadry księżyca, cztery wiatry, cztery wieki ludzkości, cztery rzeki Hadesu, cztery konie Apokalipsy,... Czytaj dalej Słownik symboli literackich Kaprysy op. 1 na skrzypce solo. Powstały one około roku 1805. Sześć spośród nich doczekało się transkrypcji fortepianowych, które sporządzili F.Liszt i R. Schumann. Wśród pozostałych kompozycji na uwagę zasługują:

  • sześć koncertów skrzypcowych;
  • liczne cykle wariacji, najczęściej ich tematy pochodzą z oper, np. "I palpiti" op.13 na temat z opery Rossiniego: "Tancredi".

Również jego utwory niejednokrotnie stanowiły inspirację dla innych kompozytorów. Szczególnie temat z Kaprysu a-moll nr 24 często stanowił punkt wyjścia dla wariacji. Posłużyli się nim chociażby: Brahms, w swoich Wariacjach op. 35, Pachmaninow w "Rapsodii na temat Paganiniego" przeznaczonej na fortepian i orkiestrę, Lutosławski w "Wariacjach na temat Paganiniego" napisanej na dwa fortepiany.

W hołdzie dla kompozytora i wybitnego instrumentalisty corocznie począwszy od 1954 roku odbywa się w Genui Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Nicolo Paganiniego.