Dodaj do listy

Tango

Charakterystyka bohaterów

Ala - kuzynka Artura, jego narzeczona. Młoda, osiemnastoletnia dziewczyna, zadbana, ładna. Wyzwolona, pozbawiona zasad obyczajowych. Myśli, że Artur żeni się z nią tylko dla formy, dlatego zdradza go z Edkiem. Wiadomość o zdradzie staje się źródłem załamania Artura i jedną z przyczyn jego śmierci. Funkcjonuje w świecie pozbawionym norm i zasad, dopasowuje się do sytuacji, Artur Artur S. Mrożek Tango, bohater główny, syn Eleonory i Stomila
Wygląd: Młody, przystojny, zadbany. Ubiera się porządnie, czysto, elegancko: w ciemny garnitur, jasną koszulę i krawat
Życiorys:...
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum
nie mówi jej, że ją kocha, więc Ala zdradza go z Edkiem, uświadamiając przy tym Arturowi, że i on nie postępuje z nią zgodnie z normami.

Artur - syn Eleonory i Stomila, młody, przystojny, zadbany. Ubiera się porządnie, czysto, elegancko: w ciemny garnitur, jasną koszulę i krawat. Ma 25 lat, studiuje trzy fakultety, w tym medycynę i filozofię, poszerza więc wiedzę dotyczącą człowieka, jego duchowości i fizyczności.

Jest energiczny, zdecydowany, nawet władczy. Nie jest jednak zdolny do głębokich uczuć, co staje się jedną z przyczyn jego klęski. Porównywano go z Szekspirowskim Hamletem i Mickiewiczowskim Konradem. Na pewno jest to buntownik, nie mogący pogodzić się ze złem świata, nie wyrażający aprobaty dla chaosu i zaniku wartości, samotnie podejmujący wysiłki, by świat naprawić. Zamiary jego są szlachetne. Pragnie przywrócić godność i szacunek przedstawicielom starszego pokolenia - Wujkowi i Babci. Broni honoru Stomila - rogacza. Ubolewa, że nie może szanować, Eleonory, bo zapomina ona o zachowaniu, które przystoi matce. Jak wielu podobnych mu bohaterów literackich, nie wie jak to zrobić, jakimi sposobami dojść do celu. Szuka, często po omacku, na oślep, popełnia błędy i ponosi porażki. Wujek Wujek T. Różewicz Kartoteka, bohater epizodyczny; odwiedza Bohatera w drodze powrotnej z pielgrzymki do Częstochowy. Bohater cieszy się z tej wizyty, częstuje Wujka herbatą, przygotowuje wodę, by Wujek... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum nie chce pisać pamiętników, Babcia Babcia M. Musierowicz Małomówny i rodzina, bohaterka epizodyczna; matka Matka B. Schulz Sklepy cynamonowe, bohaterka epizodyczna; jest w opowieści prawie nieobecna. Narrator nie zwraca na nią uwagi, nie dba o nią. Notuje jedynie, że wciąż się czesała lub leżała w salonie... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum pani Marii, która pomagała córce w wychowywaniu dzieci i prowadzeniu domu.
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - gimnazjum
broni się przed leżeniem na katafalku i myśleniem o wieczności, Ojciec Ojciec B. Schulz Sklepy cynamonowe, bohater główny; zajmuje poczesne miejsce w powieści; szanowany kupiec, sprawujący ojcowską władzę nie tylko nad rodziną, ale i nad subiektami. Pochylony nad rachunkami,... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum nie chce się „pozapinać” ani zabić Edka. Gdy tylko Artur wyjdzie z domu, robią dalej co chcą: Stomil Stomil S. Mrożek Tango, bohater drugoplanowy; ojciec Artura, artysta, ideolog buntu
Wygląd: Najchętniej chodzi w porozpinanej piżamie; jest zaniedbany, manifestacyjnie obnosi swoją pogardę dla wszelkich...
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum
eksperymentuje w sztuce, Eleonora Eleonora S. Mrożek Tango, bohaterka drugoplanowa; matka Artura, żona Stomila, kochanka Edka
Wygląd: Stara się nie wchodzić w żadną "formę", bo celem jej życia stało się burzenie norm, jest ubrana...
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum
zdradza go z Edkiem, wszyscy stale grają w karty. Wysiłki Artura w groteskowej rzeczywistości też stają się parodią wysiłków wielkiego buntownika.

