Dodaj do listy

Rodzaje komizmu w utworach Moliera. Jaki jest twój stosunek to problemów poruszanych przez tego wybitnego komediopisarza

Molier to pseudonim sceniczny Jana Baptysty Poquelina . Jest on jednym z największych francuskich XVII-wiecznych pisarzy. Urodził się 15 stycznia 1622 roku. Skończył studia w Paryżu. Stworzył w 1644 roku wspólnie z Magdaleną Bejart własny teatr noszący nazwę "Znakomity Teatr" ("Illustre Teatre").

W roku 1653 r. Molier osiąga triumf autorski. Wystawia swoją pierwszą komedią pt. "Wartogłów".

Utwór ten poprzez werwę , humor objawia niepospolite zalety molierowskiego pióra.

Następny utwór wystawiony w roku 1659 "Pocieszne wykwintnisie" zyskuje ogromne powodzenie i przynosi Molierowi sympatię Ludwika XVI. Sympatia płynąca ze strony króla pozwala mu na swobodne wypowiadanie się w swych sztukach. Życie Moliera wypełniała walka i ciężka praca. Molier był nie tylko dyrektorem swojej trupy, ale także aktorem i autorem wielu komedii.

Niestety z biegiem lat zdrowie Zdrowie stan pełnej sprawności fizycznej, psychicznej i społecznej. Z fizjologicznego punktu widzenia zdrowie jest to pełna zdolność organizmu do utrzymania równowagi między nim i środowiskiem zewnętrznym,... Czytaj dalej Słownik biologiczny komediopisarza zaczęło się pogarszać. Molier zmarł w wieku 51 lat , dnia 17 lutego 1673 r. Grób jego znajduje się na cmentarzu św. Józefa w Paryżu.

Moliera uważa się za wspaniałego twórcę komedii, mimo że zakończenia niektórych sztuk często uznawane były za sztuczne. Interesowały go przede wszystkim charaktery ludzkie.

Bohaterowie jego sztuk to głownie przedstawicie XVII wieku. Posiadają one także rysy powszechne.

Molier w swych komediach przedstawia prawdziwe życie, ale także bawi. Wyolbrzymia nawet najdrobniejsze elementy komiczne, które kryją się w rzeczywistości. Język Moliera to prawdziwy język teatru. Jest to język żywy, bogaty, zindywidualizowany. Osobowość autora staje się bowiem niedostrzegalna.

Molier był twórcą komedii. Oto przykłady najważniejszych z nich :

- "Wartogłów"(1653)

- "Zwady miłosne" (1656)

- "Pocieszne wykwintnisie" (1659)

- "Rogacz z urojenia" (1660)

- "Natręty" (1661)

- "Szkoła mężów" (1661)

- "Szkoła żon" (1662)

- "Improwizacja w Wersalu" (1663)

- "Świętoszek" (1664)

- "Don Juan" (1665)

- "Lekarz mimo woli" (1666)

- "Mizantrop" (1666)

- "Grzegorz Dyndała" (1668)

- "Skąpiec" (1669)

- "Mieszczanin szlachcicem" (1670)

- "Uczone białogłowy" (1672)

- "Chory z urojenia" (1673)

Streszczenie komedii Moliera pt. "Świętoszek".

Główny bohater Bohater T. Różewicz Kartoteka, bohater główny; należy do pokolenia Kolumbów
Wygląd: Brak informacji w utworze, bohater niczym się nie wyróżnia, nie ma cech szczególnych, jest zwykły, przeciętny,...
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum
komedii Orgon Orgon Molier Świętoszek, bohater komedii; jest ofiarą Tartuffe'a, ale nie tylko konwencjonalną, bierną, wykorzystywaną i oszukiwaną postacią. Orgon jest indywidualnością, której postępowanie jest... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum ma dwoje dzieci. Są nimi Damisa i Marianna. Jego druga żona ma na imię Elmira. Szczęcie rodzinne burzy Orgon i jego matka Matka B. Schulz Sklepy cynamonowe, bohaterka epizodyczna; jest w opowieści prawie nieobecna. Narrator nie zwraca na nią uwagi, nie dba o nią. Notuje jedynie, że wciąż się czesała lub leżała w salonie... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum pani Pernelle. Darzą oni bowiem bałwochwalczą przyjaźnią niejakiego Tartuffea. Uważają go niemal za człowieka świętego.