Wydaje mu się przez moment, że znalazł sposób, ma nim być ożenek z Alą z całym tradycyjnym ceremoniałem. Teraz Artur ośmieszył się i skompromitował sam. Wszyscy ulegli jego pomysłom, zaczęli realizować zamiary, mógł osiągnąć cel, ale sam w niego zwątpił. Zrozumiał, że ślub to pusta, przebrzmiała forma, że nie zastąpi ona norm i zasad. Sam był przyczyną swej klęski. Słabość, zwątpienie, brak wiary w sens działania zgubiły go. Na gwałt szuka ideologii, a gdy nie może jej znaleźć, dochodzi znowu do mylnego wniosku, że jedynie władza, oparta na terrorze, może doprowadzić do pozytywnych zmian. Nie zauważa niebezpieczeństwa w bezwzględnej dyktatorskiej władzy, która wynika z poczucia własnej wyższości i pogardy dla innych. Nie widzi sprzeczności między nikczemnością środków (zabijanie), a wzniosłym celem, którym jest wyprowadzenie świata z chaosu. Ludzie Ludzie J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem, bohater zbiorowy; ludzie Trzeciej Epoki są zupełnie podobni do ludzi współczesnych. Tak jak dzisiaj zdarzają się wśród nich postacie niezwykłe, szlachetne,... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - gimnazjum są dla niego niczym, najwyżej środkiem do celu. Traktuje ich instrumentalnie, chce ich zbawiać, uszczęśliwiać wbrew ich woli. Przypomina tym działaniem Konrada z III części Dziadów A. Mickiewicza.

Miłość do Ali, zazdrość wydobyły z niego ludzkie cechy, ocaliły go jako człowieka i uchroniły przed popełnieniem zbrodni. Stały się też przyczyną śmierci buntownika. Został ofiarą zbrodni popełnionej przez Edka. Ale czy samotny buntownik mógł skończyć inaczej? Zgodnie z konwencją literacką musiał ponieść klęskę.

Edek - typowa postać z dramatów Mrożka, cham, przeciwstawienie inteligenta. Ubrany jest w kraciastą koszulę wypuszczoną na spodnie brudne i pomięte oraz w przesadnie kolorowe skarpetki i jaskrawożółte buty. Jego wygląd świadczy o niechlujstwie, braku gustu, prymitywizmie. Jest bezmyślny, prostacki, wulgarny, zwierzęcy, wyzbyty wszelkich form i norm. Wszystkich traktuje lekceważąco.

Prymitywny, brutalny Edek, przedstawiciel mętów społecznych, lumpenproletariusz symbolizuje masowe ruchy społeczne XX wieku, totalitaryzm: nazizm i komunizm. Inteligencja Inteligencja B. Prus Lalka, bohater zbiorowy; warstwa ludzi wykształconych, którzy intelektualnymi umiejętnościami próbują zarobić na swoje utrzymanie. Niestety, zdolności i rzetelna wiedza nie mogą tego zapewnić:... Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum przestała pełnić swą rolę awangardy społeczeństwa. Zastępuje ją „cham”, wprowadzając nową cywilizację: kultu siłyterroru. Awangardowa sztuka też nie jest potrzebna - zastępuje ją sztuka masowa, popularna (tango La Cumparsita).

Postać Edka została tu wprowadzona, by wyjść poza układ rodzinny i wprowadzić związki społeczno-klasowe. Edek jako jedyny człowiek obcy reprezentuje inną klasę społeczną. Dzięki temu powstaje znana z Wesela opozycja lud - inteligencja, ale zmieniona na miarę nowych czasów. Inteligencja jest lewicowa, postępowa. Edek zaś to bliżej nieokreślony twór, człowiek z awansu. Chłopomańskie zabiegi wokół niego stanowią parodię tych z Wesela i okazują się groźne w skutkach. Nie wiadomo jak Edek znalazł się w tym inteligenckim domu. Wszyscy go lubią, podziwiają jego naturalność, autentyczność. Prymitywizm Prymitywizm tendencja w sztuce XX w., której zwolennicy buntują się przeciw cywilizacji technicznej i postulują powrót do natury, pierwotnych form życia, nie krępowanej przez konwencje, spontanicznej sztuki.... Czytaj dalej Słownik terminów literackich i chamstwo biorą za prostotę.

Gdy usiłowania Artura skończyły się jego klęską, inicjatywę przejął Edek. Realizuje pomysł Artura. Inteligent Artur spełnił rolę ideologa, wykonawcą jest prymitywny, silny Edek mówiący o Arturze: „on myślał dobrze. (...) Teraz moja kolej. Wy będziecie mnie słuchać”. I słuchają, podporządkowują się bez szemrania. W taki oto sposób dramat rodzinny oraz sztuka o współczesnej inteligencji zamieniła się w utwór polityczny. Rewolucja obyczajowo-artystyczna sprowokowała rewolucję socjalno-polityczną. Wymyślił ją zbuntowany przeciwko zasadzie negacji Artur, a zrealizował Edek.

Eleonora - matka Artura, żona Stomila, kochanka Edka. Stara się nie wchodzić w żadną „formę”, bo celem jej życia stało się burzenie norm, jest ubrana tandetnie, zaniedbana, jej wygląd ma również świadczyć o absolutnym chaosie norm panującym na świecie, jaki stworzyło jej pokolenie. Jej młodość upłynęła na burzeniu norm i konwenansów, prowokowała skandalicznym zachowaniem, należała do pokolenia, które uwolniło świat od zasad, co spowodowało anarchię.

Jest lekkomyślna, nieodpowiedzialna i amoralna, „sypia z Edekiem od czasu do czasu”. Życie upływa jej na grze w karty. Ta gra, której namiętnie oddają się postacie dramatu, i która zastępuje życie rodzinne, prezentuje reakcje międzyludzkie jako udawanie, zabawę we współżycie z innymi.

Eugenia - babcia Artura. Odziana jest w jaskrawą suknię z trenem, dżokejkę i trampki; swoim ubiorem i zachowaniem Babcia manifestuje lekceważenie norm. Nie przyjmuje tradycyjnej roli babci, woli grać z Edkiem w karty. Za karę Artur wysyła ją, by poleżała na katafalku po dziadku i pomyślała o śmierci. W finale rzeczywiście umiera.

„Zatruliście tą swoją wolnością pokolenia w przód i wstecz” mówi Artur wskazując na Babcię i Wujka. Oboje sprawiają wrażenie zdziecinniałych i godnych ubolewania. Eugenię cechuje konformizm, brak własnego zdania, chęć przypodobania się młodym, udany skrajny liberalizm.

Eugeniusz - brat babki, Eugenii. Ma strój zaniedbany i zakurzony, na który składa się żakiet-jaskółka, biała koszula z brudnym kołnierzykiem, szorty khaki, szkockie skarpety i lakierki. Początkowo wspiera Artura w walce o zasady, potem jednak staje po stronie Edka.

Jest niepewny, niezdecydowany. Wuj Eugeniusz Eugeniusz S. Mrożek Tango, bohater drugoplanowy; brat babki Eugenii
Wygląd: Ma strój zaniedbany i zakurzony, na który składa się żakiet-jaskółka, biała koszula z brudnym kołnierzykiem, szorty khaki,...
Czytaj dalej Słownik bohaterów literackich - liceum
jest oportunistą, po cichu sprzyja Arturowi, chce mu pomagać, ale po śmierci Artura ulega przemocy Edka i tańczy z nim tango.

Stomil - ojciec Artura, artysta, ideolog buntu. Najchętniej chodzi w porozpinanej piżamie; jest zaniedbany, manifestacyjnie obnosi swoją pogardę dla wszelkich norm. W młodości wraz z Eleonorą burzył konwencje, prowokował skandalicznym zachowaniem, odrzucał wszelkie rygory i normy. Należy do pokolenia, które uwolniło świat od zasad, sprowadziło go do anarchii. Teraz żyje wspomnieniami. Stomil zajmuje się nikomu niepotrzebnymi eksperymentami w sztuce.

Jego żywiołem jest eksperyment i sztuka. Nie rozumie rozterek syna. Z wiekiem z buntownika, intelektualisty i eksperymentatora zmienił się w bezwolnego, zdradzanego męża. Jego osobowościowy rozkład podkreśla niechlujny strój. Niezdolny do czynu i zmiany wierzy wciąż w posłannictwo sztuki.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A. Sabak, D. Stopka, A. Szóstak, D. Pietrzyk, A. Popławska
redaktorzy: Agnieszka Nawrot, Anna Grzesik
korektorzy: Ludmiła Piątkowska, Paweł Habat

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.