Dla pozostałych członków Damisa, Marianny, Elmiry, Kleanta (brata Elmiry) i służącej Doryny Tartuffe jest po prostu obłudnikiem. Tartuffe ma ich zdaniem "bluźnierczą i oszukańczą minę". Nie przypomina im ona wcale cnót ludzi prawdziwie pobożnych.

Orgon chce wydać swoją córkę Mariannę za Tartuffa . Nie zważa na to, że Marianna Marianna Molier Skąpiec, bohaterka drugoplanowa; córka Tomasza d'Alburci, siostra Walerego, ukochana Kleanta, mieszka z matką naprzeciwko domu Harpagona. Młody zalotnik (Kleant) bardzo jej się podoba, ale... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum zaręczona jest już z Walerym. Podstęp Elmiry, która usiłuje odwieść Tartuffa od zamiaru ślubu z Marianną, udowadnia dwulicowość "świętego człowieka" i zaślepienie Orgona.

Tartuffe nie zauważywszy podstępu i korzystając z tego, że pozostał sam na sam z młodą kobietą, wyznaje jej w słowach pozornie pełnych mistycyzmu miłość. Orgonowi opowiada o tym wszystkim Damis, który przypadkowo usłyszał rozmowę między macochą a przyjacielem ojca. Orgon nie wierzy synowi . Wypędza go z domu i zapisuje w darowiźnie wszystkie swoje dobra "Świętoszkowi". Dopiero drugi zręcznie sprowokowany przez Elmirę i ponowne wyznanie miłości w obecności Orgona ukrytego pod stołem, otwiera Orgonowi wreszcie oczy.

Wściekły chce wypędzić obłudnego przyjaciela ze swego domu. Nie jest to jednak możliwe bo dom według darowizny należy się jemu. Ponadto Tartuffe oznajmia mu, że ma w swoim posiadaniu kompromitujące papiery polityczne, które Orgon mu oddał kiedyś na przechowanie. Z pomocą Orgonowi przychodzi król, który nienawidzi podstępów. Urzędnik aresztuje Tartuffa demaskując w nim zbrodniarza poszukiwanego przez sprawiedliwość. Utwór kończy się "happy endem" . Król ze względu na dawne zasługi wybacza Orgonowi , a Marianna poślubia Walerego.

"Świętoszek" posiada cechy komedii charakterów i komedii intrygi. Molier zaatakował w swym dziele fałsz, obłudę i fanatyzm religijny. Komedia Komedia druga (obok tragedii) forma dramatu, znana od starożytności. Miała charakter sztuki politycznej, posługując się komizmem atakowała wybranych polityków, zajmowała się aktualnymi wydarzeniami politycznymi.... Czytaj dalej Słownik historyczny Moliera ma charakter uniwersalny - można ją odczytać jako ostrzeżenie przed fałszywymi przyjaciółmi, którzy oszustwem i obłudą zyskują sobie nasze zaufanie i względy, a pragną nas jedynie wykorzystać i zniszczyć. Dzieło odczytano jako atak na Kościół, na religię traktowaną jako narzędzie władzy. Molier otrzymał zakaz wyświetlania sztuki na scenie.

Ogólne cechy komedii Moliera:

  • połączone są tu różne typy komedii:

a) charakteru

b) intrygi

c) farsy

  • stworzy jest tu wyrazisty typ komedii klasycystycznej
  • dominuje w niej prawda zarówno: obyczajowa, psychologiczna i społeczna.
  • doskonale dobiera tematy
  • celnie obnaża smutne prawdy życia
  • wspaniale kreuje bohaterów posiadają oni określone cechy np. skąpca, świętoszka.
  • język postaci jest silnie zindywidualizowany
  • zakończenie komedii zawsze jest zaskakujące
  • łączą komizm z tragizmem,
  • tworząc przeróżne kombinacje nastrojów, jest to szczególnie ważne dla sceny.

Główna ideą komedii Moliera jest "poprawiać ludzi, bawiąc ich jednocześnie"